Szépművészet 3. (1942)

1942 / 8. szám - Gerevich László: A felvidéki szobrászat stílusfejlődése

ségre törekvő művészi szemlélet és emelkedett realiz­mus jellemzi és utalja a kassai iskolába. A „térdeplő Mária“ a későgótikus szobrászat kedvenc ábrázolása s nagyon megfelel a kor művészeté­nek. A St. Wolfgangi oltáron már teljes biztonsággal megoldja Michael Pacher. A tér problémáival foglal­kozó mestert érthetően izgatja a térdeplés motívuma, amely Schongauer metszetén is előfordul. Legmeg­­ragadóbb megoldása a krakói Stoss-oltár térdeplő Máriája. Túl a tértechnikai kérdésen, a legbensősé­gesebb kifejezést éri el. A bártfai oltár mestere nem követi a krakói Mária halála­ oltárát, de ismernie kellett azt, amiről egyes részleteken kívül az oltár­szekrény összefogódzott és lebegő angyalai is tanús­kodnak. Ezek az északi puttók, melyek Stefan Loch­­nerre, a flamand, a kölni, majd a dunai iskolára annyira jellemzőek, megjelennek a berlini, nördlingeni, kop­­fingeni oltárokon is. Leglendületesebbek és leg­­csapongóbbak azonban a krakói Mária­ halála felett lebegő angyalok. Ezekkel tart rokonságot a bártfai Krisztus születése-oltár angyalcsoportja, s ez az össze­függés megerősíti azt a feltevést, hogy az oltár a 90-es években készült. Az északi faszobrászat legdöntőbb korszaka az 1480-as évek. A 60-as és 70-es években még jellemző részletezés összefogott, monumentális felfogásnak ad helyet. A 80-as években készülnek a későgótikus stílus legkiforrottabb emlékei, úgy, hogy ennek az időnek jelentősége vetekedik a 20-as évekével. A nemzedékváltások és válságok lüktetésében a 80-as évek az előretörés és beérés idejét jelentik. Az 1420-as években elvetett magvak ekkor gyümölcsöznek. A fes­tészetben ez az időpont kissé eltolódik, aminek az az oka, hogy a festészet mögött nem áll a XIII. század monumentális szobrászata. A festészet fiatalabb gyer­mek, s még éretlenebb. Ezek a jellemzések a gótikus országokra vonatkoznak. Olaszországban a fejlődés más ritmusban megy végbe, ott a reneszánsz szobrá­szat nem az érett gótika útján halad tovább. A 80-as éveket követő évtized a nyugalom ideje. A nagy alkotások lázas nyugtalansága elcsendesedik, a forma bensőségessé és finomságok kifejezőjévé lesz. Ennek az évtizednek jellemző illusztrációja a bártfai Jézus születése-oltár. A bártfai Múzeumban találunk egy Angyali üdvöz­lethez tartozó Máriát Fricsről, melynek mestere szin­tén a kassai stílusnak egyik képviselője, s más úton halad, mint az előbb említett bártfai emlékek mesterei. Mária arctípusát, tartását, szobrászi felépítését, ará­nyait és redőalakítását vizsgálva, mesterében Kassai Jakab stílusának maradias örökösét ismerjük meg. Ugyanő mester kezeművének tartjuk a garamszent­­benedeki főoltár szobrait és a lőcsei Vir dolorum­­oltárt is, melynek korát Mátyás és Beatrix címere hatá­rozza meg. A szobrok között a legkorábbinak a 70-es években készült fricsi Máriát tartjuk; redővetése kevésbbé száraz és modoros, mint a garamszent­­benedeki szobroké. A három emlékcsoport össze­tartozását az egyöntetű szobrászi felfogás és a részle­tek megegyezése bizonyítja. A lőcsei Vir dolorum­­oltár Madonnájának arca telt, felületben összefogott, nem részletezett, orra egyenes, szabályos, jellemző az erőteljesen kidolgozott orrcimpa, az erős, kerek, kissé tokás áll s a szélesen ívelt száj. Ugyanezeket a jellemző jegyeket mutatja a garamszentbenedeki főoltár Madon­nájának arca és fiatalabb ábrázolásban a fricsi Mária arctípusa. Kassai Jakabhoz legközelebb áll a fricsi Mária, bár ruházatát már inkább a hosszanti és egyenes redők uralják, akárcsak Garamszentbenedeken és Lőcsén, a drapéria alsó részének torlódása meg­felel a freisingi Madonna köpenye hullámos zsúfoló­­dásának. Az arctípus még közelebb áll hozzá, mint a redővetés, a hosszú, egyenes orr a középtengelyt hangsúlyozza. A fricsi Márián a testnek ugyanazt az enyhe, legkevésbbé sem modoros elhajlását figyel­hetjük meg, mint a fresingi Madonnán. Ha valami történeti adat megerősíthetné ezt a művet, legalább is Jakab mester műhelymunkájának tartanák. A lőcsei Vir dolorum-oltáron Szent János vagy Mária köpenyé­nek összehasonlítása a garamszentbenedeki Sz. Sko­lasztika-szoborral a közvetlen kapcsolatot nyilván­valóvá teszi. A garamszentbenedeki oltár stílusának származéka két szent püspök szobra a Felvidékről, a budapesti Szépművészeti Múzeumban. A három emlékcsoport mestere valamivel fiatalabb lehet a kassai főoltár mesterénél és vagy Németország­ban ismerte meg Kassai Jakab művészetét, vagy pedig a kassai kálvária mesterének egy olyan tanítványánál tanult, aki Kassai Jakab stílusához közel állott. Kassán számolnunk kell egy olyan szobrászi stílus kialakulásá­val, amely a fiatal Kassai Jakabot is döntően befolyá­solta. Ezt a föltevést Kassai Jakab stílusával rokon, s a későbbi kassai emlékanyagban fellelhető törek­vések erősítik meg. A kassai dóm orgonakarzatának pillérein négy szent kisméretű, negyed életnagyságú faszobra áll: Szent István, Szent Imre, Szent László és Alamizsnás Szent János. A négy szobornak komoly arctípusa és természethűen kezelt köpenye Kassai Jakab művészeté­nek ismerete nélkül megmagyarázhatatlan. Különösen Alamizsnás Szent János öblös köpenyredői egyeznek meg feltűnően a freisingi Madonna ruhájának rajzával. A megegyezések a már fentebb feltételezett kassai iskolával magyarázhatók. A szobrok közvetlen stílus­megegyezést mutatnak az eperjesi Szent Miklós­­templom barokk­ keretbe foglalt gótikus főoltárának alakjaival; az összefüggések indokolttá teszik, hogy ugyanannak a mesternek tulajdonítsák.17 A főoltár 196

Next