Szépművészet 5. (1944)

1944 / 8. szám - G. T.: R. Szörédi Ilona Szent Margit-oltára

áhitatos alázattal térdelő Szent Margit fejére gyöngéd kézzel helyezi a mennyei koronát, kárpótlását annak a földi koronának, amelyről lemondott. Jobbról s balról lent egy-egy ma­gyaros leányka­ ruhába öltözött angyal áll, kezé­ben égő gyertyával, feljebb pedig egy-egy ki­sebb angyal lebeg, a jobboldali kezében liliom­szállal, a baloldali pedig rózsafüzérrel. Mária dicskorongjától kétoldalt iratszalagon a követ­kező felírás: „Asszonyunk Mária, Margit asz­­szonyt megkoronázza“. A szárnyképeken Margit, ugyancsak szentség hírében álló két nővérének, IV. Béla leányainak, Boldog Kyngának és Bol­dog Jolántának liliomokként hajladozó, kar­csú alakja foglal helyet. Fejüket korona éke­síti: Kynga Boleszló lengyel király neje, Len­gyelország patronája volt, Jolánta pedig Bo­leszló pomerániai herceghez ment nőül s özve­gyen a szandeci klarissza kolostorba vonult vissza. A középső képen rendkívül gazdag és be­szédes Margitnak, véglegesen még ki nem ala­kult ikonográfiája. A művésznő változatosan és újszerűen alkalmazza a vonatkozó jelképe­ket. Hibát nem vét, a jelvények — korona, li­liom, rózsafüzér, égő gyertya — ikonográfiai és hagiográfiai tekintetben egyaránt kifogástala­nok. Érdekes Mária harangalakú kő palástjá­nak a középkori magyar „köpenyeges Mária“ ábrázolásaiban gyökerező motívuma. Magyaros hagyományt elevenít fel már magának a szár­nyas oltárnak XV—XVI. századi művésze­tünkben annyira kedvelt szerkezete is. Közép­­korias az iratszalagok alkalmazása, amelyek ki­hangsúlyozzák az egész oltáron átlengő kelle­mes, kecses vonalritmust. Ez a vonaljáték kö­zépkori oltárfestészetünknek, itáliai, sienai kap­csolatokra utaló öröksége; rajta épül a kép egész kompozíciója s különleges kézjegye a mű­vésznő stílusának, amely archaizáló formái mellett is modernül hat. A határozott stílus­törekvés mégsem mutat keresettséget. Az egész szárnyasoltár mély áhítatot kelt. Megtaláljuk rajta a jó egyházművészet lényeges kellékeit: a hibátlan liturgikus tartalmat, a nemes forma­adást és a híven éreztetett vallásos kifejezést. A színezés finom hatással kíséri a formai ki­fejezést. Gyöngéd, halk tónusok uralkodnak; halványsárga, tompított türkiszkék, üvegzöld tűnik elő az egyszínű, szürkés háttérből; élén­­kebb színfolt, cinóbervörös csak egy-egy sáv­ban villan ki. A színkompozíció középpontja Szent Margitnak, gyöngyökkel szegélyezett, su­gárzó aranysárga koronája. A költői színhatást emeli a könnyed, áttetsző, zöldes árnyékolás, ami az iratszalagok pergamen­tárusával együtt épúgy bizonyos régies zamatot ad a színezés­nek, mit ahogy a formák is modernül átírt és át­­érzett archaizáló bélyeget viselnek. Az oltár szárnyai nem mozgathatók, akár­csak az olasz tryptychonok. A széles, aranyo­zott rámát a templom építője, Lechner Jenő tervezte. Festett predella nincs, de laposan dom­borodó, fénylő, szimbolikus galambok ékesítik a predellának megfelelő síkot. Szörédi Ilona oltára stílusában, gyöngéd köl­tői előadásában, bensőséges érzéstartalmában rokon régi felvidéki szárnyasoltárainkkal épp­úgy, mint az olasz Trecento képeivel. Állhatna akár az assisi S. Francescóban vagy a lőcsei Ja­­kab-templomban, jeléül nemcsak alkotója ket­tős sugallatának, hanem annak a formai és érzésbeli közösségnek, amely a régi magyar és olasz művészetet annyiszor hozta egymáshoz közel. Q­Y. 267

Next