Szépművészet 4. (1943)

1943 / 9. szám - Kiss Pál: Marosvásárhely

162 érzés, amely Nagybánya XIV. századi ércpecsétjének köriratában nyert szép kifejezést: „A polgárok egymás­iránti szeretete a város legfőbb alapköve.“ Mindehhez aztán még hozzá kell tenni, hogy ez a szellem egyáltalán nem világpolgári, hanem sajátosan népi gyökerű: az erdélyi­ magyar nép és székelység józan emberiessége, szabadságszeretete — írja a népi Darvas József. A temetőben egy mohos, málló sír­­kövön ezt a feliratot találtam: „Virág Dániel Tanáts­­nok emlékének hódolók emelének fel sírkőnek, hogy mongyam a jövendőnek: sem magát, sem embereket, tsupán az Embert (nagy E-vel) szerette Óriás lelkiisme­retet hordozott lelke nyugszik itt s biztosít a vallásos hit, hogy ő most a mennyben Polgár. 1784-ben Jan. 3-án. Meghalt 1831-ben Szept. 5-én.“ A városban mindenütt annak a szellemnek az ízét érzem, amely az embert még nagy E-vel írta s úgy is hitt benne. Annak a szellemnek szép hagyományait érzem, amelynek a polgár cím olyan sokat jelentett, hogy még a menny­ben is az akart maradni. — Ez a vásárhelyi szellem és magatartás, az erdélyiség típusa, a kicsiségnek és nagyrahivatottságnak sajátos öntudata egy lelkiötvözet­ben. Az igazi vásárhelyi ember szereti a maga kicsi házát, s benne szívesen látja a vendéget, a csendes utcácskát, az élet meghitt családias örömeit, az intim társaságot, az egymással való halk évődést, a bizalmas körben szikrázó tréfálkozást. Tegyünk ezek után úgy, mint két évtizeden át az erdélyi magyar írók: meneküljünk a múltba, a város regényes kisszerűségébe, régi képek világába. Pedig olyan szép a Somostető magasságából az újnak a levelezőlap látképe.­ E barátságos magasból szép és nyugtalanító látvány, amint a parasztból úz lesz, ahogy a kunyhó a város szívéig palotává nő s a búzatartóról és aszályette sarjútábláról aszfaltra surran át a nap­fény. Az alaposabb szemlélő hamar észreveszi, hogy a városból talán még szebb, ami a múltból maradt vissza. Marosvásárhelyt a középkorban a hit, azután az egyház építette, legutóbbi polgárainak életrevaló­sága, esze, ereje, lendülete. Nem óhajok és álmok, de tettek és valóságok sugároztak innen szét a Kárpáti me­dencére. S ma mindez jelképesen az öreg vártemplom­hoz tapad s így történelmi múltról a legtöbbet tud mesélni, a várdombon emelkedvén a környező hegyek magasságáig. Egyszerre csak megszólalnak a kövek és a múlt kezdi magyarázni a jelent. A reformáció előtt még a katolikusokat szolgálta, s félezer éven át sok embervér hullott körülötte, míg Nagy Lajos ittjártakor már Zékesvásárhelynek emlegetett Forum Siculorum­­stratégiai helyből, ahol a székelyek ökrökkel adóztak, a mai kisiparos és iskolavárossá kerekedett. 1571-ben a három nemzet mellett a négy keresztény vallás sza­bad gyakorlatát mondották ki­ itt, holott egy év múlva Franciaország még Szent Bertalan éjtszakáját rende­zett. Négyszáz év múlva a „Vásárhelyi Találkozón“ először fordult elő a magyar kisebbség történetében, hogy egyenrangú félként tárgyalt minden magyar réteg, párt és felekezet ifjú szószólója. Századok viharai újra meg újra megpróbálták, falait ellenség és tűzvész pusztította, de Anteusz­­ként mindannyiszor még időtállóbb lett. Látta a szűcsmester portai követ Borsos Tamást, ki a vá­rat építteti, szabad királyi rangot szerez és a Maros­­vásárhely nevet (1616). Látta Apafi megválasz­tását, II. Rákóczi Ferenc személyében az utolsó fejedelmi beiktatást, 37 országgyűlést, 1849-ben a kollégiumi diákság és a mesterlegények által elpáholt cseh várőrséget. Ellenszegülés nélkül nézte végig Török, Horváth és Gálfi vértanúhalálát, s itt engedel­meskedett utoljára 1918-ban a székelység a pesti kor­mánynak, hogy Erdély román megszállásakor minden vérontást kerüljön el. Nem is kell Nagy Szabó Ferenc krónikáját elolvasni, a modern és tudománytalan szem is ráhibáz a régi, pati­nás szépségekre, hogy a vártemplom tornya négy aprót fiadzott, hogy magyar gótika legyen belőle, úgy fo­gadta a szívébe örökre magyarnak az őslakosság a kato­likus templomok, a Teleki-ház, a Toldalagi-ház, a Királyi Tábla, a Kőlábak, a Teleki-téka barokját és empireját. Mint örökzöld a falat, úgy lepi el a monda ezeket az épületeket, melyek régiek, szépek és törté­nelmet láttak. Vásárhely múltja, történelmisége jele­nének kialakításában a legfőbb tényező volt. A Teleki­ház ma is úgy áll, mint 1849 júliusában s önkéntelenül is bepillant kapuján az ismerős, hogy nem látja-e meg Bem tábornokot, aki itt hált az éjjel s innen ment Segesvárra. A Kőlábakról Tabéry Géza énekelt a Bolyai regényben, a Szarvasbikában, a Görög-ház pedig Petőfire emlékeztet, ki lázas utolsó napjait töltötte itt, s a félezeréves vár helyéről Jókai készített vázlatokat. Ezek az épületek és fényes elmék, kik eddig csak hideg szimbólumok voltak, az új időkben élő valósággá válva, napról-napra beleszóltak küzdelmeinkbe, sugal­­mazóinkká, irányítóinkká váltak. A magyar városok történetében az jelöl meg­különböztető helyet Marosvásárhelynek, hogy a köz­­tudatban leginkább a városépítő polgármester, Ber­­nády György Marosvásárhelye él. Ha arra akad is példa, hogy egy általános pusztulás, árvíz vagy tűzvész után a város szebb legyen, mint volt, vagy meggazda­godva hirtelen fejlődésnek induljon, arról aligha beszél­hetünk más várossal kapcsolatban, hogy külső körül­mények kényszerítő hatása nélkül, a város polgársá­gának akaratából — igaz, hogy egy vezető egyéniség sugalmazására — házsorokat romboljanak le, utcákat nyissanak, tereket teremtsenek. Johann Conrad von Weiss császári mérnök és alezredes művében 1735-ben festett táj- és városképei

Next