MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 32. ÉVFOLYAM (1983)

1983 / 4. sz. - KUTATÁS - GELLÉR KATALIN: Justh Zsigmond Párizsi Naplójának (1888) képzőművészeti vonatkozásai

lően épült. Mindegyik emeletet pretenzió nélküli vas­rostély futja körül. A homlokzaton alig van dísz, de azért szintén terméskőből épült. Még e kaszárnya-stílust is meg­tudták nemesíteni."­ [20] Leírásából elsősorban az újgazdag polgári réteg, különböző korok stílusából építkező eklektikája bontako­zik ki. Az arisztokrácia múltból megmaradt fényét irigylő polgár címeket és XV. Lajos stílusú palotákat vásárolt, felhasználva a különböző stílusokban rejlő asszociatív tartalmakat. [21] A hely megválasztása is nagy jelentőségű volt, az „haute bourgeoisie" például a Faubourg St. Honoré negyedben lakott. Évezredek kultúráját magáé­nak érezve a polgárság a tudomány által feltárt és külön­böző korszakokba osztályozott tárgyakat luxus termék­ként, saját fényét emelő díszként használta. A túlzsúfolt enteriőrökben a különböző stílusú tárgyak elvesztették eredeti tartalmukat, a tulajdonos gazdagságát, társadalmi súlyát, s a tulajdonos egyéniségét is reprezentáló tárgyak­ká váltak. A részlet rendkívüli hangsúlyt kapott. A gazdagon berendezett palotákban egy-egy összejövetel megszervezé­se, a kosztümök és a kellékek összeállítása egy reneszánsz udvari ünnepség megtervezettségével vetekszik. Justh így ír le egy ebédet: „Igen artisztikusan fel­erítve. Csupa régiségen s régiséggel eszik az ember. Római tálak, reneszánsz kanalak, régi cseh üvegek, olasz gyümölcs­tartók. Diner archéologique et excellent."122] A historizmussal kapcsolatban a stílustalansággal együtt emlegetett szubjektív elem hiányának cáfolata Justh beszámolója, melyek éppen a kor egyéni hangulatát, a különböző elemek egységét sugallják a városképben és az enteriőrökben egyaránt: „A házak façade-jai, a ki­rakatok, az öltözékek; a palota csak úgy, mint a bérház, finomult ízlésre mutat; a műárusok kirakatai csak úgy, mint a divatkereskedők és könyvárusok boltjai; a mondai­ne Worthtól vagy Felixtől kikerült ruharemeke csak­úgy mint a grisette ,,à la Place Clichy" készült ruhácskája ugyan­azt fejezi ki."[23] „Aztán amott a Place de la Concorde. Az egyiptomi obeliszket XVI. Lajos ízlésében tartott kőkorlátok veszik körül, hátterét a görög templo­mokra emlékeztető Madeleine képezi s ezzel szemben a Szajna túloldalán a hasonló ízlésben épült parlament­ház. Egyik oldalon a tuilleriák kertjén túl a Louvre francia renaissance vonalai, a másik oldalon pedig a végtelenbe futó Champs-Elysée-ket megkoronázó s a római diadal­kapuk mintájára épült „Arc de Triomphe". Hány korszak stílusát halmozták itt egymás mellé s mily mesterien ! Valóban a Place de la Concorde a világ egyik legszebb s legharmonikusabb tere."[24] Justh az enteriőrök leírásában a tárgyhalmozás sze­mélyes jellegét emeli ki, azt az igen erős szimbolizáló hajlamot, amely ezeket a túlzsúfolt együtteseket létre­hozta és éltette. Ahogy Sarah Bernhardt otthonának leírásában, az itt következő két Szalon bemutatásában is főszerepet játszik a szubjektív elem, a tulajdonos szemé­lyiségének meghatározó volta. Comtesse de Fitz-James palotájának leírása: „Igen széles, tompa barna színű bársonnyal tökéletesen fedett lépcsők, fehér s arany falak már a lépcsőházban is, kifo­gástalan livréjü inasok­­ ... Az első szalon bibliotékaszerűleg rendezve. Nagy szekrények tele könyvvel, nagy íróasztal, sok szép régi metszet. Második (kis) szalonban zongora nyitva, egy pár bútor (az első zongora szoba, amelyet Párizsban láttam), a harmadik szalon halvány sárgás selyembútorok piciny virágokkal (Louis XVI). Amelyek kiemelkednek az összes szalonok parkettjeit fedő barna bársonyon. A merev Louis XV bútorokon óriási vánkosok c íme madame de Fitz-James, née Róza Guttmann egyénisége. Très Faubourg St. Germain éspedig Flog. gom­me-ja -s a modern zsidónő rafináltsága, műértése, szubtilitása. Igen rokonszenves nékem. Van egyéniségében valami közös v­arah-val. . . Színes, meleg rafinált orientális szubtilitás !"[25] Részlet Princesse Brancovan avenue Hoche-on levő palotájának leírásából: „A palota benső berendezése fran­cia stílusokban van, így a lépcső Louis XIII. boiserie, a nagy falon rokokó, s a könyvtár reneszánsz, de azért az egész színben mégis elárulja a hercegnő orientális eredetét. Sokkal élénkebb, tarkább színek, mint a párisi inté­rieurökben. Már a lépcső maga karmazsinveres bársony­nyal van áthúzva, s ugyanilyen szövettel a többi piece-ek is. Igen szép a bibliotéka. . . Ott függnek egy sorban a hercegnő ősei, a besszarábiai hercegek nagy bajuszokkal, aranysújtásos ruhákban, boglárokkal, mentőkötőkkel, akárcsak valamelyik magyar falusi kastély faláról jutot­tak volna ide."[26] Jóllehet a gazdag palotákban a giccs számos ismertető­jegye az összezsúfolás, a túlzás, a fantasztikum romanti­cizmusa, a kényelemkeresés, a mozaikkultúra[27] szinte minden eleme fellelhető, mégis azt mondhatjuk, hogy csírájában már itt fellelhető a historizmussal szemben fellépő, épp a magánházak építésében és berendezésében kiemelkedő szecesszió formailag is újat hozó, egyetlen szép ívű vonalba vagy bonyolult vonaljátékba sűrített, egyénre utaló szimbólum világa. Justh leírásait meghatározza a korban oly divatos szimbolikus gondolkodás, a kifinomult, esztétikus hangu­lat­keresés. A dekadencia uralma megmutatkozik a külön­leges, bizarr hatások kedvelésében, a mesterséges, sőt mesterkélt szépséget a természetesnél előbbre helyező szemléletben. Justhnak a II. császárság „bibelot ízlésé­ben" készült enteriőr leírásai, néhol prousti hangulatokat előlegezve, mesterséges, „üvegházhangulatot" érzékel­tetnek. [28] 3. Lefèbvre, Jules: Ondine (Budapest, Szépművészeti Múzeum)

Next