Szépművészet 4. (1943)

1943 / 8. szám - Dr. Somogyi Antal: Modern egyházművészet Győrött

MODERN EGYHÁZMŰVÉSZET GYŐRÖTT Az 1929-ben felszentelt győrgyárvárosi templom nemcsak időrendi elsőségével igényelhet megkülön­böztetett helyet modern templomépítészetünkben, hanem azért is, mert Árkay Aladárnak sikerült ezzel az alkotásával olyan típust teremtenie, melynek ha­tása döntően érvényesült modern templomépítésze­tünk egészséges irányú fejlődésében. Annak a magya­rázata, hogy Győrött modern templom épült, nagyon egyszerű: az ágyúgyár vezérigazgatója, Lauer Richárd, már a gyárral együtt létesített munkáslakótelep építése­kor egy központi fekvésű teret biztosított a templom­építés számára s ragaszkodott ahhoz, hogy a templo­mot kiváló magyar építész tervezze. Ezért végignézte Budapest összes újabb templomait s e szemle ered­ményeként esett választása Árkay Aladárra. Árkay Aladár kétségtelenül úttörő munkát végzett s merész újítónak mutatkozott azzal is, hogy a szokvá­nyos és külsőséges stílusutánzás helyett a templom rendeltetésének a katolikus istentisztelet igényeiből eredő gyakorlati célját tette meg tervezése vezér­fonalává s a múlt hagyományaiba — a nélkül, hogy utánzásba tévedt volna — a bazilikastíluson keresztül kapcsolódott bele, vagyis arra a templomtípusra támaszkodott, melyet a liturgia, a keresztény hitet tükröző közös istentisztelet alakított ki. Még meré­szebbnek tűnt fel az az újítása, hogy az építési eljárást, a vasbeton keretrendszert alkalmazta a templomépí­tésben. Nem volt könnyű feladat az aránylag nem nagy méretű — 40 m hosszú, 20 m széles — templom fő­homlokzatának olyan megoldása, hogy az uralkodni tudjon az előtte elterülő téren. Ezt a célt szolgálja az a széles ívnyílású vöröstégla kerítés, mely a templom­kertet elválasztja a tértől, de különösen a homlokzat­nak néhány valóban lapidáris elemből képzett hatásos építészeti akkordja. A mellékhajók szélességében előre­­ugró két erős pylon fogja közre a főhajó hatalmas félkörívű ablakkal áttört oromfalát, mely előtt hármas nyílású árkádos előcsarnok vezet a bejárat három ajtajához. A homlokzat oldalához csatlakozik a zárt négyzetes hasábban felemelkedő torony, mely a harangházban ablaknyílásokkal áttörve és kétszeresen megifjodva szinte észrevétlenül alakul át nyolcszögle­tessé, s könnyed, vörösrézzel fedett sisakban fejeződik be. Az egyszerű tömbök szinte várszerű komorságával szemben — amit a terméskőburkolat még inkább felfokoz s aminek hitelét kissé kétségessé teszi a hatal­mas ablaknyílás — a bejárat árkádjainak játéka s a torony felső részének erőteljes magasbatörése adja a nehéz anyagon diadalmaskodó élet benyomását. Így éri el a művész, hogy a templom homlokzata súlyával és erejével uralkodik a téren, de ugyanakkor a tömegen uralkodó élet lendületével felemeli a lelket. Az oldalhomlokzat megoldása elárulja, hogy három­hajós álcsarnoktemplommal állunk szemben, ahol a fő­hajó csak valamivel magasabb az egészen keskeny mellékhajóknál. Itt a falra sem került már terméskő­burkolat, hanem csak színes vakolat. A vékony fal­pillérek közelben kis falhoz tapasztott kápolnák és hatalmas, szinte az egész falmezőt kivágó félköríves ablakok egymást váltó sorát látjuk. Feltűnik a templom külsején a szentély fölött a tetőből kiemelkedő lanterna, mely a templom szívé­nek, a főoltárnak helyét mutatja kifelé is. A művészi kiképzés súlypontja természetesen a templom belsejében van, melynek könnyedsége, finom gráciája s bensőséges hangulata a robusztus homlok­zat után valóságos meglepetés. A bejáraton keresztül két méter széles előhajóba jutunk, mely három nagy üvegajtóval nyílik a főhajóba. Ebből az előtérből baloldali lépcső vezet fel az énekesek kórusára, mely áttört mellvédjével szinte súlytalanul nyúlik be a fő­hajó terébe. A karzatról erkélyes átjáró vezet a toronyba, amely csak innét közelíthető meg, mert alja a földszinten keresztelőkápolnává van kiképezve. Ez a megoldás amennyire gyakorlati, annyira művészi is. A külön keresztelőkápolna, melyet kovácsolt vasrács­ajtó választ el a templom terétől, építészetileg is kihangsúlyozza a keresztségnek mint az egyház közös­ségébe beiktató szentségének liturgikus szerepét. A templom belső tere a szokásos két részből áll: a hajóból és a tíz lépcsővel felemelt szentélyből. Mindegyik rész háromhajós. A főhajót hat pár nagyon karcsú, félkörívvel összekötött vasbetonpillér választja el a mellékhajóktól. A mellékhajók azonban inkább csak a közlekedés lebonyolítására szolgáló folyosók, míg a hívők serege a hosszúságához képest nagyon széles főhajó terébe összegyűjtve foglal helyet a fő­hajóval egyenlő szélességű szentéllyel szemben. A szentélyre s a szentélyben elhelyezett főoltárra a rálátást az építész nemcsak a szentély szintjének erős felemelésével, hanem azzal is biztosítja, hogy a padló­zat szintjének a bejárattól a szentélyig 21 cm lejtést ad. Újszerű, illetőleg a bazilikák ambóihoz hasonlóan a liturgiához igazodik, tehát ősi hagyományt kelt új életre a szószék elhelyezése: a szentély evangéliumi 152

Next