A MTA MŰSZAKI TUDOMÁNYOK OSZTÁLYÁNAK KÖZLEMÉNYEI 25. KÖTET (1960)

25. kötet/ 1-4. szám - CSONKA PÁL: Csonka János élete és munkássága

csonka János élete és munkássága 369 16. Az első postaautók A magyar posta a két- és háromkerekű motorosjárművekkel való kísér­letezéssel egyidőben már négykerekű járművekkel is végzett kísérleteket, s e kísérletekbe már kezdettől fogva bekapcsolta CSONKA Jánost is, kivel külön­féle négykerekű kísérleti járműveket is készíttetett. Ezek a kísérletek a később kialakítandó kocsitípusokkal szemben támasztható követelményeket kívánták tisztázni. Az említett kocsik szerkezetéről, valamint a velü­k végzett kísérletek eredményeiről nem maradt fenn feljegyzés. Valószínűnek látszik azonban, hogy CSONKA ezeket a kocsikat maga is csak kísérleti példányoknak tekin­tette, s motoraikat a kísérlet után más célra értékesítette. Az egyik ilyen motort LÓCZY Lajos geológus egyetemi tanárnak, a híres Balaton-kutatónak adta el, aki azt motorcsónakba szerelte be. Ez volt az első magyar motorcsónak. Megjegyzendő, hogy ezekben az években a posta megbízásából BÁNKI DONÁT is szerkesztett autót. Ezen első kerékhajtású, egészen újszerű szerke­zetű kocsi kéthengeres, léghűtéses motorát szintén CSONKA JÁNOS készítette. Az említett kocsival a posta 1901 április—május folyamán végzett kísérlet 20. ábra. Csonka-féle kísérleti levélgyűjtő kocsi (1901) 24 VL Osztály Közleményei XXV/1—4.

Next