Szépművészet 3. (1942)

1942 / 12. szám - Rónay Kázmér: Magyar betlehemes mozgalom

MAGYAR BETLEHEMES MOZGALOM Karácsony a legtisztább, legmélyebb szeretet ünnepe. Boldog érzésekkel telített ünnep, legkedvesebbünk születésnapja, hiszen születésnap ez is, a Szeretet világraszületésének legszentebb ünnepe. Minden művészi alkotás vágynak köszönheti létre­jöttét­ vágynak, mely meg akar védeni az elmúlástól valami nagyon szépet, nagyon lélekbemarkolót; ilyen vágyódás teremti meg az első betlehemeket is és avatja azokat művészi termékekké. Az életét a betlehemi bar­lang közelében élő szent Jeromos tanúsága szerint, oda­való kortársai áhítatos kegyelettel tisztelték és — állí­tólag — még szobrokat is helyeztek el benne emléke­zésül a világtörténelem legnagyobb eseményére. A IV. század elején állította fel Zakariás pápa az eddig elsőnek tudott betlehemet a római Santa Maria Maggioreban s utána a többi pápák is itt ünnepelték a Szeretet születésének szent napját. A betlehem mű­vészi kultusza a XII. században lendül magasra, ami­kor a templomokban tartott misztérium-játékoknak szolgálnak hátterül. A jászol, az emberi és állati szob­rok az élő alakok előadta pásztorjáték illúzióját fokoz­ták. A XV. századtól már csak szobrok szerepeltek a betlehemekben, mert az élő szereplők elvilágiasították a játékot. A költői lelkű szent reformátor, assisi szent Ferenc, a „virágok és madarak testvére“ hántotta le a durvaságot a betlehemi játékokról, főalkotójukká a hangulattal teli természetet téve. A Poverello természet­imádata fedezte fel a tájkép lelkét, a hangulatot és tette — következményeiben — a tájképet egyenrangúvá a festészet többi fajával. Greccio erdejében karácsony estéjén jászolt ácsolt össze, melléje állítva a pásztorok szelíd állatait. Nála a jászol nem a naturalizmus szín­padi kelléke volt, de hangulati eleme a szent esemény­nek. Követői, híven a mester tiszta, gyöngéd lelkéhez, egyesítették a tájkép bensőséges hangulatát az alakok realizmusával és így állították fel kicsi, kedves, mű­vészi betlehemeiket a templomokban, fölébresztve a Szent Ferenc által megmunkált lelkekben a vágyat, hogy otthonukban is állítsanak betlehemeket. Ezek előtt eleinte csak imádkoznak, később műkedvelő szín­játékokat rendeznek, előadva egyes jeleneteket a szent éjtszakából. Anyagi okokból (ruházat stb.) méretben bábjátékokká csökkennek, viszont megtelnek meleg, kedves bájjal, sőt, mint ilyenek bevonulnak a temp­lomba, nem egyszer magára az oltárra. Innen már csak egy lépés hiányzott a régi, élők játszotta előadások fel­elevenítéséhez s ezt a lépést a reneszánsz meg is teszi. Betlehemi előadásain a rinascimento pazar kézzel szórja az aranyat, ezüstöt, selymet, bársonyt, szobrokat, festményeket, de a pompa minden káprázata mellett is pótolhatatlanul hiányzik a kicsi, bábjátékos betlehe­meknek meleg bája. Ez a báj csak az egészen apró betlehemekből sugárzik, melyeknek igazi hazája Fland­ria, innen származnak át azután Itáliába, hol az olaszok korlátlanul szárnyaló képzelő ereje ötletességben, szép­ségben hallatlanul gazdagokká teszi azokat. Az első ilyen betlehemet Jacobello Pipe állítja fel Nápolyban, teljesen beérve azonban azzal, hogy pará­nyi szobrocskákat rendezget el tetszetősen. A quattro­cento nemes naturalizmusa a poverelloi eszményhez híven a virágos, csillagsugaras természettel veszi körül a lelkes arckifejezésű, mozdulatú és szeretettel meg­mintázott alakokat. Majd — boldog crescendojaként a szépítési vágynak — az aktoknak formált alakokat ragyogó brokátból, csillogó selyemből, színpompás bársonyból szabott ruhákba öltöztetik. A barokk tüzes mozgalmassága izzó drámai cselekvéssé fokozza, a rokokó főúrian előkelő udvari fogadássá, majd kecses pásztorjátékká alakítja a betlehemet, lassan Európa minden zugában, a legjelentéktelenebb falucska kis­­templomában és minden családban helyet szorítva neki. Természetesen országonként más és más lesz a betlehemek jellegzetessége, így a „Herrgottschnitzle­­rek“ hazájában, Tirolban, a havasok levegője árad belőlük, míg Itáliában a tündöklő színektől, fényektől ékes nemes anyagok páratlan gazdagságán és az utol­érhetetlen művésziességére helyezik a hangsúlyt. A bozeni „Moser-betlehem“ — jelenleg a müncheni múzeum birtokában — kb. negyvenezer pengő értéket jelent; nem egy olasz betlehem van, melynek értéke megközelíti a kétszázezer pengőt. Apránként a minden­napi élet jellegzetes alakjait mind ott találjuk az olasz betlehemeken; szakadatlanul, áradva nő a szereplő alakok száma, a búcsúkkal kapcsolatos népünnepélyek kacagtató figurái odatoborzódnak a gyermeklelkű nézők csillogó szemei elé. Egyre nő a betlehemek terje­delme, míg végre el sem helyezhetők egy szobában. A bécsi múzeum betlehemének elemei és szereplő gár­dája 154 állati és 256 emberi alakból, valamint 24 épü­letből áll. Nemcsak Jézus születését mutatják be, de az egész karácsonyi történetet, kezdve a heródesi gyermekgyilkosságon, olykor meg egészen különös szokások kapnak lábra, mint pl. az Ara Coeli templom­ban, hol hat-tízéves gyermekek prédikálnak a betle­hem mellett. Az alakok anyaga a fánál kezdődik, zenit­jét a porcellánnal éri el. (Capodimonte.) A hanyatlás — a XVIII. század végén — a népies elem túltengésével kezdődik: az egyházi, sőt a világi

Next