Szépművészet 4. (1943)

1943 / 4. szám - Gerevich Tibor: A Felvidéki és Kárpátaljai Képzőművészek kiállítása

meg, hogy a jobbik magyar irodalom ebben a gyász­fátyolos korszakban nem az anyaországban, hanem Erdélyben élt. A képzőművészet terén távolról sem ez a helyzet ugyan, az erdélyi művészet is jelentékeny értékeket termelt, ha eddig nem mégis fordíthattunk elég gondot rá, hogy stílustörekvéseiről tiszta fogalmat nyerjünk. Az ú. n. felvidéki szellem, melyről annyi szó esett s már szólammá kopott a visszatérés első hónapjai­ban, hogy a következőkben szinte megfeledkezzenek róla, hamis fogalmazásban került a magyar közvéle­ménybe. Bizonyos retorikai túltengést értettek alatta, valami színpadias kuruckodást, hajhus hajrá magya­rságot, pedig mi sem áll távolabb tőle, ha elemeit hiteles megnyilatkozásaiban keressük. Rákóczi önfel­áldozó hűségétől és Istenbe horgonyzott elmélyü­lésétől a cseh-szlovák megszállás alatt tántor óhatat­lanul helytálló hitk­itartásig, irodalomban Kazinczy tisztult európai magyarságától Márai Sándor hűvös, de gyémántragyogású stílusművészetéig és emelkedett emberiességéig, a képzőművészetben a kassai dóm főoltárának halk tündöklésétől Szinyei Merse Pál ter­mészetszemléletének csöndes derűjéig, Mednyánszky László elmélázó táj­költészetéig és a mai felvidéki festőknek, divatirányokba nem béklyózott őszinte­ségéig és bensőségéig. A nagy gesztus, a kongó hangoskodás mindig idegen volt ezeken a tájakon. Lelkét valami halk, de nem szlávosan lágy, vagy németesen érzelmes líra hangolja át, aminek erőlködés nélkül is van ereje, s ha hangfogóval szól is, tiszta a csengése. Ennek a hiteles felvidéki szellemnek eredetét ke­resve, nem állhatunk meg a ma sokszor túlzott táj­­közösségnél, annál kevésbbé, mert a Felvidék, bele­értve Kárpátalját, a kis magyar Alföldtől a Magas- Tátra ormain és a Hernád-völgy lankáin keresztül a máramarosi havasokig nem alkotnak zárt tájegységet, még kisebb területen, mondjuk a Szepességen belül sem. Másrészt, ha a táj kritériuma elegendő volna bizo­nyos stílusközösségek megfejtésére, úgy a csíki Kárpá­tok közt éppúgy kezelnék az ecsetet vagy a vésőt, mint Lőcsén, a Csallóközben mint Szegeden,­­ vagy még tovább vonva le ennek az elméletnek következtetéseit: nem lenne sok különbség a művészi ihletés tekintetében Hollandia és a délibábos magyar Alföld, mondjuk egy harlemi festő és a remek Gáborjáni Szabó Kálmán között, pedig ez biztosan közelebb áll stílusában a másik, kolozsvári Gy. Szabó Bélához. Maga a táj a különböző vidékek, iskolák művészi stílusának nem épp a legfontosabb tényezője. Nagyobb súllyal esik latba a szellemi és műveltségi, az erkölcsi és lelki közösség formáló ereje, színező és árnyaló hatása. Ezek az együtthatók alakították ki századokon keresztül, a magyar történeti lét keretében a sajátos felvidéki szellemet s a felvidéki művészet stílusát, amely halk hangon is oly érthetően szólalt meg a Nemzeti Szalon falain, a felvidéki és kárpátaljai művészek munkáin. A kiállító művészek nagy része a keleti Felvidékről, főként Kassáról származik (a 23 kiállító művész közül 12), s ez magyarázza, hogy alig éreztünk stíluskülönbséget ezek és a szomszédos kárpátaljai művészek között. Kassa ma is megőrizte azt a ve­zetőszerepet, melyet a pompás dómja körül ala­kult műhelyek már a középkorban biztosítottak számára. A kassai iskola feje, legkimagaslóbb egyé­nisége Jaszusch Antal. Egyéni látással érezteti a fel­vidéki táj lelkét, borongó vagy derűs hangulatát. Nem törekszik intim, hatásokra Kassai tája nagy­vonalúságával, virágjába borult két fa közé komponált Külvárosi utcája őszinte poézisével, Visszaemlékezés az uzsoki szorosra c. képe pedig heroizált hangzatával kap meg. Színesebb, feloldottabb festőiség jellemzi az ugyancsak kassai Jakoby Gyulát. Édes Anyjának arcképe megható lelki vallomás, de festőileg is jeles, őszinte és becsületes alkotás. A Hernád sekélyebb medréből előkotort színes kavicsokból készített, a Megváltót és Szent Ferencet ábrázoló két mozaik­képén, a technika és a különleges stílus teljes meg­értéséről tesz bizonyságot. E kísérleteivel a legjobb úton jár. Örömmel látnák, ha nagyobb munkákon, templomokon vagy középületeken volna alkalma magát a festészet e legmagasabb igényű fajában tökéletesí­tenie. Érdekes, elmélyült szellemű művész Ruttkay György. A világ teremtését ábrázoló sorozatát annyi elődje után is egyéni elgondolással oldotta meg. Lélek hatja át a lágy tónusaival is vonzó pasztelljeit. Mindig van érdekes mondanivalója, tartalmilag és festőileg is. Az ő érdeme a kiállítás megszervezése. Neje, R. Nyiry Lili zárt plasztikai tömegekben meg­mintázott, remek zománcos mázzal bevont kis kerámiai munkákat állított ki. Komoly kompozicionális problé­mákat is felvet. Legsikerültebb a Mátyás és Holubár c. kis csoport. Még csak formaadását kell csiszolnia, ami erősebb plasztikai dinamika mellett is elenged­hetetlen e kis méretezésű műveken. A többi kassai közül Collinászy György erős kolorista, szemlélete és technikája az impresszionistákhoz áll közel. Jó szeme és friss látása van, de tud is. Kárpátfalvi József táj­képei a nagybányai iskolával tartanak rokonságot. Pausz Ilona leányarcképén újabb haladásával örvendez­tetett meg. Kitűnően van beállítva, tiszta és határozott formalátását nem zavarja, sőt csak elevenebbé teszi festői előadása. Komoly tudását a budapesti főiskolán Benkhardt professzor gondos keze alatt alapozta meg, majd a római Magyar Akadémián folytatta tanul­mányait. Stílusa rokon is a „római iskolával“ és az olasz novecentóval, az utóbbinak merevsége és zárt 68

Next