Szépművészet 4. (1943)

1943 / 4. szám - Koday Ernő: Weber Henrik

66 szürkébe merül. Előadása legtöbb arcképfestő kor­­társánál mégis festőibb, lágyabb. Társainál több­nyire túlteng a rajzvonal, a formákat elkülönítik. Weber egységesebb, összefoglalóbb, finomabban érzi a tónust, annak ellentéteit is kihasználja. Kora leg­jobb arcképfestői közé tartozott. Női alakjait finom bensőséggel ábrázolja, ilyen munkáin egyéniségének legvonzóbb tulajdonsága, a női báj kifejezése elraga­dóan érvényesül. Különösen szépek, költőiek fiatal leányokról festett arcképei. Az arckép jellemzésében, a lélekábrázolásban is kiváló. Mint portréfestő társa, Györgyi Alajos, ő is Rahlból indult ki. Weber azonban nem került annyira Rahl hatása alá, mint Györgyi. A bécsi mester befo­lyása alatt készült arcképei lágyságukkal, a kifejezés könnyedségével, finom bájukkal elütnek az egykori osztrák biedermeier-festés szentimentális kifejezésétől és a bécsi mester receptje szerint készült sablonos arcképek tömegétől. Őszinte hatású munkája Pink Eleonórának három­negyed alakos arcképe. (Fővárosi Képtár.) Az ifjú hölgy körtámlás széken ül. Fejét kissé hátra­fordítja, előre néz. Kedves, közvetlen ábrázolása egy magyar úrinőnek. Bizonyára a modell termé­szetes kedvessége is hozzájárult a jeles eredmény­hez, de Weber érdeme, hogy a hálás anyagot szeren­csés kézzel tudta megragadni. Egyik legjelentősebb alkotása „Fiatal nő fezzel** c. térdképe. (Fővárosi Képtár.) A sugárzó szép­ségű nő a nézővel szemben ül, hatásosan emel­kedik ki a sötétbarna háttérből. Jobb kezében két fehér rózsát tart keble fölött, ölében pihenő baljában piros rózsa. Ébenfekete haja szorosan arcához fésülve, fején élénkvörös­ színű fez. A formák finomsága, a nyak könnyed hajlása, a kecses kezek gondos meg­mintázása nemcsak teljes anatómiai tudásra vall, hanem a mester forma- és vonal­kultúráját is bizonyítja. Szeretetteljes elmélyedést, gyakorlati tudást és művészi beleérzést vitt a legapróbb részletekbe is. A friss, kellemes színek harmonikusan egészítik ki a kép összhatását. A bécsi biedermeier stílusában készült képmásai közül kimagaslik „Mosonyi Mihály zeneszerzőt és nejét“ ábrázoló kettős arcképe, amely ennek a stílusnak legjobb magyarországi alkotásai közé tartozik. (Szép­­művészeti Múzeum.) Zárt kompozícióban, elra­gadó közvetlenséggel, benső meghittségben mu­tatja be a házaspárt. Mosonyi szemben ül, baljával nejét gyengéden átkarolja. Az arcokon sugárzik a családias nyájasság, őszinte szeretet egymás iránt. Szinte egymásba olvadnak a szeretet melegében. Lelküket egymásba forrasztja a szív és a zene. Meg­csodáljuk Mosonyi természetéből fakadó előkelősé­gét, feleségének nemes arcát, szemeinek élénk, finom báját, kezeinek könnyed mintázását. Friss, üde színezés fokozza a hatást. Közben befejezi „V. Ferdinánd megkoronázása Pozsonyban** c. nagyobb méretű történeti festményét. (Magy. Tört. Képcsarnok.) Azt a mozzanatot ábrázolja, amikor V. Ferdinánd király a koronázási halmon, kardjával a kezében, a szetartást végzi. Ebben a tör­téneti művében aránylag a legtöbb történeti érzék nyilvánul meg. Nem akadémikus alkotás, meglátszik rajta a nagyobbvonalú felfogás, a szabadabb, az egyé­nibb kifejezésre való törekvés. Majd megfesti menyasszonyának ülő arcképét, (Weber Aguszta tulajdona) valamint nagy „önarcképét** (Thuróczy Sándor tulajdona). Menyasszonya képén a kifejezés érdekessége ragadja meg a szemlélőt. A lélek­kel áthatott kifejezés, a természetes beállítás, az egész alakon elömlő szelíd komolyság és nyugalom, a szabatos rajz és a kivitel egyszerűsége kitűnően érvényesül. Derékig ábrázolta önarcképét, félprofilba fordult, szürke háttér elé állítja. Fekete házisapkát hord. A fej felépítése férfiasságot fejez ki, amelyet a gon­dolkodó tekintet, a bőr finom árnyékokban és fény­foltokkal mintázott felülete lágyít meg. A mester legkomolyabb alkotásainak egyike. A jellegzetes és kifejező arc, az egész alak kitűnően jellemzett tartása, az előadásnak szinte monumentális egyszerűsége, a szí­nezés őszintesége és a kivitel gondossága oly magaslatot jelez, amelyre az ő művészete is ritkán emelkedett. „Pesti polgár 4" c. képén, a „Pester Tageblattot 44 olvasó alakban valóságos kis korképet ad. (Fővá­rosi Képtár.) Barna háttérből előtűnő, pirospozs­gás, csupaszarcú, középkorú férfi mellképe, fekete ruhában, jobbkezében újságot tart. Kabátja alatt fehér mellényt és széles fekete nyakkendőt visel. A fehér gallér és mellény kiemeli a sötéttónusú képből a férfi arcát. A homlokra húzott kalap alól ránktekintő arcról a tapasztalt ember jóságos meg­értése és bölcsesége sugárzik. Utolsó éveiben lényegesen kisebb méretben lemá­solta első mesterének, Leopold Kupelwiesernak a Józsefvárosi templomban levő, óriási méretű oltár­képét. A kép tárgya Szent József megdicsőülése. A bámulatos türelemmel készült másolat színeiben melegebb ugyan az eredetinél, sokkal több festőiséget és mélyebb érzést azonban Weber sem tudott bele­vinni. A vallásos festészet nem felelt meg művészi hajlamainak. Kupelwieser oltárképének másolata in­kább csak érdekes emléke munkásságának. Ebben az időben készült egyik legbensőségesebb alkotása, „Indulás előtt 44 c. genreképe. (Iglauer István tulajdona.) Falusi ház udvarát mutatja be, kocsival, lóval, játszadozó gyermekekkel. Jelenet a falusi életből, őszinte szeretettel ábrázolja alakjait. A nép sorsa mindig érdekelte. Genre képein a legegyszer

Next