MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 23. ÉVFOLYAM (1974)

1974 / 2. sz. - TANULMÁNYOK - KISS ÁKOS: A díszítő- és az iparművészetek újhellén stílusirányzatáról

Az Amerikai Egyesült Államokban főként az építészet­ben és a bútorkészítésben jelentkezett — már 1850 tá­jától — a görögös ízlés. A „déli-koloniál" rom­ák — bizo­nyos angol neogót vonások mellett is — lényegében en­nek az ízlésiránynak újvilági megfelelői [30]. Magyarországra az új hellénizmus már előrehaladot­tabb, kialakult időszakában, a hatvanas évek derekán jutott el müncheni és a közel eső bécsi minták nyomán. A céhiparos művészetek kihunytával azonban éppen ez idő tájt a hazai műipari tevékenység meglehetősen alacsonyszintű volt. A társadalom igényeit a vámterületi adottságok mellett a szűkös belföldi termelésen kívül ekkor az osztrák tartományok, elsősorban Bécs és a cseh—német Szudéta-vidék műipara elégítették ki. Az 1860-as évek hazai ínségei, majd a kezdődő kapitalizmus első nagy válsága (1873-ban) Magyarországon ugyan­csak nem kedveztek a reformkor óta sürgetett iparmű­vészeti kibontakozásnak, így legtöbb művességi águnk akkori közel teljes átmeneti bénultsága idején az irány­zat nálunk nem egykönnyen fejlődhetett ki. A törté­nelmi-társadalmi okokból eredő lemaradás már a II. rokokó későbbi szakában is alaposan érezhető. Az ezt követett újhellénista periódusban ez az űr csak folytató­dott, és igazában majd csak a neoreneszánsz áramlattal töltődött ki. Azonban az Európát járó magyar a hisztorizmus százváltozatú csillogásában a görög ókort utánzó formá­kat is észrevette. Ipolyi Arnold ugyan a „classicizmusi idealizmus végső kinövései, az antik mythologia banális témái" ellen agitált [31], azonban erre a válasz sem ké­sett: „finom ízlésű emberek rokonszenve az antik iránt kiirthatatlan . . .", ellenében pedig: „az archaeologiai kísérletek művészi téren többnyire meddők, mégha a klasszikus korszakok műveinek fölelevenítésén fáradoz­nak is" [32]. Az esztétikai művelődés az ókor kultuszát nálunk is elősegítette. A görögség kultúrhagyatékát művészi értékeiben is felülmúlhatatlannak tudó dr. Eöt­vös József, akinek kultúrtörténeti gondolatmenetében az ókori, görög példákkal bizonyítás főhangsúlyt nyert, a görög művészetek felsőbbrendűségének elvies hangoz­tatója volt[33]. A kor esztéta gondolkodói közül Jánosi Béla [34], de majd Beöthy Zsolt is olybá tekintették az ókori görög világ formakincsét, mint amelyen jelenük művészete is alapulhat[35]. Bach rendszere után a provi­zórium átmenetiségében, majd a kiegyezést követett új korszak induló gyáriparosodása idején a honi minden­napokat elsőként a visszaszoruló romantika és a II. ro­kokó, egyszersmind az újként jelentkező neoreneszánsz mellett éppen az újhellénizmus ízléshulláma árasztotta el. A még élő romantika mellett párhuzamosan ez lett a kiegyezési ünnepségek drapériájává, amint e formákat mutatja az új postai szervezet első levélbélyeg-grafikája is. Rövid másfél évtizedre a hátráló romantika helyére került tudatosabb középkori stílusfelújítások, az egye­lőre még gyéren jelentkező újreneszánsz mellett az élet nálunk is újhellén formákba öltözött. Justh Zsigmond párizsi naplójában „Diner archéologique"-eket emleget, a berendezések, az asztali kultúra antikizáló jellegére utalva [36]. Az új irányzat érvényesülésére a fő alkalmat egy­ ideig inkább az építészet járulékaiként a belsőségek díszítése jelentette. A Magyar Tudományos Akadémia új palotájának díszítőművességi kiképzése éppen erre az időszakra esett (1859—1865). A stíluspárhuzamok közötti választásoknak a hisztorizmusra annyira jellemző vitái során feltárultak a honi társadalom esztétikai párt­állásai. Az éppen hazatért emigránsok, a világlátott arisztokrácia az akkor már divatozni kezdett, hírül ho­zott neoreneszánsz mellett foglalt állást. Az Akadémia palotájának pályázatai közül H. v. Klenze és F. A. Stüh­ler díszítménytervei az új neoreneszánsznak az újhellén főáramlattal való elegyítését mutatják. Kettejük közül Klenze díszítésrészletei tartalmaztak volna több hellén vonást; azonban a díjnyertes Stahler is Dessewffy Emil gr. ösztönzésére keverte jobbára sansovinoi-velenceies cinquecento részletekkel a belsőségekben különösen újhellén túlsúlyú díszítőstílusát[37]. A kiegyezést követett évek műipari termelésének a céhes idők utáni elapadása a kortárs szemlélőknek to­vábbra is panasza maradt. Szalay Imre az irányzat ki­bontakozása útjaként a hazai ókori múlt éppen akkor megindult feltárásainak leleteit ajánlotta, de alkalmas­nak vélte erre közgyűjteményeink antik műkincseit, vagy azok ilyen célú gyarapítását is. A hisztorizmus időszakának mindvégig jellegzetes vonása, a külön­nemzetire, a tájankénti sajátosságok kiemelésére törek­vés ily módon jelentkezett még az olyan nivelláló, az antikvitásban kiegyenlítődő irányzatok esetében is, aminő az újhellénizmus volt [38]. Az iparművészetek egyes műágai közül az ötvösség­ben Egger Dávid tevékenységének korai szakasza a neo­hellén formák jegyében indult; görögös mintavilága majd a nyolcvanas évek elején is tartott. A Bachruch­műhely kezdő időszakában hasonlóképpen ilyen jellegű volt. Mindketten előszeretettel készítettek ékszereket, ruhadíszeket is. Link Fülöp ugyancsak antikizáló ötvös­séget, ékszereket, közöttük zománcdíszítésűeket alko­tott. A hisztorizmus kibontakozó kordivata általában, a magyaros dísz kedvelése nálunk meg különösképpen kívánta a ruházati ötvösdiszeket, ékszereket. Az éppen e stílusirányzat idején létesült Iparművé­szeti Múzeum legkorábbi szerzései a készülő 1873. évi bécsi világkiállítás anyagából valók; ennek megfelelően első darabjainak jó néhánya természetszerűen származik a neohellén irányzat köréből. E műtárgyak meglehetős képet nyújtanak az időszak jellegéről, amelyben az öt­vösség egyelőre még a klasszicizmus formálta tárgyakon inkább felületi díszekként alkalmazta dekor-rendszereit, palmetta, meander, kyma, szalagfonat-sorait. Míg ugyan­ s.tir.mW in Nul.Uamiihiik, l*iu.­,II, v in I.if. \ St'tai m V\ 8. Szekrény, J. Kraus terve, Bécs, 1870 után 2 Művészettörténeti Értesítő 113

Next