Pszichológia 17. (1997)

1997 / 3. szám - MÚLTUNK - VÁRINÉ SZILÁGYI IBOLYA: Szakmai önarckép és személyes szakmakép

épp feltárulkozó vagy elzárkózó személyiségek, csoportok, közösségek tanul­mányozása. Kétségtelen, hogy eltérő hangsúlyt és arányt kap az ember egészének és az egyes embernek, a személyiségnek a vizsgálata az általános lélektan, a személyiség-lélektan, a szociálpszichológia, továbbá az egyes alkalmazott lélektani szakágak művelője ese­tében. Az egész ember iránti érdeklődés ugyanakkor valamilyen értelemben minden területen dolgozó pszichológust kell hogy jellemezze. A pszichológust jellemző személyiségjegyek között másodikként a felelősséget kell említenem. A felelősséget azért, hogy mi is történik azzal a tudással, amit én a másik emberről szereztem és hogy hogyan hatok vissza a vizsgált személyre, az em­berre vagy egy bizonyos embercsoportra. Minden tudás hatalom bizonyos feltételek esetén, de a pszichológiai tudás ki­váltképpen az, az ember mindenkori manipulációjának az eszköze. Jobb, ha ezt el­őzetesen, egyszer s mindenkorra tudatosítjuk magunkban, azzal együtt, hogy ez a tu­dás jó és rossz cél érdekében egyaránt felhasználható s hogy talán a félreértelmezé­seknek, a tévedéseknek, a pszichológus kudarcainak a következményei fájdalmasab­bak és hosszútávúbbak, mint az értelmiségi szakmák nagy átlaga esetében A hatás, befolyásolás közben óhatatlanul közvetítjük és érvényesítjük saját vlágszemléletün­­ket, előítéleteinket, kulturális és szakmai sémáinkat és értékeinket, noha ennek gya­korta nem is vagyunk tudatában. Mindezek után azért jelezni szeretném, hogy nem vagyok én olyan nagyon ma­gabiztos a fentiekben, mint amennyire az első pillanatban az az olvasónak látszhat. Időnként magam is kételkedem abban, hogy beszélhetünk-e még ’A pszichológus’-ról? Vajon nem valami szellemi tehetetlenségből tesszük-e ezt, mert kényelmetlen szem­benézni azzal a ténnyel, hogy nemcsak a szakmai ismeretek relativizálódtak, de a szakma művelői is átalakultak különböző szerepek formálóivá s a különböző tudo­mányágak kutatói között sokszor nagyobb a hasonlatosság, mint a kutató és a gyakor­ló (a munkahelyen, iskolákban, kórházban, dolgozó) pszichológus között? Szakágunk végtelen nagy divergálásának vagyunk tanúi. Van, aki erre a frusztráló élményre még elmélyültebb tudásvággyal reagál, van, aki szinte vallásos hittel kötődik egy bizonyos paradigmához, Ш. irányhoz, s azt önkéntelenül és önvédelemből is mérhetetlenül fel­értékeli. Ezt a jelenséget nagyon jól fogta meg Kuhn a tudományos forradalomról írt művében, amely egyúttal szociálpszichológiai szempontból is megvitágította a tudo­mány művelését. Ami pedig a pszichológiai tudásnak a köztudatbeli hasznosulását il­leti, a növekvő társadalmi bizonytalanság közepette az elméleti tudás le-, a gyakorlati munka felértékelődése figyelhető meg, sajnos az elméleti integrációs kényszerek át­élése és ismételt megkísérlése nélkül. Nem vagyok túlságosan optimista a pszicholó­giai ismeretek egységesülését és rendszerbe szerveződését, ily módon eredményesebb és a sarlatánságok ellenében védettebb felhasználását illetően. Magam előéletemből következően igyekeztem kerülni azt a csapdát, hogy az el­méleti problémák preferálása miatt netán a mindent tudó, ’a pszichológus’ szerepében tűnjek fel vagy hogy egységesebbnek tüntessem fel a tárgyalt irányzatokat, elmélete­ket, mint amilyenek azok valójában. Ebben talán segítségemre volt az a meggyőződés, hogy minden elmélet, hipotézis, állítás csak akkor válik igazán érthetővé és jelen­

Next