Uránia - Népszerű tudományos folyóirat 5. (1904)

1904 / 3. szám - Dr. Almássy György: A közép-ázsiai vasuton

smaragdzöld, kristálytiszta hullámaival gyönyörű előtérül szolgál a különös, de festői tájképnek. A medenczeszerű mélyedést, a­melyben a város elterül, pusztán, kopáran veszik körül a Nagy-Balkhan sziklafalai. Egyetlen fa vagy bokor, de sőt egyetlen fűszál sem díszíti ezt az igazi sivatagi hegységet s vigasztalan kopárságban terülnek el előttünk a vörösbarna sziklák, a fényes feketére pörkölt sziklazátonyok s a vakítóan fehér vagy fakósárga parti homokbuczkák; mind­ez pedig igazi sivatagi képpé egyesül. A Kaspi-tó itt is sekély, habár a partok szik­lásak is, úgy, hogy a hajók kénytelenek hosszú fahidak mellé kikötni. A ,,Közép-ázsiai vasutak“ — így nevezik ma hivatalosan a hajdani katonai vasútvonalat — forgalma igen nagy s ezért a gőzhajó-kikötő körül élénk, tarka élet fejlődött, a melyet mi idegenek természetesen különös érdeklődéssel szemléltünk. Katonatisztek és hivatalnokok, többen fele­ségükkel, siettek a hajóhoz, részben, hogy isme­rősökre akadjanak, részben pedig, hogy a hajó kitűnő konyháját élvezzék, mert Krasnowodsk­­ban európaias vendéglő nincs, s a jégbehűtött sör ezeken a napégette tájakon olyan élvezet, a­melyet csakis a gőzhajókon lehet megkapni. Mindenféle fajú benszülött, hosszúnyakú per­zsák ibolyás-vörös színűre festett szakálla­, aztán valóban félelmes, gonoszképű örmények, nagy turbános bucharioták és szártok messziről, az ország belsejéből; vad, bozontos sipkájú tür­­kmének, magastermetű tatárok, meg egész sereg toprongyos, vadtekintetű teherhordó tolong a mólón és a hajó körül, hogy szállítmányokat vegyenek át, vagy megérkezett ismerősöket fogad­janak, vagy helyet biztosítsanak a visszautazásra, vagy pedig, hogy a hozott árút kirakni segítsenek. Különösen érdekesek a hamalok,­ mert ezek valóban mesés dolgokra képesek. Mezítláb, le­írhatatlan rongyokba burkolva, kopaszra borot­vált fejükön kis tojásdad sipkával s az ismeretes, bőrrel kipárnázott hordozó-vánkoskával a vál­lukon, tódultak a hajóra. A hajó fedélzeti nyí­lásának feltárása után erős tölgyfalépcsőt eresz­tettek le a hajóüregbe, a­melyen úgyszólván az egész árút emberi erő segítségével rakták ki. A munkához három csoportban láttak hozzá: az egyik csoport senn a hajóban rendezi a nehéz csomagokat és ládákat s felsegíti a másik cso­port embereinek a vállára. Ezek azután csak a lépcsőn viszik fel a holmit, a­hol a harmadik csoportbeli társak már készen várják, hogy az árut tovább szállítsák a mólón. A hajó gőzdaruját csak a legritkább esetek­ben, különösen nehéz szállítmányok kiemelésére használják. A többi közt volt a hajón czukor­­szállítmány is, a­mely 20—24 pados, tehát majd­nem 400 kilogrammos hordókba volt pakolva. Ezt a rettentő terhet senn a hajókamrában egyetlenegy embernek a vállára tették, a­ki azzal négykézláb mászott fel a lépcsőn, oda­fenn lassan felemelkedett, aztán sajátságos lökés­sel átlódította lehajlott és szétterpesztett lábakkal váró társának a hordozó­párnájára. Ez az utóbbi, bár mindig megrogyott egy kissé a teher alatt, kissé ide s tova ingott, de aztán tapogatózó, ingó léptekkel egyedül és minden segítség nél­kül nyugodtan indult meg kifelé a mintegy száz lépésnyi távolban levő raktárakhoz. Nálunk ilyen nagy súlyú dolgokba legalább is tíz ember kapaszkodnék, volna vele lárma, kiabálás, spectaculum, azután rángatnák, tép­nék, dobálnák a holmit, az árúnak nagy javára, a­mint abban, sajnos, minden európai pálya­udvaron naponként gyönyörködhetünk. Itt a vad Ázsia küszöbén, ezek a kisilkasok olyan pontosan és olyan óvatos elővigyázattal végzik ezt a nehéz munkát, mintha minden csomagban csupa tojás volna; minden mozdulatuk, minden kézfogásuk czélszerű és szükséges; nem kiabál­nak, nem lármáznak, csak néha hallatszik egy­­egy „arrah !“-kiáltás, ha a nehéz teherrel meg­rakodott, mezítelen lábával halkan járó teher­hordó valami bámészkodó sétálóba ütközik. 1. A Nagy-Balkhan végződése Krasnovodsk mellett.

Next