Szépművészet 3. (1942)

1942 / 11. szám - Szinyei Merse Jenő a művészképzés feladatairól

politikai, gazdasági, társadalmi és közoktatásügyi vonat­kozásaira, csupán ezen a helyen a legfontosabbat, a művészképzés és nevelés kérdését kívánom megvilágítani. Az újabb művészet története eléggé szakadozott ütemű, lázas fellángolások, fellobbanó újrakezdések sorozata. Ennek legsúlyosabb okát abban látom, hogy nem volt olyan intézményünk, amely koronként össze­fogta és átadta volna a hagyományokat a következő nemzedékeknek, illetve korszakoknak. Amíg pedig ez meg nem történik, addig születhetnek nagytehetségű magyar művészek és párjukat ritkító művészi alkotások, de mindaddig egységes magyar művészi fejlődésről, egy­séges magyar művészi közízlésről s a művészetnek a köz­szellemet formáló hatalmas szerepéről, amire pedig hivatott — nem beszélhetünk. Úgy látom tehát, hogy a Képzőművészeti Főiskolá­nak elsőrendű feladata, hogy a magyar művészet, különösképen a festészet és a szobrászat régibb és közel­múltbeli hagyományait összegezve és a soron következő nemzedékekre az újabb hagyományokkal gazdagodva, átörökítse. Egyáltalán nem kívánom azt, hogy a Főiskola bezárja kapuit az új, külföldi áramlatok előtt, de hang­súlyoznom kell: ezek befogadása és értékelése nem elsőrendű feladata. Egyébként is ezt a célt szolgálják művészképzésünkben a külföldi Collegium Hungaricu­­mok. Ezek az intézmények jók, s nemcsak fenntartásuk, de továbbfejlesztésük is fölötte kívánatos. A magyar művészképzésnek inkább arra kell több gondot fordítania, hogy ifjú művészeink magyarságuk­ban teljesen fölvértezve kerüljenek a külföld művészeti központjaiba. Csak így biztosíthatjuk, hogy nem ragad­ják el őket az új áramlatok s különösen a mi korunkban oly divatos művészi hitvallások. Ezért is fontos, hogy az eddiginél fokozottabb mértékben mélyítsük el a művészifjúságban a nemzeti hagyományokat, magyar történelemnek és irodalomnak, különösképen a hazai földnek és tájaknak, valamint a nép műveltségének, művészetének, költészetének, zenéjének, táncainak a megismerését, alkotó lelkébe való felszívódását. Távolról sem gondolok azonban például a nép­művészet motívumainak a felhasználására, másolására. Ez éppúgy tévutakra vezetne, mint a külföldi hatások szolgai átvétele és utánzása. A lényeg az, hogy fiatal művészeink teljenek meg lényeges és gyökeres hazai élményekkel. Ilyen módon majd a művészet nagyszerű nyelvén megfogalmazzák az eredeti magyar szépség­eszményt. Hozzá kell tennem, hogy művészetünk európai jelentősége is akkor szökik majd csúcspontjára, ha európai színvonalú, de eredeti magyar világképet tud kifejezni. Elengedhetetlen azért, hogy ifjú művészeink mennél több időt tölthessenek a nép körében, a nép­hagyományokban és táji szépségekben gazdag vidékeken. Meggyőződésem, hogy a jövő magyar művészet csakis ezen az úton tisztulhat meg és születhetik újjá. Egyedül ezen az úton érheti el a minden ízében magyar s mégis európai színvonalat. Éppen ezért gondoskodni kívánok arról, hogy olyan intézmények létesüljenek, amelyek alkalmasak e felada­tok megoldására. Szükségesnek tartom mindenek­előtt a Főiskola keretében már régen működő művésztelepek megreformálását és megfelelő átszervezését. Ezzel pár­huzamosan gondoskodni kívánok majd a belföldi tudo­­mányos kutató ösztöndíjakhoz hasonló újabb belföldi művészeti ösztöndíjak létesítéséről. Ifjú művészeink járják be az országot, szívják magukba a magyar tájak szépségeit s gazdagodjék lelkük a nép tiszta érzelemvilágában. Az így felvértezett és az egyéni fejlődés útján elindult ifjú művészeket azután bátran küldhetjük a külföld fővárosaiba, még a legforrongóbb szellemi köz­pontokba is. Ezek a fiatal művészek már kellő kritikával rendelkezve tanulhatnak majd tovább és fejlődhetnek. Ennek a művész nevelési programmnak a megvalósí­tása rengeteg fáradságot, az állam és társadalom részéről pedig egyaránt sok áldozatot kíván. De bizton vallhatjuk, hogy megéri, mert a magyar művészet saját újjászületésén, felemelkedésén túl hívebben és hiánytalnabbul teljesítheti kötelességét a hazával és az emberiséggel szemben is. Amidőn az Országos Képzőművészeti Főiskola hetvenegyedik tanévét megnyitom és a Főiskola munká­jához szívem egész melegével sok sikert és eredményt kívánok, átnyújtom a Főiskola Rector Magnificusának a Kormányzó Úr Ő Főméltósága által kegyesen ado­mányozott rektori díszjelvényeket. 248

Next