MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 02. ÉVFOLYAM (1953)

1953 / 1-2. sz. - DOBROVITS ALADÁR: Sztálin elvtárs nyelvtudományi cikkei és a stílus kérdései

SZTÁLIN ELVTÁRS NYELVTUDOMÁNYI CIKKEI ÉS A STÍLUS KÉRDÉSEI .Sztálin elvtárs zseniális és a történeti-társadalmi tudo­mányok számára megújhodást jelentő nyelvtudományi cikkeinek tanulmányozása és felhasználása terére engem tulajdonképpen egy gyakorlati adott probléma vezetett. Még annak idején, 1952. januárjában rendezte meg az Iparművészeti Múzeum kiállításai felett Társulatunnk Iparművészettörténeti Szakosztálya az első, azóta tradi­cionálissá vált nyilvános vitáját, amikor is a felvetett kér­dések és szempontok között úgy éreztem, hogy az egye­düli helyes tájékozódási irányt a Sztálin elvtárs tanul­mányaiban lefektetett megállapítások szolgáltathatják. 13 vitában való hozzászólásomat tehát Sztálin elvtárs megállapításaira építettem, ez a hozzászólásom, ha lerö­vidített formában is, megjelent a Szabad Művészet hasáb­jain. Azért tartottam szükségesnek mindezeket elöljá­róban elmondani, mert az eredeti ad hoc probléma fel­vetése közben kialakult nézetem további kifejtése közben kénytelen leszek nem egy helyen ismétlésbe bocsátkoz­ni, olyan gondolatokat, megállapításokat idézni, melyek talán már ismertek az olvasók egy része előtt, másrészt figyelmeztetni arra, hogy noha jogos az a vád, hogy mű­történetünk jelenlegi hiányosságai nagyrészt onnan szár­maznak, hogy a sztálini megállapítások alkalmazása és azok megvitatása szaktudományunkban még nem tör­tént meg a megfelelő formában és keretek között, a kez­deményezések e tekintetben megtörténtek és remél­hetjük, hogy megindul a kérdés alapos megvitatása és szűkebb szaktudományunk egyes problémáinak terére való alkalmazása. A problémák felvetésének elszigetelt­sége, a vita megindulásának hiánya műtörténetünk­nek annál is súlyosabb adóssága, mert ugyanakkor a ro­kontudományok közül éppen az irodalomtörténet terén a vita teljes élénkségében, mondhatnók nem egyszer tel­jes szenvedélyességgel megindult, eredményei és szem­pontjai nem egy tekintetben a mi tudományunkra is al­kalmazhatók,­­ ám azt is megállapíthatjuk, hogy éppen ez az irodalmi vita a kérdést nem egy tekintetben zsák­utcába vitte, éppen egyoldalúsága miatt. Olyan zsákut­cába, melyből csak a művészet, a művészettörténet szem­pontjai által való megvilágítás útján lehet megtalálni a kiutat. Röviden meg kell ismételnünk a fentebbiekben idé­zett helyeken tett megállapításokat, hogy továbbhalad­hassunk. Mivel az irodalmi vita elsősorban az irodalom feltételezett nem felépítmény jellegű tényezői körül folyt, leghelyesebb, h­a a művészetnek egy olyan ágából indu­lunk ki, ahol ezek a feltételezett nem felépítmény jellegű tényezők a legnyilvánvalóbban felismerhetők, az ipar­művészetből. Mindenekelőtt meg kell állapítanunk, hogy mit ér­tünk iparművészeten. Ez a fogalom meglehetősen tisz­tázatlan, nem egy szempontból erősen vitatott. Termé­szetesen nem elégedhetünk meg a polgári művészettör­ténet olyan fajta megállapításaival, hogy a­­műalkotások­nak az a csoportja, amelyeket sem az építészet, sem a szobrászat fogalmi körébe nem lehet beilleszteni, az ipar­művészet körébe tartozik­,­­ márcsak azért sem, mert az iparművészet körébe tartozó számtalan műalkotás egy­úttal a szobrászat, a festészet, sőt némely esetben akár az építészet fogalma alá tartozhat. Mi a következőkben iparművészeten a műalkotásoknak azt a csoportját értjük, amelyek egyúttal használati tárgyak is lehetnek vagy használati tárgy típusából fejlődtek, illetőleg annak jellegét megőrzik, továbbá azokat a műalkotásokat, me­lyeknek előállítása a használati tárgyak előállításánál szokásos technikával történik és avval szorosan összefügg. Az iparművészet jellegének megítélésénél Sztálin elv­társ megállapításaiból indulhatunk ki. »Az alap : a társadalom gazdasági rendje, a társada­lom fejlődésének adott szakaszában. A felépítmény : a társadalom jogi, vallási, művészeti és filozófiai nézetei és az ezeknek megfelelő politikai, jogi és egyéb intéz­mények. Minden alapnak megvan a saját, neki megfelelő fel­építménye . . . Ha megváltozik és megszűnik az alap, akkor nyomában megváltozik és megszűnik a felépít­ménye, ha új alap jön létre, nyomában létrejön a neki megfelelő felépítmény. ... Az alap éppen azért hozza létre a felépítményt, hogy ez szolgálatára legyen, hogy tevékeny segítséget nyújt­son neki kialakulásában és megerősödésében, hogy te­vékenyen küzdjön a régi, ömmagát túlélő alapnak és régi felépítménynek felszámolásáért.« A művészet felépítményjellege tehát a megállapítás alapján vitán felül áll, és magától értetődik, hogy ez a megállapítás összhangban áll a lenini tükröződési elmé­letnek a művészet területére való alkalmazásával is. Csak — éppen az irodalmi vita tanulságai alapján —arra is rá akarunk mutatni, hogy ez a megállapítás nem tartal­maz egyelőre esztétikai értékelést (illetőleg a marxista esztétika értékelési szempontjai ebből következnek), ez a megállapítás nem függ a műalkotás művészi fokától. Nemcsak a kiemelkedő műalkotás felépítményjellegű, de a tizedrangú, a tucat­alkotás is. E megállapításból a mű­alkotás osztály jellege is világosan áll előttünk. Amilyen világos ez a megállapítás a képzőművészet esetében, az iparművészeti alkotások esetében további kiegészítésre szorul. Ezek ugyanis legtöbbször egyúttal használati tárgyak vagy eszközök is lehetnek, azok jelle­gével bírnak vagy azok típusából fejlődnek ki. A probléma további megoldását is Sztálin elvtárs fejtegetései adják. »A nyelv. .. elvileg különbözik—mondja — a felépít­ménytől, nem különbözik azonban a munkaeszközöktől, teszem azt a gépektől, amelyek egyaránt szolgálhatják mind a kapitalista, mind a szocialista rendet.« Használati tárgy és műalkotás, használati tárgy és dísztárgy tehát nem merev, hanem dialektikus ellentét-

Next