Szépművészet 5. (1944)

1944 / 9. szám - Dercsényi Dezső: A váci székesegyház Maulbertsch-freskói

1770-ben készen kellett állnia. Kapossy meg­győző érvelése szerint Maulbertsch 1767—69 között Székesfehérváron dolgozott, amiből kö­vetkezik, hogy a váci freskónak vagy közvetle­nül előtte, vagy utána kellett készülnie. Az épí­tés szempontjából nem valószínű, hogy koráb­ban, hiszen csak 1772-ben szentelik fel a temp­lomot és még évekig dolgoznak a belsőben ez után is. 1767 előtt tehát nem lehetett olyan előrehaladott az építés, hogy Maulbertsch dol­gozhatott volna. Valószínűbb, hogy a falképek 1769—70-ben készültek. Feltevésünket Maul­bertsch művészetének fejlődésén is ellenőriz­hetjük. A váci kupolafreskó néhány jellegzetes alakja, csoportja, vagy megoldása megtalálható Maul­bertsch időben közvetlenül Vác előtt, vagy után készített munkáin, így a Mária mennybemene­telét ábrázoló székesfehérvári freskó Máriája rendkívül közeláll, azonos megoldású a váci kupolafreskó Máriájával.21 Ebben az esetben azonban még messzebb is követhetjük a fejlő­dést. Már a schwechati freskó vázlatán 22 is ezt a megoldást választotta, s így Székesfehérvár, Vác, ennek a típusnak további fejlődési állomá­sai. A győri székesegyház mennyezetképein Szent István és Szent Imre freskói magyaros öltözet, de arctípus, testtartás szempontjából is hasonló megoldásúak a vácival. E sorozatot bizonyára teljesebbé tehetik bárori kutatóink, hiszen Bó­­nisné is több egyezést emel ki a váci freskó és a székesfehérvári, valamint a pápai között.22 Stílusfejlődés szempontjából Maulbertsch mű­vészetét három szakaszra szokták felosztani. Az első 1770-ig tart, s a barokk hagyományok uralma jellemzi, erőteljes gesztusok, világos szí­nezés. Magyarországi munkái közül a sümegi freskók képviselik legtisztábban e periódust. A következő tíz esztendő átmeneti időnek számít s klasszicizáló törekvések jellemzik. Az 1780-as évekkel kezdődő harmadik korszak Maulbertsch művészetének szintézise. A váci freskók kétségtelenül a határt jelző hetvenes évek közelébe helyezendők. Bár a fő­oltár falképén az alakok gesztusai barokkosan lendületesek, a háttérben emelkedő architektúra nyugodt lejtésű félköríveivel, kompozitfejezetű falpilléreivel klasszizáló hangnemet ütnek meg. Maulbertsch fejlődésében a váci megbízatás döntő jelentőségű lehetett. Itt találkozhatott Canevaleval, aki a klasszicizmus ízlésének egyik legkorábbi képviselője, nemcsak hazánkban, de európai viszonylatban is. Maulbertsch átérezte Canevale művészi programmját és váci mun­kásságával bele is tudott illeszkedni. Közeláll tehát az a feltevés, hogy Canevale hívta fel figyelmét a klasszikus mintaképekre. Amikor Maulbertsch Vácon dolgozik, már állott a Ca­­nevaletól tervezett diadalív (1764), mely a klasz­­szicizáló ízlésnek legkorábbi hazai emléke. Ha­ Maulbertsch figyelme, a fejlődésben oly jelen­tős szerepet játszó klasszicizáló törekvésekre váci munkássága alkalmával irányult, úgy e fon­tos fejlődési fázisnak gyökerei magyarországi, sőt talán épp váci munkásságára nyúlnak vissza. Végül még egy kérdésre kell a feleletet ke­resni, bár a probléma lényegében nem is művé­szettörténeti: miért falaztatták be a váci fő­oltár mögötti freskót? A közkézen forgó ma­gyarázatok közül néhányat már jóelőre kizár­hatunk. A falkép „temperája“ megromlott, mon­dották, pedig a falkép valódi freskó-techniká­val készült és még a téglafal alól is aránylag épen került elő.24 Nem meggyőző az az érvelés sem, hogy a falképet Maulbertsch segédei, gyen­gébb tanítványai készítették. Ellene szól a freskó magas kvalitása, összefüggése a hiteles Maul­­bertsch-művekkel és a kimutatott jellegzetes, egyéni stílus-sajátosságok. Egy helyi hagyomány úgy tudta, hogy a művész Máriát túlzott gravidi­­tással ábrázolta, a freskót ezért falazták volna be. Eltekintve attól, hogy a falképen Mária ter­hessége, felfelé lépő mozdulata miatt alig érzékel­hető, nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a keresztény ikonográfia előírta, megkövetelte a terhesség jelzését. Emlékezzünk csak a közép­kori táblaképek naív ábrázolási módjára, amint a Visitatio jelenetben a kis Jézust dicsfénytől övezve, Mária testére festették. (Szép példáját találjuk az esztergomi Keresztény Múzeumnak Csegediről származó egyik XV. századi képén.) Ha ezeket a feltevéseket elvetjük, még nem oldottuk meg a problémát. Tény az, hogy a fal­képet pár évvel a készülése után, legkésőbb 1774-ben, tehát még Migazzi idejében fedték be. Indoka csak egy lehetett. Kremser Schmidt oltárképét és annak elhelyezését, illetve ezzel a főoltár kiképzését gazdagabbnak, a székesegy­házhoz méltóbb megoldásnak tartották. Való­színű, hogy inkább a váci köre, mint maga a bécsi hercegérsek érezte egyszerűnek, szegényes­nek a székesegyház lelki gyújtópontját és segí­tette elő, hogy Kremser Schmidt képével, még­­inkább hangsúlyos műmárványkeretével elfedjék Maulbertsch freskóját. Feltevésünk halvány nyomait írott források­ban is fel lehet fedezni. Vác két érdemes törté­netírójának, Karcsú Antal Arzénnek és Tragor

Next