Társadalomkutatás 1985 - A MTA Gazdaság- És Jogtudományok Osztályának folyóirata

1985 / 2. sz. - Tanulmányok - Ágh Attila: A politikai konfliktusok elméletéhez

de éppen praktikus-apologetikus funkciója révén terebélyesedett az egyik legtekinté­lyesebb társadalomtudománnyá, a politikai konfliktusok kezelésének, menedzselésé­nek elméletévé. D. Apter politikaelméleti összegezéséből tűnik ki a leginkább, hogy az az alapvető konfliktus, amely megosztja az amerikai politológiát, éppenséggel a konfliktuskutatás. Apter koncepciója szerint a társadalmi konfliktusoknak három fokozata és for­mája van, mégpedig aszerint, hogy a preferenciák (kooperáció), az érdekek (kor­kurren­­cia) avagy az alapvető értékek ütköznek, s csak az utóbbi esetben lehet beszélni tu­lajdonképpeni, nyílt konfliktusról. Az alapvető kérdés tehát úgy vetődik fel, hogyan lehet az érték-konfliktusokat közvetítés révén érdek-konfliktusokká, azaz „versennyé", konkurenciává letranszformálni, avagy egyenesen kooperációvá szelídíteni. Ez a mo­dell egyben az angolszász politológia társadalmi programja is, s az angolszász politoló­gia gyakorlati irányultsága nem abban áll, hogy elméleti eszköztárat nyújt a politiku­sok tevékenységéhez, hanem abban, hogy fogalmi keretet nyújt a társadalmi tudatnak a politikai konfliktusok letranszformálásához, kezeléséhez. Amint Apter is írja, az amerikai pártrendszert a leggyakrabban az a kritika éri, hogy a két nagy politikai párt ugyanazokat az értékeket vallja, s ezért valóban nem is lehetséges közöttük igazi konf­liktus, legfeljebb verseny, sőt bizonyos kérdésekben egyenesen a kooperáció is, s így társadalmi méretekben lehetségessé válik a konszenzus. Apter elmélete ezen a ponton érintkezik a demokrácia koncepciókkal, amelyek a „versengő" elitek harcát mutatják be a politikai hatalomért, illetve a következő lépcsőben a hatalomra került elit csoportjai­nak „kooperációját" a társadalmi élet különböző területein (politikai, katonai, gazdasá­gi és kulturális elitek).15 Az alapelv tehát az integráció, a „konszociális" rendszert pedig az jellemzi, hogy az érték­ konfliktusokat hordozó csoportok is kialakítják érdek-közvetítési mechaniz­musaikat, s ezért nem veszélyeztetik többé a társadalmi integrációt. Pontosabban szól­va, Apter szerint, ez a pluralizmus álláspontja, amely az osztálykonfliktus és -polarizá­ció marxi koncepciójával szemben a konfliktus-szabályozást helyezi az elmélet közép­pontjába. Ez utóbbi alapszabályait illetően pedig Nordlinger elméletére hivatkozik: „/.A konfliktusok sikeres szabályozásához hat alapelv teljes vagy részleges alkalmazá­sa szükséges. Ez a hat alapelv a stabil koalíció, az arányossági elv, a depolitizálás, a köl­csönös vétó, a kompromisszum és a koncesszió. 2. A többségi intézményre való kizáró­lagos támaszkodás nem segíti elő a konfliktus-szabályozást, éppen ellenkezőleg, felfo­kozza a konfliktusokat. 3. A konfliktus-szabályozás a nemzeti identitásnak igen rövid idő alatt való megteremtése révén nemcsak sikertelen, hanem valószínűleg széles körű erőszakhoz és elnyomáshoz is vezet. 4. A konfliktusban álló csoportok vezetői döntő szerepet játszanak a konfliktus-szabályozásban. Csak ők játszhatnak közvetlen és pozi­tív szerepet. A csoportok tagjai közvetlenül csak negatív szerepet játszhatnak, legfel­jebb közvetve lehet a szerepük pozitív. 5. A konfliktus­ szabályozására irányuló moti­váció megléte elkerülhetetlen, amikor az elitek megkezdik konfliktus-szabályozó tevé­kenységüket."16 A program teljesen világos, a konfliktus-szabályozás a versengő elitek dolga, a tö­

Next