Szépművészet 5. (1944)

1944 / 4. szám - Művészeti élet

mondanánk- Mint magyar, a világos, ballaszt nélküli plain air festészet képviselője. Ki kell emelni a nagyon eredeti „Eső“-t az ernyők bársonyosan mély fekete színével. A népi élet ábrázolója Aba-Novák Vilmos, majdnem elbeszélőnek vagy társalgónak ne­vezhetjük megfizethetetlen részletekben oly gazdag festészetét. Vásári, falusi, cirkuszi jelenetekből olyan részleteket hasít ki, amelyek alakoktól és tárgyaktól hemzsegnek és rendkívül élénk, tarka-barkán lebegő színfoltokból vannak összetéve. Bernáth Aurél sű­rűbb vérű és sötétebb, őt még határozottabban jel­lemzi az a telítettség és nedvbőség, amelyek a ma­gyaroknál mindig megragadnak. Alak és táj itt is csodálatos bensőségesen sikló kapcsolatokban bonta­koznak ki és mélyen átérzett világképet eredmé­nyeznek. Még sok jelenséget kellene felsorolni, ame­lyek szemléletes benyomásként megmaradnak emlé­kezetünkben akkor is, ha az idegenhangzású név feledésbe megy. Sajnáljuk, hogy a plasztikára csak néhány mon­dattal utalhatunk, de nagyon messze vezetne, ha a részletekbe akarnánk hatolni. Az érzékletes megjele­nítés öröme és az eleven temperamentum a plaszti­kát is méltó párként állítja a festészet mellé. A szál­lítási nehézségek miatt természetesen csak kicsiny vagy közepes nagyságú művek vehettek részt a ki­állításon. Változatos és beszédes világ ez, mozgé­kony, eleven alakocskákkal: paraszt és magvető, koldus, cigányasszony, szkita harcos régies hadi pom­pában, pusztai bika és éles vonásokkal kifaragott portréfejek tömege. Ennek a szokatlanul gazdag kiállításnak az em­léke bizonyára népünk legszélesebb rétegében hatni fog és művészeti ideáljaink legmélyén kelt vissz­hangot.“ A Neue Züricher Zeitung 1944. január 24. számá­ban ezeket írja: „A közel 400 műalkotásból álló kiállítás első ízben enged bepillantást a svájci műbarát számára a ma­gyar nemzet művészeti termelésébe. A háborús idők­ben történő szállítások kockázatossága miatt a ki­állítás eredeti, már évek előtt tervezett kereteinek csökkentése vált szükségessé: a régebbi magyar mű­vészet pótolhatatlan emlékei, amelyeket, mint egy magas színvonalú művelődési múlt bizonyítékait, szí­vesen bemutatták volna, nem voltak kiszállíthatók. A XIX. századnak nemzetközi viszonylatban is jó­hangzású nevű magyar festőiről, mint Munkácsy, Paál, Szinyei Merse, Ferenczy, szintén csak a tartal­mas és díszes katalógus szövegében és képeiben lehe­tett megemlékezni. Hogy a mai magyar festészet jó hagyományokra támaszkodik, mégis lépten-nyomon érezhető a kiállításon. Bizonyítékai ennek a múlt századdal való kapcsolatot jelentő nemzedéknek képviselői, Rudnay, Koszta, Vaszary, akiknek képei a nagyteremben a díszhelyet foglalják el és nem utolsó sorban a kiváló Rippl-Rónai. Amit a mai magyar festők a nagy, nemzetközi érvényű elődök­től tanultak, a saját módjukon dolgozzák fel. Tem­peramentumuk nemzeti sajátosság, de éppúgy nem­zeti sajátosság a melankolikus alkonyati hangulatok­hoz és a sötét színekhez való vonzódás. Az operett­csárdás egyáltalában nem kap helyet ennek az or­szágnak a művészetében, amelynek 1914 óta annyi megpróbáltatást kellett kiállania. A magyar folklore sem tükröződik egyáltalában oly tarkán-barkán és világosan vendégeink művészetében Rudnay csikójá­tól Aba-Novák vásárképeiig, mint gondolhatnánk. A hazai tájak ábrázolása mellett a magyarok a modern életnek ugyanazokkal a motívumaival fog­lalkoznak, mint egyéb országok művészei.“ ÚJABB MŰVÉSZI ALKOTÁSOK SZÉKESFEHÉRVÁRON Most készült el Székesfehérváron a befejezés előtt Horthy Miklósról elnevezett kultúrház homlokzatá­nak hatalmas mozaikja, amelyet Metky Ödön ter­vezett és készített. A mozaik az épület homlokzatá­nak közepén lévő nagyméretű díszablakot fogja kö­rül. A kultuszminisztérium anyagi támogatásával létrejött mozaik Székesfehérvár városa kulturális életének legfontosabb mozzanatait örökíti meg Szent Istvántól Horthy Miklósig. A mozaik alatt helyezik el Jálics Ernő két nagyméretű, klinker anyagból ké­szült szobrát, amelyek Anonymust és Kézai Simont ábrázolják. A Horthy Miklós Kultúrházban helye­zik el Aba-Novák Vilmosnak a párisi világkiállítá­son oly nagy sikerrel szerepelt, s a magyar-francia kulturális kapcsolatokat bemutató képsorozatát. A kultuszminiszter támogatásával még ez évben felállítják a vármegyeház előtti tér két oldalán az ősmagyar lantos és Julianus barát szobrát. Mind­kettő Kerényi Jenő szobrászművész alkotása. ÚJ TANÁROK A KÉPZŐMŰVÉSZETI FŐISKOLÁN Régen érzett hiány volt a Képzőművészeti Fő­iskolán, hogy a használatos anyagok ismeretének és a művészeti technikának nem volt tanszéke, holott ezekre a mesterségbeli fontos ismeretekre minden mű­vésznek alapvető szüksége van. Ennek hiányát érezte néhai Balló Ede is, aki kísérletet tett a Főiskolán ezeknek az ismereteknek közlésére. A jövőben a Fő­iskolán rendszeresen előadják a művészeti technikát és anyagismeretet. Az új tanszéket Dénes Jenő dr. festőművész foglalja el, akit a Kormányzó a Főiskola rendes tanárává nevezett ki. Ugyancsak rendes ta­nárrá nevezte ki a Kormányzó Úr Gerlóczy Gedeon okleveles építészt.

Next