A MTA MŰSZAKI TUDOMÁNYOK OSZTÁLYÁNAK KÖZLEMÉNYEI 18. KÖTET (1956)

18. kötet/ 1-4. szám - MOSONYI EMIL: Vásárhelyi Pál emléke

242 MOSONYI EMIL eddig szerzett gazdag tapasztalatait nagyobb területen és nagyobb súllyal érvényesíthesse. Ezekben az években arra is talált időt, hogy a Nemzeti Tudós Társaság számára munkálkodjék, részben számos tudományos értekezés bírálatával, részben saját írásaival. Saját kutatásai alapján ismerteti Traianus római csá­szár aldunai útját és hídját. Értékes irodalmi tevékenységének újabb meg­becsülését kapja meg, amikor 1838-ban a Nemzeti Tudós Társaság rendes tagjává választják, ahol 1840. június 1-én tartja meg székfoglaló előadását .A Berettyó vizének hajózhatóvá tételéről a Bega vizének példájára« címmel. Az Akadémia 1845-ben évkönyvében közzéteszi »A sebesség fokozatáról folyó­vizeknél« című értekezését, amely a vízfolyások hidraulikájának feltárása tekintetében úttörő munkának számít. De térjünk vissza hivatali munkájához. Az 1839 és 1845 közötti idő­szakban a Lánchíd munkálataiban való részvételén kívül több folyószabályozási kérdéssel is foglalkozik, így például a Száva szabályozásával, a Budapest alatti Duna-szakasz rendezésével. Közben utólag elismeréseket kap eddigi tevékenységéért, s méltányolják már legmagasabb helyeken is aldunai ered­ményeit. Mégsem mondhatjuk azonban azt, hogy Vásárhelyi Pál megkapta volna életében minden tekintetben a munkáját valóban megillető ellenértéket. Találóan írja Gonda Béla : »A felsőbb és legmagasabb elismerések, köszönetek és méltánylásoknak nem is volt Vásárhelyi soha híjával, de ha arról volt szó, hogy páratlan buzgalmát, nagy munkaerejét, kiváló szakképzettségét és speci­ális szolgálatait anyagilag is méltányolni kellene, akkor rendesen csak a jövendő szebb kilátásokkal kecsegtették. S habár el is érte azt, hogy hajózási főfelügyelő és építési igazgatósegéd lett, mindez végtelen csekély jutalom volt azokkal a nagy szolgálatokkal szemben, melyeket hazájának tett.« Sokirányú elfoglaltsága mellett elmélyed a különféle hajó­csatornák terveibe. 1843-ban három példányban elkészítteti az akkori Magyarország egész területére vonatkozó vízrajzi térképet, amely az összes folyók kisvíz­színének magassági adatait, továbbá a folyók és tervezett csatornák partjai­nak magassági viszonyait tünteti fel. Az 1845-ös év ismét fordulópontot jelent Vásárhelyi életében. Az aldunai munkák, sőt megpróbáltatások évei után bekövetkezett viszonylagos nyugalom­ból életének legnehezebb küzdőterére lép, amikor Széchenyi — századokra szóló nagy elgondolásának, a Tisza szabályozásának megvalósításához — ismét Vásárhelyitől kér támogatást. Széchenyi nagyszerű eszméjéből Vásárhelyi Pál tudományos képzettsége, gazdag tapasztalatokra támaszkodó mérnöki tudása segítségével készül el a Tisza-szabályozás terve, amelynek első kidolgo­zását »Előleges Javaslat« néven a nádor részéről 1845. június 12-ére össze­hívott értekezleten mutatta be Vásárhelyi. Ettől a történelmi nevezetességű üléstől számíthatjuk a Tisza-szabályozás előkészítésének valóságos megindu­lását.

Next