A Zene 5. (1913)
1913 / 2. szám - Sereghy Elemér: A kinai zene történetéből
38 A ZENE szerbe. Úgyszintén Pythagoras sem alkotta meg a görög skálát, csupán a meglevőkből állította fel tudományos rendszerét. Akusztikai munkákon kívül igen sok könyv foglalkozik a kínai zene és zenélés törvényeivel, melyek szigorú betartására magas rangú államhivatalnok ügyel.* 0-KíNaai HANGSZEREK* 0-kínai hangszerek. A legrégibb és legjelentősebb hangszere Kínának a harang, melyből különböző nagyságú és hangolású állt rendelkezésre. Hoang-csung. Ez a legmélyebb és legnagyobb harang neve. Pao-csung = kis harang. Pien-csung = 12 harang a kromatikus skála hangjaiba hangolva. A harangok és dobok között átmenetet képez a Lo, a mai gong, melynek Kína az őshazája. A kínai hangszerekről először Dr. G. Careri (1896) ad rövid leírást. Bővebben Pater Semedo ismerteti, tőle tudjuk, hogy az ókinaiaknak volt ütő-, fúvó- és húros (pengető) hangszerük. Az elméleti és gyakorlati képzettség kiáltó ellentétei a hangszerek tanulmányozásánál is feltűnik. A kínaiak zenei érzékét semmilyen melódia nem elégítette ki annyira, mint a ritmikus lárma, a főszerepet tehát az ütőhangszerek játszották. Vegyük sorra őket: a fettö kancsszérelgető hangszerek.