Szépművészet 5. (1944)

1944 / 9. szám - Dercsényi Dezső: A váci székesegyház Maulbertsch-freskói

habarcs lenyomatai tapadtak rá. A téglafal tartására több helyen falkötő vasakat illesztet­tek be, négy helyen pedig mélyebben bekötöt­ték a falba, amivel mintegy fél négyzetméternyi részen elpusztították a freskót. Szerencsére ezek a sérült helyek kompozíció szempontjából jelen­téktelenek voltak. A téglafal építésekor tehát aránylag óvatosan bántak a freskóval, mintha számítottak volna arra, hogy Maulbertsch­e remekműve egykor újra napvilágra kerül. Ér­dekes megemlíteni, hogy a téglafal fugáiból ki­­szivárgott és a freskóra tapadt mészhabarcs oly szabályos alakot öltött, hogy a felületes szem­lélő, különösen, ha csak fényképről látja a fal­képet, könnyen azt hihette: ezeken a részeken a freskónak csak roncsai maradtak meg. Csak a helyszínen, s ott is közvetlen közelről lehe­tett látni, hogy a habarcsréteg alatt a falkép összefüggő egész, majdnem sértetlen. A kibontott falkép restaurálását a Műemlé­kek Orsz. Bizottsága Kákay Szabó Györgyre, a Szépművészeti Múzeum főkonzervátorára bízta, aki feladatának minden tekintetben a leg­jobban megfelelt. Bár kiváló szaktudását és nagy gyakorlatát eddig inkább vászon- és táblaképe­ken, valamint középkori freskón mutatta be, váci munkájával beigazolta, hogy ugyanoly ki­tűnően ért a barokk­ freskók restaurálásához is, Kákay Szabó György mindenekelőtt letisztí­totta a freskót. Bár a falkép legtöbb helyen va­lódi freskónak bizonyult, a letisztítás maga is hosszas munkát jelentett. Szerencsére sem a ,,secco“-korrekciók, sem pedig az elpasztelese­­dés nem érintett jelentős területeket. A falkép szélén több mint egyméteres szélességben vas­tagon ült a vakolat, az egész freskót elborította a por, a szabadon álló középső részen pedi­g csurgás nyomait észleltük. Legalább is annak kellett tartani azt a többszáz hajszálvékony, pár centiméter hosszú, szürkésfekete csíkocskát, amelyek a szabadonálló középrészt elborítot­ták. Szentiványi Gyula véleménye szerint az oltárképet nem tudták pontosan a műmárvány­keretbe illeszteni és az itt beszivárgó páradús levegő lecsapódásának nyomán. Feltehető az is, hogy a műmárványfal készítőitől származik e rongálás. A letisztítás utáni állapotról képeink jól tá­jékoztatnak. A korábbi, már ismertetett na­gyobb sérülések mellett apró kopások, lepattog­­zások, néhány centiméter hosszú, vagy pár négyzetmilliméter nagyságú sérülések százai, ha ugyan nem ezrei jöttek elő. Ebből a szempont­ból különösen a lépcső aljában ülő női alak előtti területet kell említeni. Ezen a részen ugyanis a téglafal alá lehetett jutni s így sok­kal jobban összekaparva, megrongálódva ke­rült ki a letisztítás után. Ez év késő tavaszára maradt a tulajdon­­képeni restaurálás s éppen az apró sérülések miatt húzódott több mint három hónapig. Sze­rencsére jelentékeny formát tartalmazó részlet sehol sem sérült meg, annál jobban lehetett ra­gaszkodni a múzeális restaurálás ideáljához: csak az okvetlenül szükséges pótlások végzen­dők el, azok is úgy, hogy a szakértő szeme azonnal meg tudja különböztetni az eredetit a kiegészítéstől. Az így restaurált falkép hiányta­lan összhatást kelt, amit kétségtelenül elősegí­tett az is, hogy a nagyszámú, de kisméretű sé­rülések összterülete a freskó egészéhez képest aránylag csekély volt. Súlyosabban sérült a kép jobb alsó része, ahol Szent József szamarának szeme és szügye hiányzott. Az alsó rész közepe is erősen megsérült, de itt csak lépcsők és né­hány virág volt, végül részben elpusztult Zaka­ A FŐOLTÁR-FRESKÓ A KIBONTÁS UTÁN.

Next