Szépművészet 4. (1943)
1943 / 6. szám - Dr. Madarász István: A Madonna a művészetben
jelenet, így viselkednék a legtöbb édesanya hasonló helyzetben. Természetes és mégis természetfölötti fájdalom. Van Dyck hasonló tárgyú képén (Bécs) a Szűz Anya lezárja halott Fia szemét. Megnyugvó, csendes fájdalom művészi ábrázolása. Az újabbak közül Max Rossmar képén a Szűz Anya kezét összetéve, égre emeli szemét. Bensőséges hit, s a kegyelem vigasztaló fénye árad a képről. Megrendítő a francia Ferner „Douleur44 c. képe (Páris, Luxemburg), melyen a Szűz Anya leborul halott Fia tetemére és csókkal illeti arcát. A Szűz Anya arcából nem látni sokat, de emberi nemes gesztusából következtethetünk a nagy fájdalomra. A magyar képek közül megható Feszty Árpád képe (Esztergom, Keresztény Múzeum), mely a Szűz Anyát magyar asszony alakjában ábrázolja, amint a temetés után lakásán a fehér abrosszal terített asztalon elhelyezett töviskorona előtt csöndes áhítatban szomorkodva elmereng. Eredeti, de megható, magyaros ábrázolás. IV. A Madonna élete éppúgy, mint Krisztus Urunk földi pályafutása vigasztaló akkorddal végződik. A keresztet követi a feltámadás, szenvedést a megdicsőülés. A Szűz, Erzsébet látogatásakor mondott „Magnificat“-ban megjövendölte sorsát: „Boldognak hirdet minden nemzedék/. A művészek a megdicsőült Szüzet is számtalanszor megörökítették. Ide sorozom Rafaelnek két hatalmas képét: a Madonna Sistina-t (drezdai képtár) és a Folignoi Madonná-t (Vatikán). Mind a kettőn a Szűz a felhőkben lebeg, illetve ül. A boldog, megdicsőült Szűz Anya szépsége, dicsősége tükröződik le a tökéletes remekművekről. Ezek valóban méltók az oltárra, benső áhítatot keltenek. Minden tekintetben elragadó Ticián közismert Madonna Assunta-ja (Venezia, Frari). A kép hármas tagozatú. Lent az apostolok álmélkodva tekintenek a távozó Szűz felé. Középen a Szent Szűz angyalok korától övezve száll az ég felé, fönt az Atyaisten arany koronával várja. Ticián legnagyobb remekműve. Csak térdreborulva tekinthetünk fel e gyönyörű alkotásra. A Mária-koronázási képek ,egyik legbájosabbika, Fra Angelico (Paris, Louvre) aranyhátterű táblaképe, melyen a Sz. Szűz ugyanazzal a szent megadással és alázattal fogadja az Atya Istentől az aranykoronát, mint a megtestesülést hírül adó Gábor arkangyalt. Rafael képén (Vatikán) a Szent Szűz zenélő angyalok körében Fiától, Krisztustól nyeri a koronát. A Szűz áhítattal összekulcsolt kézzel, átszellemült arccal fogadja a nagy megdicsőülést. Velazquez „La coronation de la Virgen 44 c. képén (Madrid, Prado) a Szentháromság koronázza meg a Szüzet, aki angyalfejektől körülvett alacsonyabb trónon ül. Erőteljes, hatalmas kompozíció, mélységes hit jellemzik a képet. Greco hasonló tárgyú képe (Madrid, Prado) azonos megoldással ábrázolja a Szűz megkoronázását. A színek és arányok kissé valószerűtlenek. Murillo gyönyörű képe: „Regina Angelorum 44 a Szent Szüzet angyalok seregétől körülvéve, a Kisdeddel karján, felhők közt ábrázolja, mint az angyalok királynéját. Szűzies báj, nemes tartás, alázatos arckifejezés sugárzik a képről. Utoljára, de nem utolsó értékképen említem két hazánkfia alkotását. Az egyik Benczúr nagy oltárképe Patrona Hungáriáé (Budapest, Bazilika), melyen a nagy mester Szent Istvánt térdelve ábrázolja, amint a szentkoronát felajánlja a Szűz Anyának, aki a felhők közt az isteni Kisdeddel karján megilletődve fogadja a felajánlást. Ezeréves magyar hagyományról, ősi hitről és izzó hazaszeretetről beszél ez a kép. Méltó az Oltárra, mely előtt minden igaz magyar megilletődött lélekkel fohászkodhat Magyarország szebb jövőjéért. A másik Damkó József domborműve a római laterani bazilikában, II. Sylvester pápa síremlékén. A Szűz fején a magyar koronával, karján az isteni Kisdeddel fogadja Sz. István, Sz. Imre, Sz. László hódolatát. Csak vázlatosan és általános jellemzéssel mutattam be néhány képet a Madonna-művészet gazdag kincsestárából. A művészet is kivette részét a Mária-kultusz terjesztésében és megerősítésében. Épp ezért mély tisztelet, elismerés és hála illeti mindazokat a művészeket, akik az emberiség egyik legszentebb eszményének művészi megörökítésével oly sok lelket emeltek fel, s vezettek az örök Szépség forrásához: Istenhez. Rájuk is vonatkoznak a magyar egyházi ének egyszerű, de igaz szavai: Máriát dicsérni hívek jöjjetek, Mert ő fogja kérni Fiát értetek. 100