Tanulmányok a neveléstudomány köréből 1959

Geréb György: A módszer értelmezése Comenius didaktikájában

• 1. Az ellenőrzés. A tanóra első részében a tanár számon kéri a tanulók ismereteit. Az ellenőrzés kiterjed az írásos feladatokra és a szóbeli leckék felmondására egyaránt. Ez biztosítja az egyen­letes haladást, továbbá a Comenius didaktikájában annyira fontos rendszeres összefüggést az előző órán tanult ismeretek, továbbá az új tananyag között. A számonkérés egyben arról is számot ad, hogy a növendék munkája megszilárdította-e a tanult ismereteket, elégséges volt-e a gyakorlás, azaz a tanuló munkája megfelelt-e a nevelői köve­telményeknek. Találó Comeniusnak az a megállapítása, hogy a felelőnek nem arról kell meggyőznie a tanárt, hogy helyesen utánozta-e őt, hanem elsősorban azt kell bebizonyítania, hogy a tanult anyagot megértette, tudatosan alkalmazza. A mecha­nikus bevésésen alapuló értelmetlen tanulást nem tartotta érté­kesnek. „Mert van, mikor a gyermek valami olyant tud fel­mondani, amelynek sem értelmét, sem hasznát nem érti. Hogyan ismerhető tehát ez fel? Igen könnyen. Akarod tudni, hogy vajon megtanult-e valamit? Akarod tudni, megértette-e? Különféle elemző kérdésekkel fogd vallatóra!”. Érdekes, hogy a tanuló ismeretszerzésénél az utánzást tulajdonképpen mechanikusan követelte meg, ugyanakkor az ismeretek számonkérésénél már nem elégedett meg csupán a bevésett anyag egyszerű reproduk­ciójával, elsősorban annak tudatosságát, értelmes elsajátítását ellenőrizte. Példákat, önálló feladatok elvégzését, közvetlen végrehajtását követelte meg Comenius a számonkérés során. A délutáni órákra beiktatott gyakorlatok elsőrendű feladata volt az elméleti és gyakorlati ismeretek egységének megterem­tése. Az ellenőrzés során feladott kérdéseket a tanító az egész osztály felé irányította, s csak kis szünet után szólított fel egy tanulót. Ezzel azt akarta elérni, hogy a számonkérés mindenkit aktivizáljon, gondolkodásra és az anyag követésére ösztönözzön. Jó pedagógiai érzékről tesz tanúbizonyságot az a megállapítása is, hogy a padban ülő tanulókat társuk felelete közben folyta­tásra lehet felszólítani, ezzel is ellenőrizhető a figyelme,­s együttes haladása. Az ismert anyagból az ismeretlen felé haladás feltétele volt az is, hogy az ellenőrzés megállapítsa, van-e a növendéknek a további osztály- vagy iskolai fokozat számára elegendő tudása. Ennek megállapítására szolgáltak a vizsgák.

Next