Szépművészet 4. (1943)

1943 / 12. szám - Művészeti élet

totta ki. A nyári időszakban készült képeken már világosan megfigyelhetjük a táji képzőművészet megtermelésének szán­dékát. A színes és mozgalmas délvidéki tájat tükröztetik vissza a művész egyéni meglátásain keresztül. Az idősebb művésznemzedék közül Hagyik István képei emelkednek ki. Újabb alkotásai több szabadsággal és bátrabb kivitelezéssel készültek, így például a „Fürdő után44 című nagy női aktja az objektív látás mellett sem nélkülözi az erőt és­­a lendületet. Zártság, mélyen csillogó színek, fojtott drámaiság jellemzi a „Kompkötél csavarok 44 c. kis vásznát. Csávosi Sándor három képe mozgalmas, eleven. Színeiben meleg, impresszionisztikus, ecsetkezelése lendületes. Ruzsicska Pál képei a természet színes játékát vetítik elénk a művész sokszor már túlságosan objektív előadásában. A fiatalok közül Petrich Katalin és Szervánszky Jenő alkotásai ragadják meg figyelmünket. Petrich erős grafikai készségét bemutató két rajza nemcsak a művészi meglátást és odaadást sugározzák, hanem a mesterségbeli felkészültséget is. Olajképein még nem tükrözik vissza egyénisége. Hideg színei­vel és az olasz primitívekre emlékeztető rajzával és hangulatá­val „Anya gyermekével 44 c. képe a legjelentősebb. Szervánszky, a mindig kereső és soha nem elégedett művész típusa. Olaj­képei szerkezeti felépítésükben hibátlanok, míg színekben hidegek, néha tónusszegénynek hatnak. Azonban kétségtelen, hogy egyéni meglátással és kivitelezéssel készültek és alkotójuk előbb-utóbb eljut az egyéni művésznyelv kialakításához. Akvarelljei levegősek, lendületesek, finom színhatásokon épülnek fel. Pandur Lajos olajképei festői megoldásukban figyelemreméltók. Plasztikai megmintázásban, erőteljes és széles ecsetkezelésben, mély és tüzesen csillogó színekben foggant arcképei, különösen „Parasztlegény 44 c. képe — ko­moly művészember munkája, az elmélyülést és nem a közönség­­sikert keresi. Veréb Ilonka két pasztellja hamvas, üde, rajzban és színben egyaránt finom. B. Szabó György két gouacht állí­tott ki. A szobrászok közül Baranyi Károly néhány emlékérem vázlatot, valamint az ósziváci országzászló talapzatának fény­­képfelvételeit állította ki. Az országzászló talapzata színes kerámiából készült és a magyar történelem nagyjait ábrázolja. Művészi megoldásban és kivitelezésben egyedülálló a maga nemében. Tömör, szerkezetileg zárt, kompozícióban világos, áttekinthető. Anyagszerűsége, plasztikai megoldásának kere­­setlensége komoly és súlyos szobrászegyéniség munkája. A művészek minden elismerést érdemlő munkája a Dél­vidéki Szépmíves Céh életképességének biztos jele és bizo­nyítéka annak is, hogy az ország déli végein, a súlyos idők ellenére is él és alkot a magyar szellem. BECS­KEREK­I SZABÓ GYÖRGY ABONYI-GRANDTNER JENŐ A FŐVÁROS FERENC JÓZSEF-D­ÍJÁNAK NYERTESE A Székesfőváros a Ferenc József jubileumi díjat, a leg­nagyobb művészeti díjak egyikét ebben az évben szobrászok számára írta ki. A zsűri döntése a sok kiváló fiatal pályázó közül Abonyi-Grandtner Jenőre esett, aki erre a kitüntetésre minden­kép méltó. Rászolgált kiváló tehetsége, felkészültsége, művészi komolysága alapján. Műveit tökéletes formai tudás, technikai csiszoltság, finom ízlés, elmélyült belső kifejezés jellemzi. A budapesti iparművészeti iskolán tanult, de valójában a nagy reneszánsz mesterek tanítványa, akiket Olaszországban, mint a római magyar Akadémia ösztöndíjasának alkalma volt behatóan tanulmányoznia. Mégsem vált külsőleges, modoros utánzó­jukká, amitől megóvta erőteljes művészi egyénisége. Viszont a klasszikusok mindenkor érvényes mértéke és pallérozó pél­dája megóvta attól, hogy formátlan kísérletekbe bonyolódjék. Művein a formát sohasem helyettesíti a formátlanság szofiz­­májával (ami nem egy, époly tehetséges kortársát szédíti plasztikai spekulációkba), s tökéletesen oldja meg a művészet és az ízlés esztétikai egyenletét. Tehetsége, ha nem is kiforratlan, de még további, gazdag fejlődést ígér. Nem könnyed paradoxon, ha azt véljük, hogy bár eddigi művei közül a kisebbek, különösen az arckép­szobrok a sikerültebbek, igazi ereje és hivatottsága a monu­mentális plasztika. Egyik-másik mellszobra (Bakay professzoré például), a formaadás biztonságával és a lelki kifejezés köz­vetlenségével az újabb magyar portrészobrászat legjobb alko­tásai közé tartozik. Első nagyobb művén, az Eskü-téri Klebels­­berg-szobron még kiütközik ifjonti tapasztalatlansága: a főalak plasztikaiig ernyedt, kifejezésben tartózkodó, nem mond annyit, amennyire alkalom volna; a mellékalakok nagy szob­­rászi készségről tanúskodnak ugyan, de túlságosan tapadnak a közismert mintaképekhez. E fogyatékosságukhoz hozzájárul aztán a szobor szerencsétlen elhelyezése, amin a támfal mögé ültetett fákkal próbálnak segíteni. Határozott fejlődést mutat a Rákóczi­ út 2. sz. ház falán elhelyezett nagyméretű Szent Erzsé­bet szobra, melynek márvány-változata még sikerültebb. Szívből kívánjuk, hogy mennél több alkalma nyíljék monu­mentális műveken tehetségének teljes kibontakozására. G. A SZÉKELYFÖLDI MŰVÉSZETI ÉV MŰSORA 1943. XII. 16.—1944. I. 31. MAROSVÁSÁRHELY December 22. 11 óra. A Barabás-céh (Székelyföldi Képzőművészek Szövetsége) gyűjteményes képzőművészeti kiállításának megnyitása a Közművelődés Házában. Nyitva: naponta 9—16 óráig. Zárul: 1944 január 25-én. SEPSISZENTGYÖRGY 1944 január 1. 11 óra. A Gyárfás-kiállítás megnyitása a Székely Nemzeti Múzeumban. Nyitva: naponta 9—16 óráig. Zárul: február 15-én. CSÍKSZEREDA * December 20. ii óra. A Csíki Székely Múzeum kiállításának megnyitása a polgári iskola dísztermében. Nyitva : naponta 9—15 óráig. Zárul: 1944 január 15-én. 1944 január 25-én. ii óra. A Nagy Imre munkáiból rendezett festé­szeti kiállítás megnyitása­ a polgári iskola dísztermében. Nyitva: naponta 9—15 óráig. Zárus: február 6-án: 249

Next