Pszichológia 20. (2000)

2000 / 4. szám - TANULMÁNYOK - LÁSZLÓ JÁNOS - EHMANN BEA - PÉLEY BERNADETTE - PÓLYA TIBOR: A narratív pszichológiai tartalomelemzés: elméleti alapvetés és első eredmények

mint elterjedésük társas-társadalmi determináltsága okán (Sperber, 1990) megfe­lelő elemzési keretet nyújtanak mind az intrapszichikus folyamatok vizsgálatához, mind pedig e folyamatok társas összefüggéseinek megértéséhez. Ebben rejlik a narratívum paradoxona: miközben az elbeszélés elvben végtelen számú lehetsé­ges világot állíthat elő, az elbeszélés saját, mind mentális, mind anyagi (nyelvi­kommunikációs) reprezentációs tulajdonságainál fogva, mind pedig szociális be­ágyazottsága révén „rendet” visz az értelmezésbe. Vagyis a konstrukció vagy ér­telmezés nem relativizálódhat korlátlanul, nem válhat parttalanná akkor sem, ha a narratív megközelítés antiesszencialista álláspontra helyezkedik mind az én-t, mind a szociális jelentésalkotás más formáit illetően (Bruner, 1990; Pléh, 1996; László 1999). A narratív pszichológiai tartalomelemzés ezt a rendet és ezeket a korlátokat transzformálja az elbeszélő szöveg szintjére. Az elbeszélésnek mint az asszociációs szerveződésen túlmutató jelentéskon­figurációnak a szerepét a pszichológiában korábban századunk kiemelkedő tudó­sai is felvetették. Pléh (1986, 1993, 1996) több tanulmányban is rávilágított arra, hogy Bartlett, Binet, Janet vagy Blonszkij számára a narratívum a mentális élet alapvető nem asszociatív szervező elvét képviselte, sőt arra is rámutatott, hogy e kutatók, ha különböző formában is, e történetek logikáját szociális logikának, a történetemlékezetet szociális emlékezetnek tekintették. E tudósok számára a narratívum egyszerre volt a mentális életre vonatkozó elméleti feltevések metaelmélete, illetve az emlékezeti folyamatokra vonatkozó kutatások tárgya és eszköze. A hetvenes-nyolcvanas években a szociális világ eseményeinek kognitív rep­rezentációjára vonatkozó kutatások közül azok a modellek voltak a legsikeresebbek, amelyek az intencionális emberi cselekvés szerkezetéből, egyfajta naiv cselekvéslo­gikából, a célokból, a célokhoz vezető alcélokból, a célokat megalapozó motívu­mokból és feltételekből indultak ki (Schank és Abelson, 1977; Trabasso és mrs., 1984; Pléh, 1986, összefoglalóan lásd László, 1986). A forgatókönyvek, tervek és célok többé-kevésbé elvont és szetereotipizálódott cselekvéssémák, ezért lényegé­ben primitív narratívumoknak tekinthetők. Maga Schank és Abelson (1995) egy későbbi tanulmányukban már arra tesznek kísérletet, hogy a teljes emberi ismeret­­rendszert a történetekre építsék, modelljüket azonban számos bírálat érte, egyebek között amiatt, hogy az élményszerű megismerési módokat nem képes kezelni. Ugyan­akkor magasabb szinten, az ismeretek egy sajátos tartományában az élettörténeti események kulturálisan sztereotipizálódott mintázatai is cél-oksági szerveződést kö­vetnek, ezért írhatott le Pataki ( 1997) élettörténeti forgatókönyveket, miközben Gergen és Gergen (1992) élettörténeti elbeszéléseiben is számos forgatókönyvszerű mintá­zatot fedezhetünk fel. Amíg a cselekvéslogikát követő kognitív elméletek az elbeszélés szerkezeté­vel analóg sémák egyetemességét, idegrendszeri programozottságát tételezik fel ,erre utalnak az intencionalitás korai észlelését igazoló kísérletek, például­­ Leslie (1991), Gergely és mts. (1995)­­ és a korai fejlődés szülő­kapcsolataiban az

Next