Szépművészet 3. (1942)

1942 / 6. szám - Művészeti Irodalom

Igazat adunk a szerzőnek, midőn rámutat, hogy a hat évszázaddal ezelőtt élt mesterek törekvései és művészi problé­mái újra és újra visszatérnek a következő századokban, sőt a mi nyugtalan, forrongó, stílust kereső korunkban még inkább, mint valaha. Ez a tény különösen időszerűvé teheti a Toscana régi nagy festőiről írt munkát. MÁRFFY OSZKÁR Fiocco, Giuseppe: Giorgione. Hamburg. J. P. Tóth Vers. — Casa Editrice Mediterranea. Roma 1941. 46. 1., 144 +2 t. A gazdagon illusztrált könyvben nemcsak Giorgione művészetének jellemzését kapjuk — munkásságát főművei köré csoportosítva —, hanem egyéniségének elkülönítését is a vele kapcsolatban lévő más művészegyéniségektől: Giambellinótól G. Campagnolatól, V. Catenatól, Sebastiano del Piombótól és Tizianótól. A szerző szerint nem az a fontos, hogy Giorgione alkotásainak ikonográfiáját pontosan tudjuk meghatározni, hanem az, hogy művészetéből ne töröljük a washingtoni Krisztus születése képét, a szentpétervári Juditot, a Madonna Castelfrancot, a bécsi Három filozófust, a Fondaco dei Tedeschi freskóit, a drezdai Vénuszt, a Tempestát és a párisi koncertet. Ezek nélkül egyénisége nem volna teljes és nem volna meghatározható más műve sem. Kár, hogy a szöveg­részhez csatlakozó gazdag képanyag nyomása nem kielégítő, így több festménynek, mint a gyönyörű pesti arcképnek is elvész és nem érvényesül utolérhetetlen finomsága. Bazin, Germain: Fra Angelico. Paris 1941. Éditions Hypérion, 185­1., 180 t. A díszes kiadású munka szövegrészének különösen első fele érdekes. A szerző kimutatja, hogy a középkor lángoló lírájában is sokszor érvényesült a klasszikus harmónia, mely mélyen gyökerezik az itáliai lélekben. Ezt a klasszikus hivatást azonban Giovanni Pisano, Giotto, Masaccio, Quercia, Dona­tello, P. della Francesca, Mantegna és Michelangelo egyéni­ségének hatalmas ereje áttöri, míg a klasszikus harmónia vonalán Andrea és Nino Pisano, Ghiberti, Luca della Robbia és Rafael marad meg. Ebbe az utóbbi vonalba illeszkedett Fra Angelico is, akinek korában a vallásosság és a humanista reneszánsz rövid időre még összhangban maradt. A szépségből filozófiát és etikát is alkottak. Ez tükröződik Fra Angelico műveiben. Alkotásainak részletes elemzését a szöveg második része adja, míg a gyönyörű képanyag, szép részletfelvételek nemcsak az író megállapításainak követését segítik, de ön­magukban is élvezetet szereznek. Jacqes, Charles: Les peintres du moyen âge. La peinture française. Paris 1941. P. Tisné. 85 -1 75­­., 150 t. A francia táblaképfestészet kialakulása rajzolódik ki előt­tünk a hatalmas kötetben. A freskók és a miniatűrfestészet a táblaképek előzményei. Avignonban a sienai iskola, a királyi és burgundi udvarban Németalföld befolyásának egymásra hatásából indul ki a fejlődés a XIV. században. A XV. század­ban a királyi és hercegi megbízók mellett előkelő hivatalnokok is szerepelnek, akik gyakran polgári származásúak. Egyes vidékekre decentralizálódik a festészet: Loire-vidék, Provence, Avignon, Rhoni iskola, Burgund és az északi részek önálló jelentőségűek már. Az egyes mesterek és iskolák képeinek finom szépségeket is visszaadó reprodukciói pompás, gazdag sorozatban és a bemutatott alkotások irodalmának részletes ismertetése adják a könyv igazi nagy értékét. Színesen reprodukált képanyagának szépsége miatt érdemel említést Albert Skira (Génévé) kiadásában megjelenő sorozat: Les Trésors de la Peinture Frangaise. Századok, egyes iskolák, vagy a XIX. században már mesterek szerint csoportosítva jelennek meg a mappák rövid szöveggel. A felvételek több részletet is adnak, nem szorítkoznak a közismert alkotásokra, s így sok újat mondanak. A. M. MAGYAR MŰVÉSZETTÖRTÉNETI BIBLIOGRÁFIA. (Befejező közlemény. — Lásd 1942. márc. 3. sz.) ifj. Vayer Lajos: Erdély mai művészete. Élet XXXI. évf. p. 781—782. 4 kép. — A Kalevala festője. Élet XXXI. évf. p. 61—62. 2 kép. — A magyar rajz ötszáz éve a Szépművészeti Múzeumban Élet XXXI. évf. p. 202—203. 5 kép. — A Magyar Történelmi Képcsarnok metszetgyüjteménye. Magyar Könyvszemle LXIV. évf. p. 283—285. — Művészet és közönség. Napkelet XVIII. évf. p. 37—41. — P. Gauguin. Élet XXXI. évf. p. 1046—1047. 2 kép. — Padova. Élet XXXI. évf. p. 528—529. 3 kép. — Rodin. Élet XXXI. évf. p. 906—907. 4 kép. — A romantika festője. [C. D. Friedrich.] Élet XXXI. évf.­p. 710—711. 4 kép. — Vincent Van Gogh. Élet XXXI. évf. p. 447—448. 3 kép. Verner L., Emil: Medieval tombstones in Transylvania. The Hungarian Quarterly Vol. VI. p. 774—781. 2­­. A vértesszentkereszti egykori bencés apátsági templom. A m. kir. József Nádor Műegyetem Középkori Építészeti tan­székének közleményei. Technika XXI. évf. p. 268—272, 300—303. 16 kép. Vida Vilmos: Nemzetépítő reformok az iparművészet tükré­ben. Magyar Iparművészet XLIII. évf. p. 73—74. báró Villani Lajos: Veronese esztendeje. Tükör VIII. évf. p. 8—10. 2 kép. Viski Károly: Az erdélyi művészet sorsa. (Német és olasz kivonat p. 53.) Szépművészet 1. évf. p. 29—30. 1­­. [2 kép.] Voit Pál: A fűzfői Szent Imre kápolna. (Német és olasz kivonat p. 93.) Szépművészet 1. évf. p. 71—72. 1­­. [2 kép.] X. Y.: A Régiségtudományi Intézet személyzetének és külső­munkatársainak régészeti munkássága 1940-ben Dolgozatok XVI. k. p. 190—194. Ybl Ervin: Anna királyné arcképe. Seisenegger Jakab ismeret­len alkotása a Szépművészeti Múzeumban. (Magyar-német.) Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum Évkönyvei IX. k. p. 137—149. 4­­. [p. 151—154.] — Egy elfelejtett magyar festőművész. Endre Béla. (Német és olasz kivonat p. 53—54.) Szépművészet 1. évf. p. 34— 36. i t. [2 kép.] — Genova, a márványpaloták városa. Pannonia VI. évf. p. 70—77. — Gróf Károlyi Istvánná fóti síremléke. Ferenczy István ismeretlen műve. (Magyar-német.) Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum Évkönyvei IX. k. p. 155—165. 4 t. [p. 167—170.] — Sz —: Ferenczy Károly képeinek kiállítása. Szépművészet 1. évf. p. 47—48. 1 kép. — A szabadság téri református templom. (Német és olasz kivonat p. 26.) Szépművészet 1. évf. p. 19. 1­­. [2 kép.] — A Székesfővárosi Képtár új szerzeményei. (Német és olasz kivonat p. 54.) Szépművészet 1. évf. p. 46—47. 1 kép. SEREGÉLY EMY 156

Next