A Zene 5. (1913)

1913 / 2. szám - Sereghy Elemér: A kinai zene történetéből

38 A ZENE szerbe. Úgyszintén Pythagoras sem alkotta meg a görög skálát, csupán a meglevőkből állította fel tudományos rendszerét. Akusztikai munkákon kívül igen sok könyv foglalkozik a kínai zene és zenélés törvényeivel, melyek szigorú betartására magas rangú állam­hivatalnok ügyel.* 0-KíNaai HANGSZEREK* 0-kínai hangszerek. A legrégibb és legjelentősebb hangszere Kínának a harang, melyből különböző nagyságú és hangolású állt rendelkezésre. Hoang-csung. Ez a legmélyebb és legnagyobb harang neve. Pao-csung = kis harang. Pien-csung = 12 harang a kromatikus skála hangjaiba hangolva. A harangok és dobok között átmenetet képez a Lo, a mai gong, melynek Kína az őshazája. A kínai hangsze­rekről először Dr. G. Careri (1896) ad rövid leírást. Bővebben Pater Semedo ismerteti, tőle tudjuk, hogy az ó­­kinaiaknak volt ütő-, fúvó- és húros (pen­gető) hangszerük. Az elméleti és gya­korlati képzettség ki­áltó ellentétei a hang­szerek tanulmányozá­sánál is feltűnik. A kínaiak zenei érzékét semmilyen melódia nem elégítette ki annyira, mint a ritmikus lárma, a főszerepet tehát az ütőhangszerek játszot­ták. Vegyük sorra őket: a­ fettö kancsszé­r­elg­ető hangszerek.

Next