A Zene 9. (1928)

1928 / 7. szám - -or: A Szabad Egyetem Baráti Köre estélyei

A Z­E­N­E etűdök bármelyike. Átiratainak egyike Ábrányi Kornél három magyar dalát dol­gozza fel ábránd formában, Reményi Ede világhíres Repülj fecském­ jéhez hasonló brilliáns modorban. Ékítményei, kadenciái mind ízig-vérig magyarok ebben a műben. Chopin három keringőjének az átirata szin­tén ragyogó és hatásos munka. Hegedű­­irodalmunk számára határozott nyereség Platényi Nándornak ez a tizenegy hegedű­darabja, illetőleg átirata. Remélhetőleg gyakran találkozunk majd velük hegedű­­művészeink műsorán. YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY Hangversenyek. A IV. filharmóniai hangversenyen Mahler harmadik szinfóniáját hallottuk. Az 1911-ben elhunyt kiváló dirigensnek ez az egyik legnagyobbszabású munkája. Mahler típusa a karmester-komponistának , mind előnyös, mind hátrányos oldaláról tekintve műveit. A zenekar meleg, puha hangszínei, másutt csillogó, extatikus hatásai érdekesen váltakoznak az áhítattal átitatott részekkel. Elgondolásának minden atomja tökéletesen érvényesül partitúrájában. Bár­mely lapja mintaképe lehetne a zenekarra­­írásnak. Ugyanez a partitúra viszont azt is elárulja, hogy szerzője a legellentétesebb korok, stílusok, mesterek műveit vezényelte s ezek reá hatással is voltak. Ezért Mahler munkája nincs egységes mederben tartva. Nemcsak anyagában, hanem földolgozásában is heterogén marad. Részleteiben egészen Händelig, Mozartig is visszakívánkozik, másutt viszont Wagneren is túl megy. Formai kiszélesítése is az egység rovására írandó, a fölépítést nem a tartalom megfelelő el­rendezésével, hanem a változatos hangszín­kombinációk geniális fölfokozásával pótolja. Ez annál inkább sikerülhetett is,miután Brúnó Walter vezényelt. Amíg az előző estén a kitűnő professzor-dirigens, Knappertsbusch vendégszerepeit, most Waltert, a nagy­vonalúság, az ihletett poézis nagymesterét ünnepelhettük. Mozdulataiban előkelő marad a tutt­k hangáradatában is. Személye valóság­gal szuggerálta a zenekart, amely a Palestrina­­kórussal, Basilides Mária gyönyörű szólójával s a Borús Endre vezetése alatt lévő fiúkarral valóban emlékezetes művészi sikert aratott ezen az estén. (S­poly) Vecsey Ferenc második hegedűestjét zenekari kísérettel adta a Városi színház­ban. Vecsey jelenleg a nagyvilág első 10-12 hegedűvirtuóza közé számít. Mint­hogy ideje jórészét Olaszországban tölti el, az olasz zene érzelmessége, puhasága asszimilálja temperamentumát. Hegedülése mintaszerű. Meglátjuk benne, hogy milyen csiszoltnak, testnek kell lennie a tónusnak, a vonóvezetésnek, a kiképzett balkéz­technikának és hogyan kell a műveket meg­szólaltatni. Csakhogy az ilyen túlságos pontosság, túlságos tervszerűség mellett eltűnik a leglényegesebb valór: a pillanat sugallta megérzés, a rögtönzésszerűség. Az előadott műről nincs önálló véleménye. Műsorán Vieuxtemps jól hangszerelt, de üresen puffogó frázisokkal telt, pathetikus d-moll koncertje és Bach E-dur és Mendels­sohn eléggé elkoptatott versenyműve szere­peltek. (Spoly) Szentgyörgyi László egyik legfigye­lemreméltóbb fiatal hegedűsünk. Kidolgozott, precíz technikája, szívhez szóló igen kellemes tónusa sok-sok reménnyel biztat jövőjét illetően. Szentgyörgyi játékát a tárgyi fel­­készültség jellemzi. Ez érvényesül a Paganini : Mózes-fantáziában legigazabbul. Műsorán szerepelt Corelli , La Folia, Spohr : Ver­senymű, Hubay, Petri, Sarasaié, Kreisler kisebb darabjai. Szentgyörgyi Erzsébet — a művész testvérhuga — korát meg­hazudtoló érettséggel s alkalmazkodással kísérte fivérét, kinek szereplését igen lel­kesen fogadta a közönség. (Spoly) YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY TUDÓSÍTÁSOK ♦ ♦♦ A bürokrácia mindenütt tragi­­­­komikus: zsarnokságával szomorú, jelenségeiben nevetséges. A zene-engedély a nagy, az óriási „Musikstadt“-ban, aminek Bécset méltán nevezik , még ma is az 1836-ban hozott „Spektabelgesetz“ alapján áll, amelyet egy 1851. évi, császári rendelet némileg módosított... Újévkor, végre, a bécsi hangversenyhelyiség-tulajdonosok föl­kerekedtek, hogy Ausztria (köztársasági szövetkezet) kancellárjánál, főtisztelendő dr. Seipel­nél, előadják helyzetük tarthatat­lanságát ... Mi mást kaphattak válaszul, mint egyelőre az ügy tanulmányozásának — ígéretét ?... — . Az újév a bécsi állami operaház műso­rába ismét új életet ölt. Schalk igazgató Stravinszky különös művét ígéri első­sorban : az ötnegyedóráig tartó „Oedipus rex“-et ; ennek nemcsak címe latin, hanem egész 2 felvonásos szövege is (Jean Cocteau divatos francia költő műve). Azután a „Turandot“ befejezőjének Franco Alfanonak „Madonna Imperia“-ja jön (Balzac egy „pajkos“ elbeszéléséből) végül egy francia víg opera „Markus, a kairói varga“, Henri Rabaud műve. De néhány régibb remekmű is feltámad : Goetz „Makrancos hölgy“-e, Glucktól „Ifigenia Auliszban“ és Csajkovszky „Anyégin“-ja.*

Next