Szociológiai Szemle 18. (2008)

2008 / 4. szám - KÖNYVEK - Varga Attila: Élettörténetek szociológiája: [Pászka Imre: Narratív történetformák a megértő szociológia nézőpontjából. Szeged, Belvedere Meridionale, 2007.] (Könyvek)

NARRATÍV TÖRTÉNETFORMÁK SZOCIOLÓGIÁJA 117 helyzetekben megtapasztalt dialogikus modell szerint valósíthatja meg. Egy másik szinten, a mai narratív felfogások szerint identitásunkhoz bizonyos alapvető elbeszélé­sekhez igazodunk, mely narratív identitások képesek rávilágítani a normatív és leíró kontextusok közötti összműködésre, valamint közvetítenek a makro-mikro szintek kö­zött. Halbwachs egyéni- és csoportidentitással, kollektív emlékezettel kapcsolatos ér­tekezését Pászka az előbbi felfogás egyik első és eredeti megfogalmazásának tekinti. Az egyéni, epizodikus tapasztalatok dekontextualizálódása révén születő kollektív fo­galmi és elvont emlékezet Halbwachs elgondolásában elkülönül egymástól, mivel az egyén egyszerre több ilyen identitás hordozója, különféle csoportok emlékezetében is részt vehet. Ez előrevetíti a csoportokon belüli tudásmegosztás illetve a többféle iden­titás konstrukció kérdését is. A narratív pszichológia narrativitás-funkciójával, szerkezetével kapcsolatos ered­ményei nyilván a szociológia számára sem kerülhetőek meg, hiszen ebben a tárgyban sokkal előrébb jár, és sok, a kultúra és a társadalmilag konstruált tudás szempontjából fontos ismerettel szolgál. Pászka ezen ismeretek adaptálására a következő irányt java­solja: „.. .a szociológia érdeklődése kiterjedhet az elbeszélt történetek működésmódjá­ra, s a formális eszközkészletükre, azonban a­mit tesz értelmében, érdeklődésének fő csapásiránya a cselekvés-esemény halmazának tartalmára irányul, arra a referenciális valóságra, s annak motivációs alapjaira, illetve hátterére, amelyre az elbeszélt történet utal.” Az interszubjektíven osztott és értelmezhető szerepek és motivációk feltárása te­hát a narratív történetformákon keresztül tárhatók fel. Konkrétabban az élettörténetek, önéletírások a társadalmi legitimációs mechanizmusok, sematizációk, a hallgatólagos tudás és társadalmi integráció funkcióinak megértésébe, azok interszubjektív konstituálásának módozataiba enged betekintést. A narrative pszichológia ezekhez biztosít modelleket, azaz a narratívák szerkezetére és funkcionális működésére vonatkozóan alkot elméleteket. Az utolsó fejezetekben az életútban összegyűjtött tapasztalatokkal kapcsolatos kérdésekről olvashatunk. Az elbeszélések és a tapasztalat között lévő distancia problé­májával sokan foglalkoztak már. A narratív történetelmélet számára ez központi jelen­tőséggel bír. Hayden White és David Carr kapcsán a szerző megjegyzi, hogy a történettudományt érintő „reprezentációs válság” a társadalomtudományok egészére jellemző. A narratív történetformák kutatása esetén viszont nem csak a kutató nyelvi konstrukcióiról kell számot adnunk, vagy tudunk számot adni, hanem az alany tapasz­talatképzésének története és azok megfogalmazásai is feladat elé állítanak bennünket. A narratívák retorikai szerkezete, az eseményeket leegyszerűsítő, homogenizáló kép­alkotása torzításokat okoz, ha a tapasztalatszerzés kérdése foglalkoztat minket. Ezekkel a kutatónak számolnia kell, és Pászka be is mutat néhány eljárást ezek ke­zelésére. A történésszel ellentétben a szociológus kérdéseket fogalmazhat meg az őt érdeklő személy számára. A szerző például Lotman nyomán megjegyzi, hogy az alany retrospektív látószögéből következően az életútról fatalisztikus képet kaphatunk. Az elbeszélő múltbéli helyzetképét és intencióit rekonstruáló kutatónak fel kell térképez­nie a múltbéli alternatívákat is, melyekkel az alany szembe nézhetett, és ami alapján döntéseit végül meghozta. Az eseményekből kinövő élettapasztalat az időben rétegzett átalakulások során keletkezik. A schützi „leülepedés” fogalmához kapcsolódóan Pász­ka kifejti, hogy az életút objektív tényeire való rákérdezés elvezetheti az alanyt a ta- Szociológiai Szemle 2008/4.

Next