Szépművészet 4. (1943)

1943 / 11. szám - Berkovits Ilona: Az Iparművészeti Múzeum olasz antiphonariuma

és Szent Ferenc arcát a fabrianoi képtől eltérően, fiatalosnak, gyermekdednek festi. De a budapesti kódexben a szultán előtt Szent Ferenc arca már a fabrianoi képecske Poverellojának arcvonásait követi. A budapesti Stigmatizáció különben hasonlít Giovanni di Paolonak Giacomo del Pisano-val közösen festett Politticoján látható, leegyszerűsített kis Stigmatizáció­­hoz is,10 ahol a szent ugyancsak mélyárnyékolású szik­lás hegy előtt térdel. Emellett se szeri, se száma Giovanni di Paolo olyan táblaképeinek, amelyek a részletekben egyez­nek a budapesti miniatúrákkal. Lássunk néhány kira­gadott példát. A budapesti miniatúrán Szent Ferenc a szultán előtt nyugtalan közjátékkal, az ujjak vibráló mozgásával kíséri beszédét. Az ujjak ideges játékának ez a ritka motívuma csaknem pontosan azonos formá­ban jelentkezik Giovanni di Paolonak a párisi Carvallo­­gyűjteményben őrzött, Két. Szent Jánost ábrázoló képén, a szent mellett álló szerzetes kéztartásában.11 Az ujjak mozgékony játékával különben, ha más for­mában is, találkozunk a mesternek Mária születését ábrázoló képén (Róma, Galleria Doria), a kis Mária előtt térdeplő nő hívogató kézmozdulatában. Ugyanitt, a háttérben viszontlátjuk a budapesti Antiphonarium tűzpróbájának magas lánggal égő máglyarakását is. A Galleria Doriaban lévő másik, korai kis képén, Mária eljegyzésén 12 József, mély, hurkolt redővel és a palást­jában a budapesti kódex tudásával egyezik. És ugyan­ezen a képen a nagyszakállú főpap feje a budapesti Antiphonarium Dávid királyával rokon, de a József mellett, hátsó nézetben álló férfi kissé kitekert bal­karjának merev tartása is fölfedezhető a budapesti miniatúrákon : a szultán jogart tartó esetlen jobbján, vagy a Júdáscsók egyik lándzsát tartó katonáján. Általában a hosszú, finom kezek, a vibráló, néhol drótszerűen festett ideges ujjak, a párhuzamos fonal­­kákban felrakott haj és szakáll, a hosszú csupasz lábak az egyenes, csontos, szétálló lábujjakkal, a jellegzetes fülek, amint az arctípusok, a nyitott duzzadt száj, az apró egérszemek és a hosszú nyak festése, továbbá az alakok néhol esetlen tartása, a földön elterülő, lágyan elomló ruharedők hullámos, hurkolt esése, a széles ruhaujjak redővetése, mindenkor azonos a képeken és a budapesti miniatúrákon, továbbá a sienai Antifonarioban is. Ahogy a festményeken, úgy a buda­pesti és sienai miniatúrákon is a művész jellegzetes fe­hér fényfoltokkal élénkíti az arcot, az orrhegyen, az orrcimpákon, a fülkagylón helyez el fehér fényeket, sőt a felső ajkat is fehér fényvonallal varázsolja plasz­­tikusabbá. Giovanni di Paolonak úgy a sienai Anti­fanarioban, mint a táblaképeken megnyilatkozó stílus­jegyei maradéktalanul felismerhetők a budapesti kó­dexben. Nem hisszük, hogy a részletek alapos össze­vetése után még kételkedni lehetne Giovanni di Paolo szerzőségében. Giovanni di Paolo a sienai Antifonariot a leccetoi augusztinus­ konvent részére festette. Lehet, és az látszik valószínűnek, hogy a budapesti Antiphonarium már korábban a sienai S. Francesco számára készült, talán egyidőben azzal az elveszett képpel, amelyet a Fondi-család megbízásából festett a sienai S. Fran­­cesco-nak. De Nicola feltételezi Giovanni di Paolo-ról, hogy járt Assisiben is. Feltételezését a sienai Opera del Duomoban őrzött, Szent Ferenc megjelenését ábrázoló képre alapítja, nézete szerint ez a kép az assisi felső templom freskójának másolata.13 Ha Giovanni di Paolo csakugyan járt Assisiban, úgy könnyen elképzel­hető az is, hogy a budapesti kódexet az assisi bazilika számára készítette. A budapesti Antiphonarium díszes kivitelezésével mindenképen méltó lehetett arra, hogy a Poverellonak, Itália legnagyobb művészei által ki­festett bazilikájában nyerjen elhelyezést. BERKOVITS ILONA JEGYZETEK I A kódex mindössze dr. Radó Polikárp, a magyarországi liturgikus kódexek kiváló kutatójának 1941-ben kiadott indexében szerepel, a következő leírással: „Antiphonarium S. XV. Codex magnus constans­if 102­ntipho­nrium pro horis diurnis est, notis musicis instructum et scriptum in usum fratrum Mino­rum, uti picturae pulchrae libri demonstrant Germaniae". Radó Polycarpus: Index Codicum Manu Scriptorum Liturgi­­corum Regni Hungáriáé. Budapest, 1944. 5. lap. No. 19b. Egyik iniciáléja (46. lap) kis színes reprodukcióban Werner Alajos ,,Az Éneklő Egyház" című műve (Szom­bathely, 1937.) borítólapját díszíti, a kézirat közelebbi­­ meghatározása nélkül, csupán a következő megjegyzéssel: „A címlap az Iparművészeti Múzeum egyik kódexének ini­ciáléja a 15. századból." Az Iparművészeti Múzeum leltárában így szerepel: „Antiphonale, kötése borjúbőrrel bevont fatábla, melyet csipkésszélű, poncolt díszítéssel ékesített sárgarézszegély vesz körül. A díszítés I. H. S. és csillag felváltva. A könyv maga 103 gótikus minuskulákkal és kottákkal teleírott hártyalapból áll, van benne 16 miniatűr­s kezdőbetű, egy lapszéldíszítés, számtalan kisebb-nagyobb színes kezdőbetű." Dr. Voit Pál, a múzeum tisztviselője szíves közlése szerint a kódex 1887-ben, vétel útján Hágából került a múzeum tulajdonába. Jelzete 4857. Mérete 620X430 mm. A kötés m­rete 670x435 mm. 102 lapból áll, de ezenkívül egy-egy lap a kön­y­vtáblákhoz van ragasztva. II iniciáléba illesztett miniatúrát, 5 növényi díszítésű iniciálét, egy lapkeretdíszítést és számtalan színes kezdőbetűt tartalmaz. A következő lapok díszítettek: 1a lap: I iniciálé (145x85 mm) növényi díszítéssel. 16 lap: D iniciáléban (120x150 mm) Júdáscsók. 19a lap: L iniciáléban (130x125 mm) az ifjú Szent Ferenc az Atyaisten előtt térdel. 246 lap: D iniciáléban (124 x 150 mm) Szent Ferenc látomása. 300 lap: D iniciáléban (125 x 140 mm) Stigmatizáció. 3411 lap: D ini­ciáléban (165 x 185 mm) Az Utolsó ítélet, Szent Lukács és a 217

Next