Szépművészet 4. (1943)

1943 / 4. szám - Koday Ernő: Weber Henrik

Ilyen a „Nápolyi nő“ c. képe. (Fővárosi Kép­tár.) Olasz nőt népviseletben ábrázol. A sötétszürke háttérből élesen emelkedik ki festői viseletében. Ha­sonló, de finomabb, közvetlenebb beállítású a „Ro­­magnai nő 44. (Szépművészeti Múzeum.) Tipikus olasz szépség, tartása könnyed, élénk, meleg tekintetű szemei fénylenek. Színezése lágy, kellemes. Az olasz­­országi út nagy változást idézett elő művészetében. Az egyénit, az érdekességet ragadja meg a két olasz nő képén, nem pedig az átlagos, édeskés szépségtípust. A „Családi kép“-t­ (Weber Auguszta tulajdona) meghitt együttesben a teljes Weber-család jelenik meg előttünk, szülei, testvérei, sógorai. A nagyobb méretű, csoportos arckép, az előadás minden gondossága és lel­kiismeretessége mellett is túlzsúfolt, széteső. E fogyaté­kosságáért azonban bőven kárpótol keresetlensége, köz­vetlensége. Az alakokat híven és elevenen állítja elénk. A kifejezés gyengédségével életet, lágyságot, meleg­séget tud kifejezni. Szabatos és figyelmes rajzán kívül különös figyelmet érdemel a kép festésének gondos­sága, lágy, festői színezése. Nem karakterek néznek ránk a keretből, hanem inkább ünnepies arcok, a ruha is vasárnapi. Mindennél többet mondanak a kor lelkéről és érzékeltetik annak kedves, izgalommentes derűjét. A szabadságharc kitörése megszakította művé­szetünk alakulásának folyamatos menetét. Az utána következett korszak a történeti festészet jegyében indult meg. Az elnyomatás korának hangulatában a nemzeti múlt drámáit az önfeláldozás hősi példáit eleve­nítik fel. Burkolt célzásokkal és az egykori dicső napok­ra való visszaemlékezéssel a jobb jövő reményét tartják festőink ébren. A történeti festmények a nemzeti lélek kifejezői, rejtett céljukat és hatásukat sohasem tévesz­tették el; alkotóikat a nemzeti élet előharcosainak tekint­hetjük. Weber volt az első, aki a szabadságharc után egymásután festette a magyar múltból vett képeit, amelyek a nemzeti eszmét szolgálták. Az 1852-i kiállításon „Salamon király a börtön­ben 44 c. történeti képével vett részt. (Fővárosi Kép­tár.) A kép belül ovális kiképzésű, a sarkokban és alul kék és vörös alapon arany ékítményekkel díszített széles, nehéz aranykerettel. A kép alatti aranymezőben „Der gefangene König Salamon“ c. vers „Gedichtet von Br. Mailath”. Kis rácsos ablaktól megvilágított, bolthajtásos börtönben, kőpadhoz lán­colva ül Salamon király. Jobbkeze gitáron nyugszik, balkezét vagyón az ablak felé nyújtja. Megtörtén, fáj­dalmas arccal tekint a világosság, a szabadulás felé. A háttér sötétebb, elől az ablakból fény szűrő­dik be. A jól komponált, élénk színezésű kép világosan mondja el rejtett hazafias célzatát, a nemzet szabad­ság utáni vágyát. Később, 1864-ben a Magyar Képző­­művészeti Társulat díszlapjául választotta, Weber kőrajza nyomán. A szabadságharc utáni időszak kezdete Weber Henrik fénykorának. Tudása kiérik, A tanulás évei elmúltak, a művész megtalálta egyéniségét. Jó híre volt, rajztudását, művészi értékeit elismerték. Művé­szete folyton fejlődik. Tanítványok sereglenek köré, köztük Lotz Károly és Wagner Sándor. Sorozatokban készíti a magyar történetből merí­tett jeles rajzait, melyeket ő maga, vagy Marastoni József rajzolt köre. Ilyenek: Hunyadi János a várnai csatában, — Géza király megfogadja a váci püspökség alapítását, — Béla választ korona és kard között, — Mátyás az igazságos fogadja a külföldi követek kódo­lását, — Orgyilkosság Szent István ellen, — Szapáry Péter bosszúja, — Asztrik átadja Istvánnak a koronát, — stb. Az „Ország Tükre 44 c. képes folyóirat 1862. és 1863. évfolyamában jelentek meg. Tökéletes alko­tások nem lehettek, mert Weber nem volt vérbeli történeti festő. Érdemük, hogy az elnyomatás éveiben ösztönzőleg hatottak a nagyobb tehetségű ifjú nemze­dékre. Ebből az időből származik a „Rebeka a kútnál“ c. bibliai tárgyú képe. (Lappang.) Az alak — igazi keleti szépségtípus — hatásos beállítása, a széles tájképi háttér, a gondos rajz és az élénk festői előadás egyik legsikerül­­tebb művévé avatják. Ugyancsak az ószövetségből meríti tárgyát „Judit és Holofernes“ c. képe. (Kertész Árpád tulajdona.) Gazdagon díszített sátrában ül Holofernes és fogadja a belépő Juditot, Tiziano, Verenese pompája, drága selymeinek gazdagsága tárul elénk. A tüzes, meleg színekben is nyilvánvaló velencei tanulmányainak hatása. 1855-ben, báró Prónay Gábornak „Vázlatok a Magyarhon népéletéből“ c. díszalbumában, Barabás Miklós és Sterno Károllyal együtt igen jól sikerült és nagy tetszést aratott kőrajz genre-képei jelennek meg: „Lacikonyha“ — „Pesti dinnyevásár44, — „Nép­viseletek : oláhok, magyarok, tótok, németek. Oláh fuvarosok, Drótostót44 — „Budai szüret“, — „Aratási menet44. — Lakodalmas menet44. A népies jeleneteket ábrázoló e korbeli kőrajzok­nak sajátsága, hogy az alakokat, falusiakat épúgy, mint a városiakat meghamisítják a művészek, a maguk szentimentális érzésvilágával jellemzik, ünnepi ruhába öltöztetik. A legtöbből hiányzik a természetesség, a közvetlenség. Weber a népéletből merített kőrajzaiban már közelebb jutott az igazsághoz. Alakjai természete­sebbek, közvetlenebbek. Kőrajzai újabb bizonyítékai a sokoldalú művész alapos képzettségének. Minden műfajban voltak ugyan kiváló alkotásai, a legnagyobb sikereit mégis mint arcképfestő aratta. Az arcképfestészetnek mestere volt. Az akkori kritika is kiemelte, hogy jelentősége ebben rejlik. Kitűnően rajzol, jól jellemez, a színezése azonban olykor bágyadt.

Next