Szépművészet 4. (1943)

1943 / 2. szám - Művészeti élet

A művész ott végződik, ahol végetérnek a problémák. Hang­súlyozzuk, hogy ez a sokféleség nem valami önmaga-keresés, de örömös, büszke, magabízó és a játékosságig könnyű (könnyűnek látszó) munka, melynek alapja a tökéletes fel­­készültség. Vannak szobrai, melyek naturalisztikusak, vannak egyiptomi ízűek, vannak stilizáltak, meg impresszionisztikusak, Simayra, Minne-re, sőt Archipenko-ra emlékeztet, van köztük monumentálisan szűkszavú síkokba foglalt, van gótikus, van modern egyszerűségre törekvő és van egy L-betűs initiáléra emlékeztető, aszketikusan finomra alakított Szent Ferenc. A genius loci, a genius Transsilvaniae legjobban két erősen quattrocentus alkotásán, a bukaresti keresztes nővérek intézetének kapujához készített dombormű-csoportján, illetve a moroeni szanatórium emléktábláján nyilatkozik meg. Művé­szetének sokféle számlálója alá egy összetett mennyiséget: a szeretetet, a stílusérzéket, a tudást és az erőt kell írnunk. Reméljük, hogy a Budapesten először bemutatkozó Tasnádi Fekete Józsefet hazája éppúgy meg fogja becsülni, mint ahogy megbecsülte — idegen, sőt nem szeretett idegen volta ellenére — a megszállás idejében Románia. Halasi Horváth István pasztelljei erdélyi, ösztöndíjas útjának eredményei. Művészetének összetevői: drágakő ragyo­­gású, tiszta színek, gondos, tökéletes rajz és meleg szívvel átérzett hangulat. Üde levegőjű képei mind olyanok, mint egy-egy lelkesen kitárt karral elmondott, rajongó költemény a szépséges természethez, melyet átírni, absztrakt formákba transzponálni, szentségtörésnek látszik előtte. Képein pazar a színpompa (még a szürkehangulatúakon is), rikoltó szín még sincs egyik művén sem. Naturalista, de naturalizmusa áhitatos, alázatos, tiszta. Egészen más egyéniség Kutassy Imre. Rippl-Rónain és Iványi-Grünwaldon át találta meg önmagát. Ez az „önmaga44 zárkózott, se gyönyörködtetésre, se népszerűségre nem törekvő, egészen magának, a maga érzéseinek élő, elmélyedő lélek. Képeit nem kint a szabadban festi, ott csak magába szívja a benyomásokat s aztán otthon éli át a látottakat. Szereti a szomorú színeket, a sötét, komor hangulatokat, megrázó egyszerűséggel szószólója az élet kitaszítottjainak, halk, bánatos hangja csak ritkán erősödik vakmerően fölharsanó kiáltássá („Duna44). Markup Bélát nem kell bemutatnunk. Régi, nagynevű mestere kőnek, bronznak, bronznál is keményebb veretű egyénisége. Elsőrendű figuralista-voltán kívül kitűnő ismerője és — bronzon, kövön, porcellánon át — megszólaltatója az állatok világának. Felesleges felsorolnunk itt kiállított, magas művészi szintű, jellemző erővel teljes arcképszobrait és remekbe mintázott állatalakjait; igazi mestermunkák. A Műterem­ben egy rokonszenves művészetű, költe­ményeit ecsettel festő, poéta lépett a közönség elé. Olaszy Sándor — akárcsak Halasi Horváth — a természet szépségé­nek valósághoz hű ábrázolására, a természet szépségeinek ,a sérthetetlenség 44-ére, tehát transzponálhatatlanságára eskü­szik. Előbbi művésztől mégis erősen különbözik, annak lírikus hajlandóságával szemben szereti a természeti jelen­ségek közül a drámai hatásúakat, a sűrű fák alatt terjengő homályt, a ködös, sejtelmes messzeségeket, különösen a váratlan, szinte megdöbbentő színellentétek hatását, mint például az „Aranylombok44 című képén, így aztán Olaszy Sándor — bár saját szavai szerint mindent, az utolsó ecsetvonásig, a szabadban fest meg, hogy „semmi el ne sikkadjon a közvetlen élményből44 — mégsem nevezhető nyers naturalistának. Arcképei közül kitűnőek azok, melyeket nem a filmszínházak részére (lehetőleg három napnál nem hosszabb határidőn belül) festett, de otthon, az ábrázolt modell külső és belső érdekességeiben való elmélyedés közepette. Ezek közül külö­nösen Pálffy-Daun grófnő elegáns, könnyed előadású, mégis nagy iskolázottságot eláruló arcképe tetszett legjobban. Saját műtermében rendezte harmadik kiállítását Roisz Vilmos. Százharminc mű tanúskodik a művész termékeny­ségéről s ez a tekintélyes szám — köztük óriási méretű kom­pozíciók hatalmas részletkartonjai — éppen nem megy a művészi színvonal rovására. Egyaránt érdekli tájkép, életkép, portrait, figurális kompozíció, akvarel, olaj, ceruza, szén- és rézkarc, elkezdve a pillan­atnyi benyomások vászonra vetésén, a nagy kompozícióig (olykor Hodler-hatások­­kal). Rajzlátású művész. Különösen a formák szerkezeti­­sége érdekli s így lelkéhez legközelebb állanak azok a témák, melyeken épületek, gyárrészletek, géptermek, masina­szörnyetegek élik a maguk különös — piranesi-i — életét. Kompozíciói közül egy hangverseny-orgona, illetve az e mögé tervezett, 10X16 méteres üvegfestmény kartonja raga­dott meg legjobban. Ezen a művén komoly ígéretet jelentő tehetségről tesz tanúságot. A Gömbös Gyula Diákotthon Múzeum­ utcai helyiségei­ben a visszatért területek (Felvidék, Erdély, Délvidék) képző­­művészeti főiskolai ifjúsága rendezett magas színvonalú kiállítást. Hogy valamennyien keresik még önmagukat, az ter­mészetes, de egypáran közel vannak az igazi út megtalálásához, így különösen Pleidell János, kinek biztos kézzel megalkotott „Festéktörő leány44 című műve igen figyelemre méltó tehetségre mutat. Önálló, eredeti utakon megy fölfelé Sárpataky László. Komoly és súlyos kompozícióin stilizáló archaizmus, arcképein pedig impresszionisztikus előadás között ingadozik Csicsutka Ferenc. Igazi tere a kompozíció lesz, melyen már eddig is értékes műveket alkotott. Kiemeljük továbbá — a­nélkül, hogy ezzel a meg nem nevezettek értékét kisebbíteni akarnák — Balaskó Nándort („Kelet44 című képe valami sajátságos, új-guineai archaizmus); Drócsai Imrét (éles, határozott színek); Erdős Tibort (sokat ígérő grafika); Farkas Andrást („Otthon anyámmal44); Kocsis Árpádot, Kovács Dénest és Lévay Tibort (mind­hármuktól igen ügyes akvarelek). Erőteljes olajfestménnyel szerepel Moldován István, ki­tűnő krétarajzokkal Nónay Pál, becsületes tusrajzzal Pethes Endre, Van Gogh-os tusrajzzal Szabó György, olajf­estményekkel, tus- és krétarajzokkal pedig a szintén tehet­séges Zmeták Ernő. A Tamás-galériában a világot bejárt, de nálunk még nem ismert Konyovics Iván budapesti bemutatkozó kiállítását láttuk. A régi magyarországi, előkelő szerb famíliából származó művész származása ellenére szerve­sen hozzátartozik a magyar kultúrélethez. Művészi mun­kálkodását a benne mutatkozó sokféle hatás ellenére is erős egyéni íz jellemzi. A dekoratív hajlandóságából szár­mazó grafikus hatást ellensúlyozza az olaj festéktöme­geknek szenvedélyes vászonra röpítése. Interieurjein néha olyan, mint egy harsogó hangú, haragos olajfestékvonalakkal gesztikuláló Rippl-Rónai, figurálisain olykor foldehatások mutatkoznak, egyik képén pedig Van Goghnak izgatot­tan kanyargó vonalai tanúskodnak alkotójuk művészi szenve­délyességéről. Képeinek elemeit szereti biztosan száguldó, fekete kontúrvonalakkal tagolni, mintha vastag ólomszalagok rabságába elemi erővel kényszerítene bele színes üvegeket. A festék pedig ömlik, árad a palettájáról, érezni, hogy mily gyö­nyörűséget jelent neki fiatalos nekilendüléssel verekedni fegy­verével, az ecsettel. 31

Next