Szépművészet 2. (1941)

1941 / 2. szám - Kőszeghy Elemér: Magyar harangok

magyar harangok Fémművességünk művészeti alapon való tárgyalá­sánál a harangokkal aránylag mostohán bánt szak­­irodalmunk. Művészettörténetírásunk úttörői ugyan nem egyszer felhívták a figyelmet reájuk, de inkább csak régészeti jelentőségükkel törődtek. A készítésük­nél megnyilvánuló művészi törekvést, díszítő elemeik stílusfejlődését a harangokkal foglalkozó tanulmányok nem sok figyelemre méltatták. Iparművészeti és általános művelődéstörténeti munkák — még a leg­újabbak is —, ha egy-két szót ejtenek is a harangokról és harangöntőkről, ezeknek alkotásai közül az ugyan­csak az ő kezük alól kikerült, de a harangoknál rend­szerint díszesebb keresztkutakat és mozsarakat mutat­ják be. Ez érthető is. A harang az egyháznak szívhez­­szóló hangú, áhitatkeltő hangszere. Hangjának ereje, tiszta csengése vagy összhangba olvadása az, amit tőle elsősorban követelni kell. Szépnek és díszesnek való­ban nem szükséges lennie. Használatba véve rend­szerint olyan az elhelyezése, hogy a díszítését alig lehet látni. A harangszentelésen túl vajmi ritkán akad olyan érdeklődő, aki ne sajnálná a fáradságot, hogy a harangok díszítésében gyönyörködhessék. Pedig a harangöntő-mesterek szerették fáradságos munkájuk termékeit díszíteni. Sokszor pazarul fel­ékesítették alkotásaikat. Állítólag ez a gazdag dísz nem válik a harang hangjának javára. Az ember természetéből azonban nem lehet a díszítő hajlamot kiirtani. Minden használati tárgynak — az igavonó jószág szerszámjától az ajtókilincsig és a fibulától a rádiószekrényig — a célszerűség mellett mindig tet­szetős alakot és — különösen a múltban — díszítő ékes­séget is igyekezett adni. Ez az ékesség a kutató számára korhatározó stílusjeggyé válik. Fokozott mértékben nyilvánul meg a díszítő hajlam minden olyan tárgynál, amely a vallással és istentisztelettel függ össze, így az egyház használatá­ban a VI. század óta kimutatható harangok készí­tésénél is elég korán, az öntési eljárás kialakulása után, megnyilatkozott. A külföldön már a IX. század­ból ismerünk domborművekkel díszített kisebb haran­got. Lehet azonban, hogy az ilyenek jobban szem előtt voltak s nem magas tornyokban függtek. A tornyokba való nagy harangok díszítése csak a XIII. századtól kezdve terjedt el általánosan. Mikor a kereszténység hazánkban elterjedt, a harangöntés már nagyjából ugyanazon elvek szerint folyt, amelyek e téren napjainkig uralkodók maradtak. Nálunk Szent Benedek fiai lehettek a harangöntés első oktatói. A XII. századig a külföldön is szerzetesek gondoskodtak az egyházaknak harangokkal való ellá­tásáról. Első szerzetesrendünk pedig ebben mindig kivált. Theophilus presbyter is bencés szerzetes volt, aki elsőként foglalta könyvbe nép körül a harang­öntés szabályait. Legrégibb fennmaradt harangjaink még szerzetesek alkotásai lehetnek. Koruk azonban nem tehető a tatárjárásnál régebbre. A harangok főként ércanyaguk értékessége miatt nehezen élik túl eredeti alakjukban az országos pusztulásokat. Zsák­mányul esnek s akkor fegyver vagy pénz lesz belőlük. Tűzvészekben olvadnak össze vagy a használattól repednek meg s újra kell őket önteni. Díszítésüknek nyoma vész. Legkorábbi meglévő harangjaink a XIII. század végére vagy a XIV. század elejére tehetők. Évszámos példányok csak 1317-től kezdve ismeretesek. Díszí­tésük a harang nyakán vagy oldalán elszórt, igen kezdetleges jelekből áll. Ilyen a Történeti Múzeumban őrzött egyik középkori harang, amelyet eltorzult, de román majuszkulákból alkotottnak látszó Mária-mono­­gramm és fekvő S betű díszítenek, köztük két kereszt­tel. Közel egykorú ezzel ugyanott egy másik kis harang, amelyen — a külföldön már a XIII. század óta szokásos — zsinórszerű csíkok között korai gót jellegű inda-dísz hullámvonala szalad körül. Anjou királyaink korában felvirágoznak a céhek s a harangöntés a szerzetesek kezéből átmegy a bronz­­művességet iparszerűen űző világi mesteremberek kezébe. Harangöntő műhelyek keletkeznek a bánya­vidékeken s a műhelyek vezetői messze földet ellátnak készítményeikkel. Többnyire a helyszínen végzik az öntést. Konrád mester, akinek öntőműhelye utódai alatt századokon át virágzott Iglón, Nagy Lajos részére 1357-ben Visegrádon öntött nagy harangot. Az iglói műhely XIV. századi alkotásaiból még jó néhány volt meg a világháború előtt. Díszüket a majuszkulás feliratoknak dekoratív kiképzése mellett címeres, kálvária-jelenetes, evangelista-jelképes kis plakettek és más díszítő elemek alkották. Ezeket a szepességi bronz keresztkutakról jól ismerjük s azokon sokkal pazarabb bőségben tanulmányozhatjuk. XIV. századbeli harangjaink túlnyomó részét csak a feliratok betűi díszítik. Mi sem bizonyítja világo­sabban, hogy a feliratokat dísznek szánták, mint a Tört. Múzeumnak egyik 1400 tájára tehető harangján v m­D­OREX GLORIE VENI CUM 39

Next