Szépművészet 1. (1940)

1940 / 3. szám - Csánky Miklós: A kassai főoltár két ismeretlen szobra

nyék természetes sűrű redőzete, a sokszor párhuzamo­san futó élek, másutt pedig a nagy gyűlések tört rende­zése. Az egyházatyák szobrainak megfaragását tehát a főoltár kimagasló szobrászmesterének tulajdonítjuk. Ellenben nincs pozitív támaszunk arra, hogy a szobrok éppen az oromzat mennyezeteiben foglal­hattak volna helyet. Az oltár mai koronázata újonnan készült. A régi oromzatot a múlt század elején szedték le, egyes szobrait még Henszlmann „a régi sekrestye felső kamrájában, másokat éppen magános embernél“ találta (Magyarországi Szent Erzsébet kassai templo­mának főoltárképei. Magyar Szépirodalmi Szemle 1847. 1. sz. i. o.). Néhányat közülük később, „az egyház javítása alkalmával, egy mellékkápolnában“ Ipolyi is látott (A középkori szobrászat emlékei Magyar­­országon. Kisebb munkái I. k. Budapest, 1873.154. o.), tárgyi megjegyzései azonban egészen általánosak és megbízhatatlanok, hogy sem Mihalik József idevágó adatgyűjtéséből és feltevéseiből, sem pedig a ma is meglévő, idevonatkoztatott töredékekből nem lehet az egykori oromzat részeire vagy eredeti összképére következtetni. Sokkal indokoltabb, sőt bizonyítható is lesz, ha Szent Jeromos és Gergely szobrait az orom­zaton kívül még egyedül tekintetbejöhető szekrényből származtatjuk. Itt ugyanis a főszobrok felett és oldalt a mennyezetekben négy-négy szobornak a helye maradt meg, melyeket ma újak pótolnak. A két szent pedig a méret, a stílus és a tárgy tekintetében egyaránt tökéletesen illik a szekrény nagyobb, oldalsó fülkéibe, ahol a súly kötelező csökkentése miatt, a szobrok erősen kivájt hátoldalai is magyarázatot nyernek, így a másik két fülkét bizonyára a még hiányzó két egyház­atya szobrocskája díszítette. Az újonnan felismert szobrok művészi problémája tehát a szekrényszobrokéval azonos, amelyekkel csak az újabb kutatás foglalkozott behatóan. Henszlmann említett publikációja óta a főoltár közel egy évszázados irodalmi múltra tekinthet ugyan vissza. A régebbi kutatók, Ipolyi, Pulszky, Kemény, Mihalik, Nyári, Pasteiner, Fraknói, Myskovszky, az osztrák Graus, Divald, Wick azonban figyelmüket elsősorban a híres képciklusokra irányították és a szobrokról alig esett szó, még kevéssbé érdemleges. Kemény Lajos és Mihalik József levéltári kutatásaiból ismeretes, hogy a főoltárt, a középkori művészetnek ezt a remekét, 1474—77 közt állították fel. Ennek az időnek mind a festmények, mind pedig a predella és az alsó szekrényfriz (az okos és a balga szüzek) domborművei teljesen megfelelnek. Másként áll a nagy szekrényszobrok helyzete. Először Péter (A magyar művészet története I. Buda­pest, 1930. 140—141. o.), majd Gerevich (A kassai Szent Erzsébet-templom szobrászata a XIV—XVI. században. Budapest, 1935. 85. o.) hihetően kifejtették, hogy a Madonna és a két Szent Erzsébet szobrai már későbbi stílusfázist mutatnak. Keletkezésüket Péter 1505—15 közé, Gerevich pedig valamivel korábbra, 1495—1500 körüli időre helyezte. Ez esetben tehát a főoltár felállításával egykorú szobrok helyére kerültek. A stílusindítékokat a sváb, nevezetesen az ulmi szobrászat emlékei között találták meg. Az ulmi faragóstílus a XV. század végén teljesedik ki és egyéni jellege az egész sváb földön széles befolyást gyakorolt. Ebben a fejlődésben az Erhart-iskola jutott fontos szerephez. Ide mutat a kassai főoltár szobrainak stílus­eredete. Péter az 1493—94. évi blaubeuroni főoltárt állította be előzményül. Gerevich az Erhart-körből több Madonna-szobrot sorolt fel, melyeket még Gertrud Otto publikált. (Die Ulmer Plastik der Spät­gotik, Reutlingen, 1927.) Stíluseredetüket Hekler Antal (Ungarische Kunstgeschichte. Berlin, 1937. 66. o.) mélyen az ulmi szobrászat fejlődésében, egészen Hans Multscherig kutatta. A kassai szobrok, mint gazdag köpenyredőzésük mutatja, az Erhart-Madon­­nák fejlett stílusfázisába illeszkednek. A kassai mester, akit tudása és tehetsége messze kiemelt a középeurópai termelés átlagából, látszólag a weissenaui és az über­­lingeni (ismertette J. Hecht: Gregor Erharts Madon­nen, Pantheon, 1938. 20—23. o.) Madonnák típusát fejlesztette tovább egyénien. E felfogás mellett, hazai viszonylatban még két döntő érv bizonyít. A főoltár felállításának idejében, sőt még a következő évtizedben nyoma sincs a szekrény­szobrok hatásának, viszont a rokonemlékek központ­jában álló kassai Mária látogatása-oltár már 1516-ból keltezett és középső csoportjának stílusa közvetlen a szekrényszobrokéból fejlődött. Sőt Péter, Wagner, Gerevich és Hekler a Látogatás csoportjában a szekrényszobrok mesterének öregkori művét gyaní­tották. Az újabb kutatásnak ezt a főoltárt és a szekrény­szobrok helyzetében indokolt álláspontját Kampis Antal újabban (i. m. 42—43. o.) támasztott aggodalmai­val szemben is fenntartjuk. A főoltár felállításától a szekrényszobrok elkészültéig — azaz a XVI. század első tizedéig — eltelt időközt Kampis három-nyolc évre rövidítette le. A szekrény azonban aránylag ily hosszú ideig aligha állhatott üresen, a szobrok már kifejlett stílusa sem előzheti meg az erharti forma­világot. Kampis stilisztikai érveinek a szobrok formái is ellentmondanak, a főoltár hatásának bizonyítására felhozott emlékek (a bártfai Szent Erzsébet-oltár, az ú. n. Mager Veronika oltára és a lőcsei Vir Dolorum­­oltár) pedig kivétel nélkül elütnek a kassai főszobrok megfaragásának lényegétől. A nagy kassai mester személyét egyelőre még homály fedi. Kemény és Gerevich Alexander képfara­góval vélik azonosíthatónak, aki 1489—1518-ig mutat­ható ki és vezető szerepet is vitt Kassa város életében. CSÁNKY MIKLÓS

Next