MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 19. ÉVFOLYAM (1970)

1970 / 1. sz. - TANULMÁNYOK - ZOLNAY LÁSZLÓ: Városépítés, város-szépítés Budán

fűvel — ha ugyan nem sóval — való beh­intése azért is káros, mert a palota és a város kellemetlenül éles szint­különbségét amelyet a beépítés leplezett — bemu­tatja. De káros azért is, mert immár egyszer s minden­korra szétfoszlatja azt az ábrándot, városesztétikai igényt, hogy az itteni XIII—XIV. századi város­zárófal s a Palotai (vagy Kelenföldi) kapu, valamint az itteni Szent Zsigmond-templom gótikus romjai mellett, egyetlen térség­ben, mint szabadtéri városmúzeumban, Budának a gótiká­tól az eklektikáig terjedő valamennyi építészeti stílus­emlékét bemutathatóvá tegyük. Itt, a Szent György téren ugyanis, az említett gótikus romok mellett, együtt volt a budai barokk (királyi istál­lók és a József-palota testébe rejtett hajdani Teleki­palota), a copf (Várszínház), a klasszicizmus (Sándor pa­lota), az eklektika (Honvédelmi Minisztérium) s a Hausz­mann-féle neobarokk (Királyi palota északi szárnya). „Egyszer s mindenkorra" — mondottam feljebb, némi keserűséggel. Nos, ez Buda esetében így van, még akkor is, ha az „egyszer s mindenkorra" kifejezést a költészet hitelesebben használja, mint a történetírás ! De itt talán mégis találó ! Hiszen bizonyos régiségek, építészeti emlé­kek megmentésének huszonnegyedik órájában vagyunk — s abban van egész világkorszakunk is ! Csakúgy, mint eltűnő népszokásokéval, néprajzi tárgyakéval ! De vi­lágszerte is utolsó évtizedeiben vagyunk a hagyományos építés anyagi arzenáljának, a hagyományos technoló­giáknak ! Hányszor ötlött eszembe, amikor a budai palota vagy a Mátyás-templom neobarokkjának vagy neogótikájának kőfaragóit nézegettem: — ezek az utolsó nagy kőfaragó munkák az ország­ban ! Két-három évtized múlva, a XXI. század forduló­jára, már legfeljebb sírköveket, köztéri szobrokat farag­csálnak kőből ! És a kőfaragó szerszámok ugyanúgy múzeumi polcokra vándorolnak — mert kihal a kőfara­gás —, mint ahogyan eltűnt a cifraszűr, a duda, a mézes­kalács-huszár, a szenes vasaló s az olaj­ütő. De építésze­tünknek minden hagyományos anyaga is eltűnik s vele annak egész elavult technológiája ! Elsősorban a kő. Az a kő, amely a kőházzal a barlangból előbújó trogloditát immár öt-tízezer esztendeje úgy veszi körül, mintha azt a hajdani lakóbarlang negatívjából, mint darabformából öntötték volna ki. De eltűnik az ötvenezer esztendeje használt fa is, meg a paticsból finomult tégla s a sok évezredes cserép. Eszerint pár évtized múlva már legfel­jebb életnagyságú maketteket építhetünk, antikizáló épületkulisszákat, ott, ahol ma eredeti emlékeket — műemlékvédelmi jogszabályaink nagyobb dicsőségére -szemünk láttára, hatósági segédlettel semmisítenek meg. S ezt a komor sajnálkozást, helyrehozhatatlanul s egyszer s mindenkorra tönkretett értékek láttán, nem csökkenti a rekonstruált budai palota látványa sem ! A budai városkép melankolikus monotóniáját csak fokozza a királyi palota újonnan kialakított épületfüzére, annak szélrajza. Lesoványított kupolája, ahelyett, hogy optikailag összekapcsolná, inkább szétrebbenti a tőle északra és délre eső blokkokat. Ezeket két-három szintes tetőzetüktől, lizéniáiktól, saroktornyaiktól, saroktorony­imitációiktól is megfosztották. Barokk testen klasszicista kupola! Pest felől nézve e 304 méter hosszú dunai homlokzatnak tagolatlan, gyötrelmes horizontálisát, valahogyan a III. Károly kori déli tömbnek laktanyaszerű funkciója jut eszünkbe. III. Károlynak e Blockhausa valóban félig erődnek készült, hiszen építése kezdetén a török még a Délvidéken volt. A Várnak e katonás, város­ vigyázó szerepét a szabadságharc után a Gellérthegynek e célra emelt Citadellája vette át, s így Ybl- Hauszmann-nak már nem kellett tekintettel lennie a rezolu­t főváros ellen alkalmazható taktika szempontjaira. Ha a horizontálisok és vertikálisok összhangját tar­tanánk az építőművészet egyik zsinórmértékének, ez a horizontalitásba elfolyó palota-komplexus bizony nem ütné meg az építőmesteri mércét sem. (Afféle apróbb tech­nikai hibákról kár is szót ejteni, mint például, hogy a helyreállítás észak, a Várnegyed felől elfelejtett főkaput nyitni Budapest legnagyobb házán, a palotán. Fájó hiány az is, hogy a kupola-térséghez kelet felől vezető kétkarú lépcső megújítását elmulasztották. Hauszmann ugyanis pontosan ezzel a lépcsővel egyenlítette ki azt a kellemet­len főhomlokzati bemélyedést, amely — a korábbi Mária Terézia-épület miatt — a palota északi és déli szárnya közt adódott.) Mindez annak a két, újabb keletű honi példaszállak mélységes igazát idézi: nekünk ez van, ezt kell szeret­nünk ! Avagy : — ami nincs, nem hiányzik ! Mindezek a dolgok azt mutatják: 111a már valóban csak szórt mozaikokban csillan fel a Várnegyed hajdani gótikája. Helyenkint — mint példul a régi királyi kúria vagy az 1461-ben épített kéthajós zsinagóga esetében — azt is visszatemetjük, amink megvan. Másutt a meg­levőt bontjuk. Magának a Várnak mai összképe így, akár közelről, akár távolabbról szemléljük egy — némely gótikus, neogótikus elemekkel elegyes — rontva-javított barokk, neobarokk, eklektikus városképet nyújt. Amíg tehát a második világháború után a régészet és a műemlékvédelem — mérhetetlen gonddal és munkával — a gótikus Budának pompás épület-miniatúráit tárta fel, maga a szerkezeti és városesztétikai összegezés, a vég­leges vite, az összkép nem jobb — ha nem is rosszabb — a századfordulóra kialakított látványnál. Zolnay László jo. Középkori sarok-armatúra az ún. Alabárdos házon

Next