Uránia - Népszerű tudományos folyóirat 5. (1904)
1904 / 3. szám - Dr. Almássy György: A közép-ázsiai vasuton
volna elevenebb a forgalom, mint amit tapasztaltunk. Néhány útitárs segítségével, akiket még a hajón ismertünk meg, lefoglaltunk egy kupét s azonkívül megismerkedtünk még az orosz vasutaknak két gyakorlati dolgával, aminek tekintettel az utasok nagy számára, igazán örülhettünk. Az egyik intézkedés az, hogy minden utasnak joga van éjjelre hálóhelyet követelni, minélfogva éjjeli útra egy kupéba négynél több utast nem szabad elhelyezni. Az utas így a tengeri hajókon levő hálóhelyekhez hasonló, leeresztett ágyon kényelmesen töltheti az éjszakát. A másik intézkedés az, hogy a kocsiba annyi podgyászt szabad bevinni, amennyi csak tetszik, hacsak az utasoknak ez nincsen terhekre. A kalauzok segítenek a nagymennyiségű csomagot lehetőleg ügyesen elhelyezni az ülések alá és a podgyásztartó hálóban, de különben is a legnagyobb szívességgel megtesznek mindent, hogy a gondozásukra bízott utasoknak a hosszú utazást lehetőleg kényelmessé tegyék. Mi hármunkat még abban a kedvezményben is részesítettek, hogy csak hármunkat tettek egy kupéba, ahol csakhamar otthonosan elhelyezkedtünk s feszült figyelemmel kezdtük kísérni az elindulást, amelyet itt Ázsia küszöbén, a hajdani katonai vonalon sokkal körülményesebbnek gondoltunk, mint valóban történt. De általában nem ez volt az utolsó ilyenféle meglepetés, amely mindinkább azt a gondolatot ébresztette bennem, hogy az európai utazó az ázsiai orosz földön nemcsak elvont tudományos dolgokat talál, amelyek tanulmányozásra érdemesek, hanem vannak ott olyan dolgok is, amelyeket érdemes nemcsak tanulmányozni, de meg is tanulni!... A transkaspi vasúton való utazás az európaira nézve rendkívül érdekes, mert ezen az úton a legkényelmesebb körülmények között ismerheti meg mindazokat a tájképeket, amelyek Közép- Ázsiára típusosak és jellemzők. Az út helyenként tájképileg is vonzóan szépnek mondható, az állomásokon pedig Belső-Ázsia mindenféle népe tolong a vonat körül. Krasnowodskból délután 3 órakor indultunk, s csak akkor hagytuk el a kocsi folyosójának ablakait, amikor a közelgő éjjel az idegenszerű, festői tájék egészen besötétedett. A krasnowodski sziklabevágás után a vasút közvetlenül a Kaspi-tó partján vezet, amelynek smaragdzöld hullámai sajátságos ellentétben ragyognak a komor, sziklás és teljesen kopár partokkal. Messze künn a tengeren látható világosabb foltok elárulják a sekélyes, zátonyos helyet s ezeken néhol óriási flamingó-csapatok tanyáznak, mint halvány rózsaszínű, sűrűn redőzött selyemszalag az almaszín-zöld háttéren. Vadkacsák csapatai kóborolnak a part hoszszában s messze-messze a látóhatáron magányos vitorla fehérült, a mint a szél szárnyain dél felé tart. Alkonyat felé a vonat a sokat emlegetett 3. Vízipipás persa. 4. A közép-ázsiai vasút kiinduló állomása és a régi erődítmény sánczai Krasnovodsban.