A Zene 25. (1943-1944)

1943 / 3. szám - Rékai Nándor (1870-1943)

44 A Z­E­N­E­ mák, stílusharcok) tárgyalása és a hangversenyek leírása mind igen figyelemreméltó része a tanulmány­nak Értékes fejezet a görög zeneelmé­lettel foglalkozó rész. A skálarend­szer taglalásakor viszont nem ár­tott volna eloszlatni a félreértést, amely a három főhangnem és a későbbi egyházi hangnemek elne­vezése közötti látszólagos összefüg­gésből adódhat. Ugyanis ezek kö­zött semmi összefüggés sincs. Tisz­tára véletlen, hogy pl. a görög hypodór hangjaiban egyezik az egyházi ,,aeol“-al, vagy a „lyd“ egyezik a későbbi ión, illetve a mai dór hangnemmel. Kivételesen érdekes és elgondol­koztató fejezet a „Zenepedagógia és erkölcstan“. A szépre és jóra való nevelésben még ma is tanulhat­nánk a görögöktől. Sőt!... Néha kénytelen az olvasó kérdezni: ha­ladtunk-e valamit? Bizony, sok te­kintetben hátrább vagyunk és nem ártana minél általánosabbá tenni az ógörög szellem magasrendű esz­tétikai, etnikai és pedagógiai szem­pontjainak megismerését. Egészen röviden tárgyalja a könyv Róma zenéjét. Míg a görögök ze­néje mintegy hetven oldalt kapott, addig a rómaiaké alig tizenkettőt Igaz, a két nép zenekultúrájának jelentősége (nem számítva ide a keresztény Róma zenéjét) körülbe­lül meg is felel ennek az arány­nak. Önálló, külső hatásoktól men­tes zeneéletet hiába keresünk a ró­maiaknál, még kevésbé zenei emlé­keket. Mégis, a pantomim zenei vo­natkozásainak bővebb ismertetése, teljesebbé tette volna ezt az amúgy is hiányos fejezetet. Erre mint" a szerző is jelezte könyvében, még sor kerülhet. Mindent összegezve, ismételten megállapítjuk a könyv értékét. A szerző komoly mérlegeléssel gyűj­tötte össze adatait, felhasználta a legújabb kutatások eredményeit és a modern szakirodalom idevágó ta­nulmányait, Riemanntól többeken át Curt Sachs-ig. A mitikus kor ismeretlen területeit tárja fel és annak olyan szintézisét adja, ami­lyenhez hasonlót magyar nyelven eddig nem ismertünk. Kár, hogy a könyvnek nincs név- és tárgymu­tatója. A rengeteg név és adat be­tűrendbeszedése gyakorlati szem­pontból feltétlenül hasznos lenne. Hajdú Mihály: Rékai Nándor (1870—1943.) Múlt hó 7-én, 73 éves korában váratlanul elhunyt Rékai Nándor, a »Nagyidai cigányok« zeneszerzője, a M. Kir. Operaház karnagya. Rékai Nándor 1870 február 6-án született Budapesten. Iskoláit is Bu­dapesten végezte, ahol gimnáziumi érettségit tett. Zenei tanulmányait a Nemzeti Zenedében folytatta, még­pedig a hegedű és zeneszerzés tan­szakokon. Hegedülésben Hubay Jenő, zeneszerzésben pedig Benkő Henrik a mestere. Tizennyolc éves korában már a M Kir. Operaház brácsis­­tája. Mint brácsista kerül ki a bay­­reuthi ünnepi játékok zenekarába is, 1894-ben. Harminc éves korában lép mint zeneszerző a nyilvánosság elé zenekari szvitjével (Erdőben) Ez­után korrepetitora lesz az Operaház­nak. 1903-ban írja a Koncert­ nyitá­nyát (Kuruc nyitány) és 1905-ben egy magyar dallamra írt zenekari variációival arat sikert. Mindhárom művet Kerner István vezényelte. Első operája, a »Nagyidai cigányok«, 1906- ban volt a dalmű bemutatója a M. Kir. Operaházban. Egr év múlva magyar műsorú hangversenyeket ve­zényel Helsinkiben. Negyven éves, mikor operaházi karmesterré nevezik ki. Egy év múlva mutatja be az Operaház a szerző vezényletével má­sodik egész estét betöltő operáját, a Fráter György című magyar tör­ténelmi dalművét, mellyel megnyeri

Next