Szépművészet 5. (1944)

1944 / 7. szám - Művészeti élet

pékét. Ezek közt a kevésrajzú, csupafény festmé­nyek közül legerősebb a „Fénykévék“ című pasztell, meg a zöld-sárga hangulatú „Emlék“, melyeken mintha minden anyag fénnyé olvadna és párhuza­mos sávokban csurogna alá. Színei legtöbbször transzponáltak, mintha különböző színű fényszűrő­kön vetődnének szemébe látomásai. A művész jö­vője sok reménnyel biztat, különösen azt az időt várjuk, amikor a saját lábán fog járni, mert hogy ez be fog következni, az bizonyos. Igen érdekes művészi egyéniséget tükröznek Hamza Tibor képei. A rokonszíneket szereti egy­­egy főtónus, főszín rajzos foltjába foglalni, szereti a szinte rikoltó — de mindig az ízlés, a választékos ízlés határain belül maradó — szín- és fényellenté­teket, szereti az egészen sötét alakokra hátulról­­oldalról ráhullatni a világítást, úgy, hogy az ala­kokat egyik oldalon vastag vonalként kontúrozza körül a fény. Ez a legsötétebből szinte a tiszta fehé­rig világosodó tónusátmenet mégsem a plasztikát kí­vánja, de erősen átérzett, szinte a megdöbbenésig átérzett fény- és árnyékélmény képpé testesülése. Ezek a törekvései olykor plakátszerűvé egyszerűsí­tik képeit, melyek közül az „Uszály a Dnyeperen“, a művészre nagyon jellemző és nagyon érdekes „Téli árusok“ és az igen élénk fény-árnyék játékos „Vladimir-kolostor pópái“ tetszettek legjobban. Vitéz Pataky Ferenc a tárlatlátogatók régi és jó ismerőse. Kitűnő készültségű, nagyrahivatott, el­mélyülő művész. Erős rajztudása és nagyszerű vo­nalérzéke elsőrendű grafikusi képességeket árul el, némely festményei (temperák) meg egyenesen úgy hatnak, mintha több dúcról készült, remek linó­leum-metszetek volnának. Ez teszi különben na­gyon egyénivé alkotásait, melyek előadási modora valahonnan nagyon messziről Aba-Novák művé­szetével tart rokonságot. Megragadóan szép alkotá­sok a „Halász“, a „Tiroli festő“, az erősen magya­ros „Boldogi templomozók“, a „Munka közben“, a „Voloscai kikötő“, a „Rézkaszálók“ című tempe­rák, az ugyancsak temperával festett, rálátásos, fe­kete-fehér hangulatú „Kültelek“. Igen sikerült a nagy, biztos foltokkal papirosra dobott akvarellje, a „Tiroli utca“. Bánrévy Magda született illusztráló, minden műve olyan, mintha nagyon szép, halk szavú mesét mon­dana könnyedén gördülő vonalaival, fülbemászó akkordokat csendítő színeivel. Képei színben, vo­nalban egyszerre születő látomások, csak egy-két műve van, melyet rajzban képzelt el, hogy aztán a vonalak­ határolta térrészeket vízfestékkel kitöltse. Utóbbi képei láttára Carl Larsson­ra kellett gon­dolnunk, másoknál viszont a kiváló angol illusztrá­torokra, Rackham Arthurra, Annie Frenchre, a­nél­kül azonban, hogy a művésznő értékét ezzel csök­kenteni akarnák. Jól rajzol és jó akvarellista, amint azt egyrészt sikerült ceruzarajzai, másrészt karakte­res, vízfestésű arcképei bizonyítják. RÓNAY KÁZMÉR WÄLDER GYULA : 1883—1944 A művészetek örök harcot vívnak az anyaggal, melyben megtestesülnek. Míg a festészetnek és a szobrászatnak elsősorban szellemi igényeket kell kielégítenie, addig az építőművészet a megvalósulás útján szemben áll az élet legkülönbözőbb materiális igényével. Az utóbbi évtizedekben világszerte sokan és meglehetősen hangosan hirdették, hogy az építé­szet feladata nem is más, mint materiális szükség­letek kielégítése. Hirdették a racionális építészet egyedüli létjogosultságát, a célszerűség, a gazdasá­gosság, az anyagkihasználás elvének egyeduralmát. Annyira materiális korlátok közé szorították az épí­tészetet, hogy szinte megtagadták tőle a művésze­tekhez tartozását. Halálra ítélték az ornamentikát és múzeumba száműzték a történelmi stílusok leg­kisebb porcikáját is. Lázasan, ezer akadályon és té­vedésen keresztül szívósan akartak a régitől teljesen elszakadva új építészetet teremteni. Wälder Gyula, mint építész, és mint tanár, nem ennek a forradalmi építészetnek volt a képviselője. Épületei nem abban a gondolatban fogantak, hogy a bennük folyó életnek a legújabb elvek szerint meg­feleljenek, felépítésük jellegét nem a legmerészebb szerkezetek és az anyaiak legteljesebb kihasználása utáni törekvés adta meg. Épületeiből nem a hidegen gondolkodó és számító mérnöki elme sugárzik, ha­nem a bárok építőművészet formavilágának őszinte átélése és egyéni átöntésének öröme. Nála a ba­rokkos architektúra nem idegen világ utánzása, ha­nem legsajátabb tulajdona. Wälder Gyula egy le­tűnő korszak legkitűnőbb nagyjai közé tartozik, mint az eklekticizmus késői mestere. Ő maga is sok­szor mondotta, hogy a „magyar barokot“ akarja megteremteni. Építészi működésének indulásakor, az 1910 20-as években készített tervein — Gyöngyösön lakóházak, Balassagyarmaton múzeum, Besztercén erdőigazgató­­ság — még a szecesszió nyomait találjuk. A Margit­szigetre tervezett klubházak tervein pedig az angol kastélyok romantikája az uralkodó jelleg. E saját­ságokat azonban hamar leveti, talán éppen az olasz­országi tartózkodása, ókori tanulmányai és a po­zsonyi és egri bárok és zopf épületek tanulmányo­zása, felmérési rajzainak elkészítése kapcsán. Fejlődésének e korszaka után létesült épületei — mint a gyöngyösi bank- és tűzoltólaktanya, a budapesti Akácfa­ utcai Beszkárt székház és a Pénz­intézeti Központ épületének meg nem valósult terve — inkább a szigorúbb és keményebb zopf, mint a puha bárok jellegét viselik magukon. További fejlődésében mindinkább feloldódik ar­chitektúrájának keménysége. Az átmenetet legjobban a miskolci kereskedelmi- és zeneiskola épülete mu­

Next