Szépirodalmi Közlöny, 1871 (2. évfolyam, 1-14. szám)

1871-01-26 / 4. szám

II. évfolyam, 4. szám, 1871. január 26. SZÉPIRODALMI KÖZLÖNY. IRODALMI, TÁRSADALMI, MŰVÉSZETI ÉS KRITIKAI HETILAP. GUTZKOW K. ÉS LEGÚJABB REGÉN­YE. A veterán német regényíró legújabb három kötetes műve: „Pestalozzi fiai“ (*Die Söhne Pestalozzi”) nagy érdekeltséget szülit Német­országban, nemcsak azért, mert már néhány év óta nem látott tőle nagyobb művet az olvasó kö­zönség, hanem azért is, mert mintegy harminc év előtt ugyanily tárgyú s hasonló eszmekörben mozgó regénynyel lepte volt meg a közönséget. Ama mű „Blasedow és fiai“ („Blasedow und seine Söhne“) címet visel, s mint az előttünk fekvő legújabb regénye is, a nevelés kérdését tűzte ki tárgyául, a mennyiben t. i. a cselek­­vény s az alakok a „nevelés apostolai“ köréből vétetett. Mielőtt azonban legújabb művét szorosabb vizsgálat alá vennék, jónak látjuk Gutzkow szel­lemi arcképét némileg bemutatni olvasóinknak, annál is inkább, mert e jeles regényírónak egyet­len nagyobb műve sincs irodalmunkba átültetve s kritikailag ismertetve is nagyon kevéssé volt nálunk. Gutzkow a sokat emlegetett, „ifjú Német­ország“ (mely elnevezés azonban most már el­avult,­ egyik első rendű, sőt mondhatni legjel­lemzőbb tagja. Ő az egyedüli, ki, ama költői iskolának elveivel szakítva, az uj aera zászlaja alá sorakozott és solidaritásba helyezte magát az uj intenziók képviselőivel. S e matamorpho­­sis meg is látszik rajta. Művein két, sőt h­ely­­lyel-közzel három egymásután következett iro­dalmi korszak befolyása észlelhető s tán egy költőnél sem találkozunk annyi fejlődéssel, mint Gutzkownál. Ő a modern német irodalomnak valóságos Proteusa. Valamint egyetlen műfaj nincs, a kritikai bírálattól a drámáig, s a két sornyi epigrammtól a kilenc kötetes regényig, melyben ne tett volna kísérletet, és úgy alig van hang az érzelem roppant birodalmában, me­lyen meg nem szólalt, s alig egyetlen szin a szel­lem országában, melyet föl nem használt volna. Gutzkow Németországnak nemcsak legter­mékenyebb, de legszívósabb s legkitartóbb írói közé tartozik. E szívósság irodalmi jellemének egyik fővonása. Nem tartozik amaz őseredeti szellemek közé, kik céljukat mintegy röptükben érik el, hanem valóságos fia korának, kinek képzettsége lassú, részletes és nagy mérvben sokoldalú, ki többet dolgozik fejével, mint kedélyével; többet jóiskolázott tehetsége, mint veleszületett genne­­je segítségével. Mint kitűnő, szorgalmas író, Gutzkow álta­lában első rendű helyet foglal el, sőt mint ilyen, példányul szolgálhat kora minden írójának, a minthogy ő is az, ki valamennyi közt, a legtöbb (ha nem is legfrisebb s legillatosabb) babért nyerte. Amaz Írók közé tartozik ő, kik valamely bukásuk által csak nagyobb erőt és kedvet kap­nak újabb küzdelemre, s ha húszszor leesett Gutzkow pegazusáról, huszonegyedszer is felült rá s végre nagy­ nehezen mégis följutott oda, a­hová akart. Csakhogy e küzdelem, ez erőmegfeszítés nagyon észrevehető nála; pegazusa inkább va­lami jól dreszs­ozott paripa, mint telivér verseny­futó.­­ A tendentiosus irány, mely az „ifjú Né­metország“-ot első­sorban jellemzi, Gutzkow­nál, folytonos fejlődése dacára is, nagyon szembe­tűnő. Ő még napjainkban is a reflexiók költője, noha nem annyira teremtő ereje, mint inkább elemző, tanulmányozó — szóval receptív tehet­sége folytán. S ezzel nem akarjuk vádolni Gutzkowot. A reflexiónak meg van a maga becse a költé­szetben s ha hússá és vérré válik, nem hogy ár­tana, de sőt egyik éltető elemévé lesz a poé­­sisnak. Különben napjainkban, midőn a kor annyira át megát van hatva a reflexiók s forron­gó ideák rajával, reflectáló poétánál nem is vár­hatunk mást. Sokkal feltűnőbb ez írónál ama jelenség, hogy dacára nagy mérvű versalitása s fejlődé­sének, soha sem újult meg annyira, hogy teljes önállóságra vergődhetett volna. Költészetének tartalma most is a régi s csupán alakja

Next