Szépművészet 5. (1944)

1944 / 1. szám - Művészeti élet

a környező országokat, amelyek ellenünk szövet­keztek. Nem önámítás az sem, de botorság, ön­magunk lebecsülése volna, ha elhallgatnók, hogy modern egyházművészetünk a legtehetségesebb s a legtevékenyebb Európában, amiről egyhangúan el­ismert bizonyságot tettünk a római nemzetközi egy­házművészeti kiállításon. A korszerű művészet egyik legfontosabb, a jövő útjára élesen rávilágító törekvésének, a monumentális festészetnek terén is nagyszerű eredményeket mutathatunk fel. A leg­kiválóbb olasz kritikus, Ugo Oretti, egyébként az olasz-francia szellemi szövetség élharcosa, az Amitié franco-italienne elnöke írta egyik kritikájában, hogy Európának ma három legkiválóbb freskófestője a francia Maurice Denis, az olasz Severini és a ma­gyar Aba-Novák. A fiatalon elhúnyt zseniális ma­gyar művész Velencében 12 nemzet művészeinek versenyén nyerte el a festészeti nagydíjat, Páris­­ban a grand prix-t. Meggyőződésünk szerint a jövő­ben a monumentális festészetnek és szobrászatnak, freskónak, mozaiknak különleges szerep fog jutni. Erre mutat a francia, az olasz és a német művészet útja egyaránt. Aba-Novák kezéből kihul­lott az ecset, de azóta is, az ő kezdeményezése nyomán, Kontuly, Molnár, Medveczky, Jeges, Pe­­káry s remek győri freskóival legújabban Szőnyi, a szobrászok közt élükön Medgyessyvel és Pátzay­­val Borbereki, Boda, Szomor, Kerényi, Kotsis stb. a jövőt jelző oly műveket alkottak, amelyek bizo­nyára Illyés megnyugtatására is, nem fogják rontani „hírünket a világban“. Grafikánk jó hírnevét sem kell féltenünk, tessék csak kézbe venni Aba-Novák, Patkó, Szőnyi, Istókovits, Varga Nándor rézkarcait, Mol­nár C. Pál tündéri fametszeteit. Nem hinnők azt sem, hogy Elekfy Jenőnél jobb akvarellista volna ma öreg kontinensünkön. Nem puszta dicsekvés az sem, ha iparművészeink külföldi sikereire hivatko­zunk. Alig van ma Európában, aki chartres-i szép­ségű üvegfestményeivel annyi külföldi kitüntetést gyűjtött volna, mint Árkayné Sztehló Lily, s az agyag művészetében sem sokan vetekedhetnek Gor­­kával és Gádorral, zománcban Sz. Molnár Máriá­val és Ochrutzky Erzsébettel, üvegben Báthory Jú­liával, s — ha sorban utolsóknak kerültek is, érdem­ben az elsők közt a helyük — a fonál művészetében Ferenczy Noémival és Pekáry Istvánnal, a színpadi díszítésben Oláh Gusztávval. Művészeink a külföldön nemcsak a saját homlo­kukat övezték babérral, hanem segítői voltak az egyetemes magyar ügynek, oly időben, midőn nem­zetközi politikánk csak nehezen tudta áttörni a gyűlölet szorító gyűrűjét. Még csak egy, jellemző példát idézek a legnehezebb időkből. Azokban a hónapokban, midőn a szerencsétlen frank-ügy ve­tett ránk árnyékot s okozott súlyos diplomáciai ne­hézségeket, a háború után rendezett első nagy nem­zetközi kiállításon, a Milánó-monzai iparművészeti kiállításon, amelyre művészeink, a mostoha helyzet ellenére is teljes fegyverzetben vonultak fel, a leg­nagyobb anyaggal szereplő olaszok után a legtöbb, szám szerint 23 díjat nyertünk el, megelőzve a díja­zások sorrendjében az angolokat, franciákat, néme­teket, belgákat, svédeket stb. Ugyanakkor, az ak­kori ellenségeinktől sok más tekintetben favorizált románok egyetlen díjat kaptak: az erdélyi magyar népművészetért. A legsötétebb éjtszakában is voltak barátaink. Midőn a párisi ú. n. béketárgyalások idején össze­szorított fogakkal, megalázva, tehetetlenül ültünk a Chateau de Madridban, abban a reményben, hogy meghallgatják érveinket, a Gaulois-ban a kiváló francia író, Jérôme Thauraud, az 1900-as első években az Eötvös-kollégium tanára emelt szót mel­lettünk, hivatkozva a magyar kultúra értékeire s emlékeztetve arra, hogy a déli harangszó világszerte a magyaroknak a kereszténység védelmében aratott nándorfehérvári győzelme emlékére csendül meg. S ha a szörnyű trianoni békepontok, a tervezett szö­veg megváltoztatásával nem nyúltak kulturális ja­vainkhoz, nem adtak helyt a műkincseinkre irá­nyuló kapzsi vágynak, abban része van Thauraud felszólalása mellett — amint az ma már nem titok — olasz barátainknak is. A borulatban ez volt az első fénysugár. Thauraud később a legtekintélye­sebb francia folyóiratban, a Revue des deux Mon­­des-ban okmányokkal bizonyította, hogy Magyar­­országot semmikép sem terhelte a háború megindí­tásának felelőssége. Azóta megsokszorozódott kül­földi barátaink száma s ha Illyés Gyula nem talál­kozott velük, az a tényen nem változtat, s legfel­jebb arra mutat, hogy rosszul választotta meg tár­saságát. A neves cikkíró számonkéri külföldi ösztöndíja­sainktól: „hol vannak, mit tudnak felmutatni?“ E helyütt csak a művész-ösztöndíjasokról szólva, elég lesz néhánynak­ nevét felsorolni, hogy választ ad­junk a kérdésre. Betűrendben: Aba-Novák, Basilides Barna, Em­őd Aurél, Gáborjáni Szabó, Hinc, Istó­kovits, Jeges, Medveczky, Molnár C. Pál, Patkó, Pekáry, Szabó Vladimir, Szőnyi, a szobrász Boldog­­fai-Farkas, Borbereki, Buzi Barna, Csúcs, Grandt­­ner, Ispánki, Madarassy, Pátzay, Vilt, az építészek sorából Árkay, Bardon, Korompai, az ifjabb Lech­­ner, Rihmer stb., valamennyien a fiatalabb magyar művész­nemzedék derék­hadába tartoznak, s művé­szetünknek a külföldön is tiszteletet szereztek. Valóban elképesztő, érthetetlen, véresen igazság­talan, amit Illyés a legnagyobb magyar festő­zseni­ről, Munkácsyról mond. Szószerinti „Évtizedekig emlegettük diadallal Munkácsy nevét. Aki még egy­általában emlékezett a külföldön rá, az kellemetle­nül húzta össze szemöldökét: arra emlékezett, hogy fogással, reklámmal és ünnepeltetéssel hogyan fogta el kora lángelméi elől a fényt, az elismerést az a különben jelentős — de az előbbiekkel egy napon sem említhető — müncheni [!] tehetség, akinek ma­

Next