Szépművészet 4. (1943)

1943 / 10. szám - Dr. Domby József: A legújabb magyar monumentális művészet

a postaszolgálat mai eszközeit jelenítik meg, de a­nélkül, hogy a mai kor gépesített világának művésziet­­­len motívumai szolgálnának az ábrázolás eszközéül. Inkább a klasszikus módszert választja a művész: az embert mintázza meg s csak öltözetükkel vagy attribú­tumaikkal jelzi szerepüket a posta mai életében. A részleteket nem aprózza el, hanem inkább össze­fogja. A középső mezőbe helyezett lovasábrázolás igen sikerült: tökéletesen kitölti a rendelkezésre álló felü­letet. Az alsó mezőben a legzamatosabb plasztikai meg­oldásra kínálkozott alkalom: a két szélső alak egyszerű mozdulatában rendkívüli plasztikai erő van. A dombormű Szomor művészetének jelentős állo­mása. Kitűnő feladatokat kapott, hogy komponáló készségét bemutathassa. Egyúttal bebizonyíthatta, hogy művészete megérett a monumentalitásra. * A mozaikkal kapcsolatban már beszéltünk Metky Ödön munkásságáról. Most mint szobrásszal kell vele foglalkoznunk, hiszen Metky tulajdonképen szobrász. Mint ilyen kapott megbízást a Petőfi Sándor­ utca 12. sz. bérház lépcsőházának nagyszabású díszítésére. A munka műfaja nem tiszta dombormű, bár a dombor­műves ábrázolás minden feltételének megfelel. Anyaga tranii márványlap, amely a lépcsőház falát burkolja. A déli fal középső részét foglalja el. A keret nélküli kompozíciót a művész nem dolgozta előbb anyagba vagy gipszbe, hanem egyenesen márványba véste. Az így készült dombormű a kézimunkafonal kézműves­­ipari előállítását, feldolgozásának módjait és nép­­művészeti felhasználását ábrázolja. A domborművet kitöltő alakok között egyszerű háziipari gépek is szerepelnek, amelyek plasztikailag is tagolják a kompo­zíciót. Egyes részei összekapcsolására szolgálnak a nő­alakok egyszerű, de indokolt, egyáltalán nem mester­kélt mozdulatai. Az alakok és a tárgyak körvonalai tiszták és egyszerűek s elég mélyek ahhoz, hogy a testek és az eszközök plasztikai jellemvonása torzu­lás nélkül, de emellett rendkívül finoman ki­emelkedjenek az így előállott másodlagos síkból. Kimondottan basso rilievo, amelynek részletfinomságai (ruha, arc) vetekednek a legkidolgozottabb quattro­­cento-reliefek csiszoltságával. Ez azonban nem a való­ságábrázolás optikai elveinek diadalra juttatása, hanem a dombormű műfajából eredő problémák megoldása. A felületes néző kőbe vésett grafikának nézhetné, de ennek ellene mond a mintázás szobrászi törvényszerű­ségeinek betartása. Az építész, Gerlóczy Gedeon, igen alacsonyra állította a domborművet: az alakok középvonala áll szemmagasságban. A lépcsőház sötét, állandó mester­séges világításra szorul. A fényforrások a mennyezeten vannak elhelyezve s ennek feltételezésével készültek a dombormű főkontúrjai, amelyek így nincsenek kitéve a fényforrás elmozdulásából adódható változásoknak. Metky Ödön domborműve hatalmas faldekoráció. A művész szobrászi tehetségének színe javát adta e díszítő feladatra. A szobrászatnak ez a fajtája al­kalmazott művészet, mert kizárólag az építészet hozta létre, de kivitelezésével és megoldásnak tisztán szobrászi elgondolásával szorosan csatlakozik a mo­numentális szobrászathoz. A díszítő szerepén túl a történeti megemlékezést is szolgáló újabb épületplasztikának kiváló példája Ispánky Józsefnek, a Károlyi-palota Kaplony­ utcai falán elhelyezett domborműve, mely Batthyány Lajos gróf elfogatását ábrázolja letisztult, nyugodt plasztikai előadásban, ami különösen illik az épület klasszicizáló stílusához. Végül elismeréssel kell megemlékeznünk a NI. Kovács Máriának a terézvárosi plébánia-templom elő­csarnokában nemrég elhelyezett Szent Antal-szobráról, amely tömör megmintázásával tiszteletben tartja az épületszabta tektonikai követelményeket. * A festészet, a mozaik és a szobrászat nem az épí­tészet kereteiben fejlődött naggyá. Az építészet külön utakon járt. Valamennyi művészet önálló fejlődés útján jutott el mai kifejezésmódjához, hirdetik kor­szerűen a mai szellemet, lettek az egyetemes magyar képzőművészetnek az építészettel egyenrangú ténye­zői. Építészeink a nagy épülettömegek, a hatalmas fal­síkok modern értelemben vett díszítésében a dekoratív elemekből hamarosan kifogytak, szükségük lett egyéb monumentális díszítőelemre (festészet, mozaik, szob­rászat). Ugyanakkor a monumentálissá fejlődő festé­szet, mozaik és szobrászat is megfelelő keretet keresett nagyszabású alkotásai számára. Fiatalabb művészeink közül kivált azok barátkoztak meg a korszerű monumentális művészet gondolatával keresték és találták meg a feladathoz vezető eszközöket, akiknek Rómában s más olasz helyeken alkalmuk volt megismerni a régibb stílusok törekvéseit s azok tanul­ságait a mai művészetre alkalmazni, így érthető, ha e téren kivált az ú. n. római iskola buzgólkodott. Jó­részt a „rómaiak“ ily irányú kísérleteit és eredmé­nyeit mutatta be a Nemzeti Szalonban egymásra következő három különleges kiállítás: 1938-ban a „Monumentális művészet“ kiállítása, 1941-ben az egyházművészeti kiállítás, egy évre rá pedig az „1942“ elnevezésű kiállítás. DR. DOMBY JÓZSEF 200

Next