Szépművészet 5. (1944)

1944 / 9. szám - Dercsényi Dezső: A váci székesegyház Maulbertsch-freskói

a végleges kivitel. A pannonhalmi vázlaton is Erzsébet és Mária állanak a kép középpontjá­ban, de mozdulataik eltérőek. Különösen Er­zsébet alakja ünnepélyesebb. Nyoma sincs a váci freskó öregasszonyos, alázatos meghajlá­sának. Eltérő Zakariás alakja, Szent Józsefé viszont eléggé közel áll a vázlathoz. A lépcső alján lévő alakok egyike sem tér vissza a váci freskón, ami magában nem lenne szokatlan je­lenség. Jelentősebb eltéréseket látunk a kép felső részén. Nemcsak az architektonikus ke­retre gondolunk, hanem arra a kompozicioná­lis jelentőségű fénysugárra is, mely a magasból hullik Mária alakjára, amelyet angyalok kara vesz körül. Tagadhatatlan, hogy ezen a pon­ton, de csakis ezen az egy ponton a vázlat kompozíciója szerencsésebb, mint a freskóé. Ha a pannonhalmi vázlat valóban a váci freskó számára készült, úgy feltehető, hogy Maul­­bertsch munka közben eltért eredeti elképzelé­sétől. A falképen ma is látható, hogy Mária alakját eredetileg nagyobb kiterjedésű dics­fénybe akarta burkolni, mely talán összeköt­tetést kapott volna a jobb felső sarokban levő fényes, megvilágított felhővel. Az eredeti kom­pozíciótól való eltérés miatt Mária fölemelt keze alatt kitekintést adott a távolban emel­kedő fantasztikus romokra. Gúla alakú piramis és hatalmas méretű vár donjonja tűnik, elő a messzi távolban. A vázlat és a falkép Mária-alakja nagyjá­ban megegyezik, talán a freskón még patetiku­­sabb, szinte rubensi alakká emelkedik. Jelentős eltérések észlelhetők a színezésben is. A szín­vázlat vezető színei a mélyen égő kék, vörös és fehér, melyek bár a falképen is helyet kaptak, második helyre szorultak, az egész falkép zöldes-kék, opalizáló alaptónusa mellett. Mária fátyolának színe üti meg először ezt a szín­­akordot, melyre harmonikusan felel Erzsébet ruhájának sárgás-zöld alapja. Különösen azon­ban a baloldalon lent ülő nő és leányának ru­hája hangsúlyozza e színeket. A kora esti órák színének erejét Mária ruhájának rózsaszíne, egész testét átfonó kendőjének mély­kékje sem tudta megváltoztatni. Ugyanez a helyzet Szent József meleg, kávébarna ruházatának, vala­mint az elszórt piros, kék és sárga színfoltok­nak. Rendkívül jellemző és teljesen Maul­­bertschre vall a fehér szín sajátos alkalmazása. A felvillanó fehérek világító erejét, festői ha­tását teljes mértékben kiaknázza, sőt hatásu­kat még fokozza is. Szokatlan a freskótechniká­ban, azonban Maulbertschnél már Sümegen is észlelhető, hogy a fehéreket durván, vastagon, szinte festőkéssel rakja fel, ami lényegében olajfestés-technika. Mária kezéről súrló fény­ben készült részletfelvételünk kitűnően mutatja be Maulbertsch stílusának e jellegzetességét. A fehéren világító ing fodrai szinte súlyosak a vastagon, több milliméter magasságba felrakott festéktől. Megjegyzendő, hogy Maulbertsch csak a fehér színt használta a fent leírt módon, ezt is csak akkor, ha kiemelkedő világító ha­tást akart elérni, így Szűz Mária és Erzsébet ruhájának egyes részein. Ez a technikai sajá­tosság annyira jellemző rá, hogy a váci főoltár­freskó hitelességének egyik bizonyítékaként könyvelhető el. Mielőtt azonban Maulbertsch szerzőségének kérdését megvizsgálnók, térjünk vissza mégegy­­szer a pannonhalmi színvázlathoz. Felemlítet­tük a vázlat és a váci freskó közötti egyezése­ket, de rámutattunk az eltérésekre is. Közöt­tük jelentős az égi fényözön hiánya, az archi­tektúra eltérő volta, végül, hogy jóval több és más beállítású szereplője van a vázlatnak, mint a falképnek. Ezek a jelentékeny eltérések azt a gyanút ébresztik, hogy a pannonhalmi szín- MAULBERTSCH: RÉSZLET A VÁCI FŐOLTÁR RESTAURÁLT FRESKÓJÁRÓL (Mária balkeze).

Next