Szépművészet 2. (1941)

1941 / 9. szám - Radocsay Dénes: Az idei Ferenc József-díjak

kísérletezni. Az első korszakot nemes önmérséklet és céltudatos tervszerűség jellemzi. Szobrai alapos tanul­mányok, de teljes szépséget örökítenek meg. Naturáli­sak oly meggondolás szerint, mely egyaránt jelent szel­lemi és természeti hűséget a választott téma és modell iránt. Teljes biztonságot árulnak el az anyag felett. 1937- ben a Madách- és a Tengerész-emlékmű pá­lyázatára nyújtotta be terveit. A Tengerész-emlékmű tervével dicséretet nyert a pályázaton, s később három női mellékalakját meg is mintázta. Tervei egyszerűek és architektonikusak, harmonikusan állítják egymás mellé, vagy kapcsolják össze az építészeti tagokat a szereplő klasszicizáló figurákkal. Ebben az évben készítette a malomkövet hajító Toldi Miklós dombor­művét, mely egy év múlva kerek szoborrá érett. A nagyméretű bronzszobor (a katonai sportintézet­ben) hátat fordítva a klasszicizmus hűvös nyugal­mának, lázongó naturalizmusával és komolyságával hívja fel magára a figyelmet. N. Kovács Mária jól ismeri a kerek szobrászat minden törvényét, a hatal­mas alak összes nézeteiben érdekes és teljes képet nyújt. 1938— 39-ben a Székesfőváros ösztöndíjával a római magyar Akadémia tagjaként Olaszországban folytatta tanulmányait. A szobrászat mesterségbeli része érdekli, a kőfaragás, a terrakotta, a bronzöntés és cizellálás technikája. Az itáliai tartózkodás hatása művészetében is megfigyelhető. Az Olasz lány terra­kotta alakja (1938. Főv. Képt.) fiatal, könnyed és egy­szerű. Valamifajta átmenetet jelez a naturalizmusból a szigorúbb klasszicizmus felé, bár ennél enyhébb és feloldottabb. Jobban közelíti meg a római ideált a borsóvivő nő (1939. Főv. Képt.) kimért és hideg figurája. Higgadtság és egyszerűség jellemzi, mint a kőbefaragott Három gráciát (1939.). Az előbbi zavar­talan vonalvezetése jó példája a klasszicizáló szob­rászatnak, az utóbbinak tömegszerűsége, nagyobb felületei és zártabb részletei pedig sokban Med­­gyessyre utalnak. Más eredménye e római korszak­nak az újabb vallásos expresszionizmusra való törekvés. Famadonnája és hatalakos kompozíciójának meg­­nyújtott alakjai több kifejezési lehetőségre vágynak, mint amennyit a klasszicizmus törvénye engedélyez. E két műve azonban rövid próbálkozás és kísérlet maradt, legújabb alkotása, fából faragott Szent Ference (1941.) ismét a kipróbált útra tér vissza. Témájával már új törekvést árul el: fokozott érdeklődését az egyházművészet problémái iránt. 1939-ben a velencei Biennálén hat művével vett részt, melyek közül különösen a Keresztelő Szent Jánosnak volt nagy sikere. Még ebben az évben dicséretet nyert a Ferenc József-díj pályáztán, míg idén Keresztelő Szent Jánosával, Toldi Miklósával, Szent Ferencével és a Tengerész emlékmű mellék­alakjaként készült kagylós nőt ábrázoló bronz figu­rájával megnyerte azt. N. Kovács Mária fiatal művészete sokoldalú képet mutat. Változatosság és széles távlatú érdeklődés jellemzi művészetét, mely legutóbbi munkáival for­dult határozott irányba, az egyházművészet felé. * A Ferenc József tudományos díj nyertese, Dr. Huszár Lajos érmészeti munkássága alapján kapta meg a díjat. Érdeklődési köre a magyar éremművészet minden területére kiterjed és tanulmányai, cikkei, vagy a Procopius Bélával együtt szerkesztett érmé­szeti corpusa eddig talán kevéssé méltányolt és kevéssé ismert területét tárta fel a magyar művészettörténet­nek. A kisméretű érmek az épületeknél, szobroknál és festményeknél kevésbbé ötlenek a múlt emlékeit kutató szemébe, de éppen általánosabb forgalmukkal és a közízlés iránti nagyobb engedékenységükkel jobban jellemezhetik az egykori átlagos művészi igényeket. Sajátos tulajdonságaik nem jelentenek kisebb esztétikai értéket, de az alkotó művész tehet­ségét követve, minden tekintetben tökéletes plasz­tikai alkotások lehetnek. Vagy más szempontból értékes és biztos kútfői a történelemnek, a régi kul­túrának, a gazdaságpolitika változásainak és általában a történelemmel kapcsolatos tudományok mindegyiké­nek. A régi érmek sajátos összefüggéseinek, kapcso­latainak, iskoláinak, időrendi egymásutánjának, vagy egy más körtől lényegében eltérő tulajdonságainak megállapítása önálló tudományos munkát követel, de nem nélkülözheti az általános tájékozottságot és a múlt irányító elveinek ismeretét. Így válnak kiegé­szítőivé, vagy forrásaivá a magyar szellem rajzának, mely más és más oldalról tekintve változó arcot ölthet, de végül is mindig egy eredményre vezet. Huszár Lajos méreteiben és fontosságában is egyik legnagyobb műve a magyar érmek corpusa, melyet 1500—1848-ig maga, 1848-tól pedig az újabb­­kori részt Procopius Béla írta meg. (Medaillen und Plakettenkunst in Ungarn, 1932.) A könyv beveze­tése után adatszerűen sorolja fel az érmeket, második felében pedig az egyes érmek rendjét mesterek és stíluskörök szerint állítja össze. Minden kívánalmat kielégítő és minden részletet felölelő adattárával pontos és teljes gyűjteménye a hazai érmeknek. Szövegrésze a magyar éremművészet történeti össze­foglalását nyújtja. Első műve, doktori értekezése, „Körmöcbányai éremvésők és emlékérmek a XVI—XVII. században. (1500—1650)“ címmel jelent meg a Pázmány Péter tudományegyetem Keresztényrégészeti és Művészet­­történeti Intézete dolgozatainak sorozatában. (1929.) Célját és módszerét bevezető soraiban" maga állapítja 228

Next