Szépművészet 3. (1942)

1942 / 6. szám - László Gyula: A Kolozsvári Művészeti Hetek kiállításai

tolmácsolását. Nemcsak a külsőségekre gondolok, mert e részben a magyar régészek legalább annyira hibásak, mint a festők. A Nemes-Nagy-féle viselet­történet képanyaga régen elavult már s a maga korában is igen kétes hitelességű volt. Székely Bertalan fal­festményei ettől függetlenül elsőrangúak, mert szel­lemük bele tudott illeszkedni a korba s ez feledteti a külsőségeket. Komoly feladat a reprezentatív tör­ténelmi falkép, mert egy nemzet szépségeszményét, cselekedetének rúgóit hivatott rekonstruálni. Mai fes­tőink álheroizmusa vagy felvett merev stílusa minden­nél világosabban mutatja, hogy képességük még nem érett meg a feladatokra. Természetesen elképzelhető az is, hogy nagy festői értékek pótolják a fenti köve­telményeket. A grafikai anyagban Gy. Szabó már kiemelt metszetein kívül komoly értéket jelent Varga Nándor egy rajza, Szabó Gyula két meglepően jó vízfestménye s néhány jelentősebb grafikusunk lapja. Elekffy- Kirchner vízfestményein csak a tárgyak változnak, bravúros technikája és színkezelése minden képen ugyanaz. Mindig öröm nézni Rácz Kálmán finom és igazi természetszeretettől áthatott vízfestményeit. A szobrászati anyagban örömmel kell biztató jelenségeket feljegyezni. Borsos Miklós már ismertetett szobrán kívül kiállította három művét Pásztor János is, aki már régen a magyar művészet nagy alkotói közt foglal helyet. Az ismertebb két művén kívül a Fájdalom c. finom érzéssel kidolgozott márvány­­szobrában gyönyörködhetünk. Kós András díjjal kitüntetett alkotása erőteljes ígéret, várakozva tekin­tünk további munkái elé. Boda Gábor Kürtölő jerikói-]a kis méretei ellenére is monumentális, kész alkotás. Boldogfai Farkas Sándor jól komponált érmei, Abonyi Grandtner Jenő és Szabados Béla finoman mintázott portréi mellett erőteljes alkotás Somogyi József Európai bölény­e. Klasszicizáló, finom munka Kocsis András Szent Borbálába; domborműve, minden értéke ellenére sem történeti szellemű, pedig látszik, hogy Kocsis igen lelkiismeretesen fogott munkájához és a hozzáférhető népvándorláskori emlékanyagot is áttanulmányozta (pl. a nagyszentmiklósi kincs lovasa). Dózsa Farkas András nagy lendületű, kitűnő alkotásai után mintha megtorpant volna (Korsós lány). Pom­pás, kiérlelendő kompozíciós gondolatot rejt Varga Ferenc Magyar Piéta c. szobrában. Kerényi Jenő Pieta-­a gondolatát eddigi műveihez méltóan formálta meg; van benne új és merész ötlet. Andrássy Kurta János bronza (Vazul) jó, Sírbatételén Medgyessy hatását érezzük. Antal Károly Magyar jövő­­je statikus parasztasszonyának kezében kissé barokkosan hat a gyermek. Buzi Barna díjnyertes Szent Tadeus tudása a monumentális faplasztika jó példája. Dabóczy Mihály Női fej­ében vannak finomságok. Fürdőző­je kevésbbé érdekes. Győry Dezsőtől eddigi munkái alapján többet várunk, mint Szent Ferencré. Jálics Ernő Kapisztrán feje igen egészséges úton jár, Kosa Huba Ferenc két portréja jó emberábrázolás és jól mintázott mű. Kellemes meglepetés Laborcz Ferenc Erdélyi parasztasszonya; ez a vörösmárvány fej be­fejezett, kiérlelt alkotás, több már mint komoly ígéret. A nem tárgyalt művek közt is vannak biztató indulások. A kiállítás összesége, hála Csánky Dénes nagyvonalú és világos rendezésének, bizonyos egy­séget sugall s az erdélyi néző, ha töredékesen is, képet kaphat az elszakítás alatt végbement fejlődés ered­ményeiről. Építőművészeti kiállítás. Dr. Bierbauer Virgil abban a teremben s abban az épületben rendezte a kiállítást, melyben Magyarország és Erdély Unióját kimondották. A kiállítás méltó a helyhez, mert nem állapoton, hanem folyamatot tár fel, a messze múltból a jövőbe ívelő magyar építőművészetet. A rossz világítású termet belső építészeti tagolással bontotta kisebb egységekre s ezáltal megnövelte a kihasznál­ható falfelületet. A rendező a kiállítástechnika számos ötletes újítását alkalmazta, a modern beosztás nem zavarja a történelmi levegőt, sőt kellő objektív keretet biztosít a bemutatott műemlékeknek. Szép és nemes gondolat volt Bethlen Miklós építőegyéniségének ki­emelése a főteremben. Alább az időrendet és a rendezői gondolatot követve számolunk be a kiállításról. A múltat a jelen gondozásában vetíti elénk a Műemlékek Orsz. Bizottságának a műemlékvédelmet és helyreállítást bemutató fénykép- és tervsorozata. Az esztergomi ásatások és helyreállítások, a székes­­fehérvári feltárások, a borsi Rákóczi-vár nagyszabású rendbehozása és a legújabban kiásott visegrádi palota­udvar, az aranyosmedgyesi Lónyay-kastély, a Drugeth­­vár és a marosvásárhelyi vártemplom rajzban és pompás fényképekben készített felmérése és helyre­­állítási tervei méltóképen képviselik a magyar műem­lékvédelmet. A szép felvételekért külön elismerés illeti a Műemlékek Orsz. Bizottságának építészeti főtanácsosát, Lux Kálmánt és Lux Gézát. Az egy-egy kiemelkedő objektummal végzett gondos munka mintegy előkészíti a szemlélőt a nagyobb s több korszakot átölelő városképek helyreállításának igen nehéz, sok hozzáértést, ízlést és kortörténeti elmélye­dést kívánó munkájára. A magyar városok némelyike nagy áldozatokkal siet a Műemlékek Országos Bizott­ságának segítségére s éppen most érik a kolozsvári Mátyás király-tér helyreállítási és újjárendezési munkája is. A városképek helyreállítása tehát, azon­kívül, hogy bemutatja Erdélynek a trianoni Magyar­­országon végzett magasrendű tevékenységet, egyúttal mintát és példát szolgáltat a felszabadult részek 139

Next