MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 16. ÉVFOLYAM (1967)

1967 / 2. sz. - KUTATÁS - HORVÁTH BÉLA: Weiner Leó arcképe Berény Róberttől

WEINER EEÖ ARCKÉPE BERÊNY RÖBERTTÖE Berény Róberttől kevés arckép maradt ránk, s ennek nem annyira az az oka, hogy az idő alaposan megtize­delte műveit, mint inkább az, hogy tulajdonképpen kevés arcképet alkotott, különösen pályájának első felében, a portréfestés olyan terület lévén számára, melyre va­lami oknál fogva vajmi ritkán merészkedett, s jobbára ekkor is inkább az önarckép körére korlátozta működé­sét. Mintegy tucatnyira tehető azoknak az arcképeknek a száma, melyekkel 1906-tól 1919-ig kiállításokon szere­pelt, tehát körülbelül egytizedére ekkori művészi termé­sének, ami azért is nehezen érthető, mert hisz éppen ez az időszak volt az, amikor — elsősorban a freudi lélek­elemzés hatására, de nem tudni, milyen belső indítékok­tól vezettetve — sokat bajlódott pszichológiai problé­mákkal, a freudizmusra vonatkozó ismereteit részben s főként Ferenczy Sándortól, részben Czigány Dezsőtől szerezve, kikkel szoros, baráti kapcsolatban állt és sűrűn érintkezett. Ilyenformán — már csak emiatt is — érdek­lődésünkre fokozottabban tarthat számot az a néhány arckép, mely ebből az időből ránk maradt, így Weiner Leó arcképe, mely a művész jelzése szerint 1911-ben készült.­ Weiner huszonhat éves volt, amikor alakját két évvel fiatalabb barátja megörökítette, ekkor már neves mu­zsikus, tanár és komponista, kinek nevét külföldön is kezdték megismerni. Gyermekkorában került először kapcsolatba a festővel, kinek szülei lakásán gyakran rendeztek házi kamarazene esteket. A barátság további történetére vonatkozóan csak meglehetősen kevés adat­tal rendelkezünk. Amit erre vonatkozóan eddig publikál­tak az az, hogy Berény, kinek zene iránti érdeklődése már egészen korán megnyilvánult, s élete végéig meg­maradt — akárcsak Czigányé —, technikailag jól fejlett hegedűs volt, aki Weiner Leó és mások társaságában a tízes évek elején gyakran vett részt kamarazene esteken. Állítólag nagyszerűen zongorázott is, s maga is kompo­nált, de hogy ekkor-e, azaz a „Nyolcak" idején, avagy csak később, a forrásból nem derül ki.­ Tudjuk, hogy a zene később — emigrációjában — ismét rendkívül inten­zíven foglalkoztatta, egy vonósnégyesét pedig elő is adták Berlinben 1922-ben a November Gruppé zeneest­ jén. Egyik forrásunk szerint e vonósnégyesről maga Bar­tók is elismeréssel nyilatkozott.­ Berény még a „Nyol­cak" idején az 1911-ben megalakult Új Magyar Zenei Egyesület hangversenyéről kritikát írt a Nyugatba,s ugyancsak itt jelent meg igen elismerő és ragaszkodó hangú méltatása Bartók Béláról 1911-ben.­ Ezek az ada­tok arra mutatnak, hogy Berény minden bizonnyal a zenén keresztül került ismét kapcsolatba Weiner Leóval. Egy szóbeli közlés eme feltételezésünket csak megerősí­teni látszik. E szerint Berény Róbert, kit a zenében sem elégített ki a reprodukálás, alkotó ösztöneit zenében is ki akarván élni, komponálni szeretett volna. Ennek szabá­lyait, fortélyait elsajátítandó járt komponálást tanulni Weiner Leóhoz,­ aki 1908-tól tanított a Zeneművészeti Főiskolán, előbb elméleti tárgyakat, zeneelméletet és zeneszerzést, utóbb gyakorlati tárgyakat is: kamara­zenét és fúvós együttest.­ Egyébként 1906-ban végezte el a főiskolát, ahol — miként Bartók és Kodály — ő is Koessler tanítványa volt, e munkakövetelő, alapos és nyugati műveltségű német mesteré, ki megkülönböztető szeretettel és elismeréssel adózott feltűnő és sokat ígérő tehetségének.­ Weiner már mint növendék feltűnt. Első fellépése — a zeneakadémia növendékeinek vizsgahang­versenyén — diadalmas siker volt. A közönség egyér­telmű lelkesedése, a kritika rajongó elragadtatása a várva várt magyar szimfonikust üdvözölte személyében.­ Re­ményteljes indulás után rövidesen elnyerte a „Ferenc József" díjat, majd Németországban és Párizsban foly­tatott kiegészítő tanulmányokat, hogy aztán hazatérve elfoglalja állását és mint pedagógus is rendkívüli eredmé­nyeket érjen el.10 Weiner művészete, miként Berényé is, a nyugati kultúrából kiindulva járta meg a fejlődés útját, csakhogy míg Berény — két korai, egyik erősen Rembrandtos, másik erősen Munkácsys ízű önarcképét leszámítva — szinte kizárólagosan a legújabb francia, osztrák és német művészet hatása alatt alakította Weineréhez képest kevésbé egyéninek tűnő és stílusban sem egységes művészetét (bizonyos később is megnyilvá­nuló Munkácsy hatásról még szó lesz), addig Weiner tel­jesen egyéni stílusa a klasszikusok, elsősorban Bach és Mozart költészetén nevelődött, mellettük sokat okulva Mendelssohn, Bizet és Brahms muzsikáján.11 rajtuk ke­resztül jutva el a modern zene, mindenekelőtt Debussy megértéséhez, mivel hangzásban — például Farsang című humoreszkjében — rokonnak is mutatkozik.12 E lényeges különbség ellenére, mely Berény és Weiner művészete között fennáll, a nyugati kultúrából való ki­indulás mellett természetesen egy sor más hasonlóság is fellelhető, így például az építkezésben, melyre mindkét művésznél a teljes kiegyensúlyozottságra való törekvés jellemző. A muzsikusnak ez sikerül is valahányszor. Az ő költészete — feltétlen ura lévén eszközeinek és kifejező­erőinek — teljesen kiegyensúlyozott, minden szélsőség­től, próbálkozástól mentes, miképp emberi attitűdje is kiegyensúlyozott. Lírai és szemlélődő lénye tiszta és nyugodt érzésekben, bátran kimondható, őszinte vallo­másokban nyilatkozik meg, műveiből oly nyugalmat árasztva, amilyent csak Bach és Mozart éltek meg eny­nyire művészetükben.13 Nem így Berény. Az ő képeinek kiegyensúlyozottsága többnyire formális, külsőséges s nagyon is magán viseli a próbálkozás bélyegét. A nagy egységek egyensúlyának megteremtése nála mindig erő­szakosan, a részletek deformálása útján jön létre. A mű­vészi elképzelés — mert ismeretei s eszközei még nem elégségesek, s talán mert emberi attitűdje sem eléggé kiegyensúlyozott — a részletekben nem tud természetes vagy természetesnek ható formamegoldásokkal páro­sulni. A nagy formák szintetizálódását és a kis formák differenciálódását, mely a muzsika fejlődését jellemzi, s melynek elvét Weiner Leó is képviseli,14 a Cézanne nyo­mán kialakuló összegező törekvések hatása alatt Berény csak a nagy formák szintetizálódásában tudja követni, ám azokban a modulációkban, melyekre a festészetben a példát éppen Cézanne szolgáltatta a részletek hallatlan gazdag és finom megjelenítésével, már nem. E tény hangsúlyozása egyébként rendkívül fontos annak a kér­désnek a megítélésénél is, hogy Berény tulajdonképpen mit és mennyit is értett meg a Cézanne-i problémákból, s hogy abban, amit eddig közvetlen Cézanne-hoz való

Next