Pszichológia 27. (2007)

2007 / 3. szám - TANULMÁNYOK - FÜLÖP MÁRTA - BERKICS MIHÁLY: A győzelemmel és a vesztéssel való megküzdés mintázatai serdülőkorban

Pszichológia, 2007 (27), 3, 199-220 Tanulmányok FÜLÖP MÁRTA** **­­ BERKICS MIHÁLY** * MTA Pszichológiai Kutatóintézet, Budapest ** ELTE Pszichológiai Intézet, Nevelés- és Társadalomlélektani Tanszék A GYŐZELEMMEL ÉS A VESZTÉSSEL VALÓ MEGKÜZDÉS MINTÁZATAI SERDÜLŐKORBAN1 Bevezető A strukturális vagy spontán (társas összehasonlításon alapuló) versengési folyama­toknak (Kohn, 1980) mindig van eredményük: az eredmény alapján győztesekről és vesztesekről beszélhetünk. A pszichológiai szakirodalom annak ellenére nem tár­gyalja külön a győzelem és a vesztés pszichológiáját a siker és a kudarc pszichológiá­jától, hogy ezek a siker és a kudarc sajátos, jól körülhatárolhatóan definiálható alese­­tei. A siker és a kudarc egy cselekedet végállapota és a kitűzött cél közötti távolság ki­értékelése. Ha sikerült elérni a célt, akkor sikert, ha nem, akkor kudarcot élünk át. A siker és a kudarc lehet időbeli (temporális) összehasonlítás eredménye is (Albert, 1977). Ebben az esetben egy jelenleg elért állapotot hasonlítunk össze egy korábbi­val, és ha a jelenlegi helyzetet jobbnak értékeljük, akkor sikert, ha rosszabbnak, ak­kor kudarcot élünk át. A győzelem és a vesztés élménye ezzel szemben mindig va­lamilyen formális vagy informális társas összehasonlítás eredménye (Festinger, 1954/1976). Az abszolút teljesítményhelyzetekben akkor ítéljük sikeresnek magun­kat, ha az általunk kitűzött célt elérjük (függetlenül attól, hogy azt mások is elérték-e, vagy sem), illetve akkor gondoljuk, hogy kudarcot vallottunk, ha az általunk kitűzött célt nem értük el (függetlenül attól, hogy azt mások elérték-e, vagy sem [Price, 2000]). Ezzel szemben a győzelem és a vesztés mindig egy interperszonális, versengő közeg kontextusában mint relatív eredmény értelmezhető csak. Az összehasonlítás alanya nem a saját korábbi teljesítmény vagy a kitűzött cél, hanem egy vagy több másik ember.­ ­A tanulmányi konstruktív versengés családi és intézményes szocializációja a kisgyerekkortól a fia­tal felnőttkorig különös tekintettel a győzelem és vesztés kezelésére című OTKA (T46603) kutatás kere­tében készült, és az adatfelvételhez a Johann Jacobs Alapítvány Adolescents and Young Adults Concepts on Competition kutatási támogatása is hozzájárult.

Next