Szépművészet 2. (1941)

1941 / 5. szám - Ybl Ervin: Lux Elek

122 LUX ELEK Lux Elek a hagyományos szépség szobrásza volt. Szelíd lelkivilágát nem kavarták fel viharzó szenvedé­lyek, világszemlélete a nagy, örök összhangon nyugo­dott, művészi megnyilvánulásaiban mindig a béke, az önfeledt öröm kifejezését kereste. Alkotásaiban a mozgás, az erőkifejtés nem párosul harccal, alakjainak életeleme nem a küzdés, hanem a tánc, a játék, az ön­célú harmonikus mozdulat. Ez a szellem nem kívánja a forradalmat, a meglévő alapokra építi fel a maga szép­ségeit. Még erjedő korszakokban sem csatlakozik az újítókhoz, a stíluskeresőkhöz, óvakodik az ingadozá­soktól, ösztönösen tartózkodik minden kilengéstől. Elmélyíti a szépség kultuszát, gazdagítja az élet érté­keit. Éppúgy nélkülözhetetlen a meglévő kultúrák gyökereinek életbentartásához, ágainak kiterebélyesí­­téséhez, mint az úttörők az új formaeszmények elfogad­tatásához. Ezek a művészek kétségtelenül nem fejezik ki a maguk korának izgatott, kusza, bizonytalan irányú szellemét, de a múlt boldogságával önfeledésbe ringat­ják a szemlélőt. Kérdés azonban, hogy mi a művészet hivatása? Tükröt tartani a szemlélő elé, amelyben meg­látja kora lelkivilágát, vagy pedig álomképeket idézni? Úgy hisszük, mind a kettő. A művész egyénisége dönti el, mit tart feladatának. Munkáiban Lux Elek örömet, szépséget óhajtott nyújtani, a nagy kétségek, a döbbenetes erejű sorskérdések nem érintik művé­szetét. Származása is a múlt tiszteletére biztatta. Szepes­­váralján született 1883 december 18-án módos patri­cius családból, olyan földön, amelyik a mesterséget éppúgy megbecsülte, mint a földdel való foglalkozást. Ezen a tájon nem járt a török, megmaradtak a műem­lékek, a ragyogó szárnyasoltárok a templomokban. Apja, bár kényszerűségből, ipart űzött, lelkében mégis híven ápolta a művészi szépség iránt érzett hódolatát; édesanyja sem volt ettől idegen, hiszen ősei közé tar­tozott a bécsi Boehm Dániel, a híres érmész. Arcképét Lux Elek családja most is őrzi. A gyermekek közül Elekben ébredezett a művészi hajlam, szülei ezért Bártfára, a Hölzel-féle oltárépítő iskolába adták. Buda­pesten az Iparművészeti Iskolába iratkozik be, ahol Mátrai Lajos a tanára. Később a müncheni, majd a bruxellesi akadémia növendéke. Három évet tölt a belga fővárosban és már feltűnik kiváló képességeivel. Három első és három második díjat nyer, a szün­időben pedig egy ottani fémárugyárban dolgozik, hogy kapcsolatban maradjon a gyakorlati élettel. Az akkori időkben kétségtelenül a bruxellesi aka­démia áll a szobrászi oktatás élén. Lux tanárai, Paul Dubois, Victor Rousseau, Charles van der Stappen bár nem megcsontosodott, konzervatív művészek, mégis komolyan veszik a szobrászi stílus hagyomá­nyait. Az állandó, az antik plasztikából leszűrt szabá­lyokat ismertetik meg tanítványaikkal is. Ezek érvé­nyesülnek Constantin Meunier munkáiban is, noha szobraival, domborműveivel a belga munkás életének állított örökértékű emléket. Ezért volt stílusa szob­­rászibb, mint Rodiné, aki zsenijével széjjeltépte a plasz­tika természetéből folyó kötelékeket és a festészet sza­badságával kelt versenyre. A bruxellesi akadémia ezt a szabadságot nem engedte meg tanítványainak és a szi­gorú szobrászi nevelés meglátszott azoknak a magyar művészeknek, Lux Eleken kívül Csikász Imrének, Szentgyörgyi Istvánnak és Petri Lajosnak stílusán is, akik ott tanultak. Lux művészetére különösen Paul Dubois közvetlensége és Victor Rousseau vonalainak folyamatossága lehetett hatással. Három esztendeig élt Bruxellesben, majd 1912-ben végleg hazatér Budapestre, de előbb végignézi London, Párizs, Berlin, München és Bécs múzeumait, kiállí­tásait. Ekkor már megrendelései is vannak, bemutatko­zik a Műcsarnokban, 1913-ban pedig az a kitüntetés éri, hogy egy női fejét megveszik a király számára. Újból ösztöndíjat kap a kultuszminisztertől és több megbízást síremlékek készítésére. Most alkotja a sze­­pesváraljai Koller-síremléket. A bronzból való ru­hátlan női alak ülő helyzetben karját kifejezően tartja maga elé. Első táncosnő-szobrocskáját is ebben az időben mintázza. A világháború azonban félbeszakítja szépen meg­indult szobrászi pályáját. 1915 februárjában bevonul katonának a 67. gyalogezredbe, leteszi a tiszti vizsgát és a 22. menetzászlóaljjal kikerül a harctérre, ahová önként jelentkezett. A háború ugyan nem illik szelíd lelkivilágához, de kötelességtudása most is uralkodik gyenge szervezetén. Harctéri szolgálata alatt szinte teljesen megfeledkezik művészi hivatásáról, kizárólag katonai kötelességeinek él, egyszer azonban nem tud ellentállni annak, hogy lövészárkának agyagfalába nagyméretű domborművet ne mintázzon. Munkájának híre terjed és ennek alapján 10 hónapi frontszolgálat után, 1918 januárjában beosztják a sajtó-hadiszállás tisztjei közé. Beutazhatja Galiciát, valamint Dél- Oroszországot és eljut egészen a Krími félszigetre. Több mellszobrot készít katonai fellebbvalóiról és Odesszában egy orosz önkéntes ápolónő fejét örökíti meg. A nemes arcvonású, kissé érzéki szépségű fejnek, de méginkább a nyakat beburkoló főkötőnek mintázá­sán azonban érezhető, hogy Lux Elek fejlődését a há­borús megszakítás kizökkentette stílusérzékéből. Allan-

Next