Szépművészet 5. (1944)

1944 / 9. szám - Dercsényi Dezső: A váci székesegyház Maulbertsch-freskói

riás házának erkélye, melyet Migazzi címere dí­szített. Két helyen nem lehetett teljesen eltüntetni a befalazás nyomait. Az Erzsébetet kísérő csoport fölött, Zakariás háza bejáratát ábrázoló részen a mész oly mértékben felszívódott, hogy a fres­kóról többszöri lemosás után sem tűnt el tel­jesen. Csak az eredeti festékréteg megsemmisí­tésével lehetett volna eltüntetni s utána újra festeni e részt, ami azonban ellenkezett volna az alkalmazott restaurálási elvekkel. Kisebb mértékben, de hasonló volt a helyzet a Migazzi­­címer alatti falon, valamint a kép jobb felső részén. * A most kiszabadított váci freskó a keresztény művészet ősi témájának barokk ízlésben készült átirata: Szűz Mária látogatása Erzsébetnél. Mintha a festők és szobrászok versenyre akar­tak volna kelni a Magnificat fenséges szövegé­vel, ami Lukács evangéliuma szerint Szent Er­zsébet köszöntése nyomán Szűz Mária ajkán felhangzott. Míg a középkori katedrálisok szobrászai csak a két főalakkal ábrázolták a jelenetet, sőt így adja elő M. S. mesterműve is, a barokk színpadias rendezésben, sok alakkal, gazdag tájképi vagy architektonikus díszletek között mondta el ugyanazt. Bármily sok alak­kal gazdagodott is a barokk­ kompozíció, való­jában Erzsébet és Mária alakja a lényeges. Szent Erzsébet az „Angyali üdvözlet“ befejező szavaival köszönti házába lépő Máriát: „Áldott vagy Te az Asszonyok között . . . Erre a fenséges köszöntésre szakad fel Mária nyakán a Magnificat, a legfenségesebb Istent­­dícsérő dal: „Magasztalja az én lelkem az Urat. És örvendez az én szívem Megváltó Istenem­­felett . . .“ Maulbertsch elképzelése szerint a jelenet Szent Erzsébet házának küszöbén egy lépcső­sor legmagasabb fokán játszódik le. Erzsébet kísérője Zakariás és két fiatal leány, mind­hárman kissé a félhomályba burkolva tűnnek elénk. Szűz Máriát Szent József és két fiatal nő kíséri, a leányok közül egyik kosarat tart a fején, a másik a szamarat nyergeli le. Szent Erzsébet, aki az ikonográfia előírása szerint idősebb, két kezét kitárva, mélyen meghajlik Mária előtt. A felfelé lépő Mária kezeit ki­tárja, szemét az égre függeszti. A jelenet égi és földi szemtanúit is megörökíti a művész. A hát­térben húzódó félköríves árkádokon angyalok lebegnek. Lent Szent Erzsébet oldalán fiatal anya és leánya ül. E két mellékszereplő mű­vészi megoldása rendkívül szerencsés. Nem mondhatjuk ezt a két főszereplő között, a hát­térből előtűnőről, aki rózsákat szór Mária lá­bai elé. Említettük, hogy a szakirodalom már évek óta számontartja a váci főoltár freskó színváz­latát, abban az erősen rongált képben, melyet ma a pannonhalmi főapátság főapáti lakosztá­lyában őriznek.15 A kisméretű vászonképtől — ha ugyan a váci freskó számára készült, min­t vázlat — több helyen lényegesen eltér MAULBERTSCH­ MÁRIA LÁTOGATÁSA ERZSÉBETNÉL SZÍNVÁZLAT, PANNONHALMA, 277

Next