MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 37. ÉVFOLYAM (1988)

1988 / 1-2. sz. - KUTATÁS - MAAS, JOHN: Munkácsy in America : New light on Christ before Pilate = (Munkácsy Amerikában : a Krisztus Pilátus előtt új megvilágításában)

zadi akadémikus, történeti-elbeszélő festészetet, Phila­delphia egyszerű lakossága továbbra is csodálattal nézte Munkácsy képeit. [37] Ideális volt a képek számára, hogy egy nagy város centrumában kaptak helyet. John Wana­maker „kincsesházában" tett látogatása alatt nemcsak sok finomságot vásárolhatott a látogató, de a híres ké­pekben is gyönyörködhetett. Valamikor a Krisztus Pilátus előtt félelmetes realiz­musáért [38] volt híres. Ezt a következő klasszikus kis anekdota is illusztrálja: „Egy édesanya, aki a nagy soka­ságban a képtől távol állt, felemelve kisgyermekét meg­kérdezte tőle: Most már látod? Mire a gyermek azt kiál­totta: Igen látom, de nem hallom .­"[39] De csupán a realizmus nem lehet elegendő a színes fényképészet és televízió korában. E festmény maradan­dó vonzereje mélyebben gyökerezik. 1881-ben Henri de Blowitz a London Times ismert tudósítója a következő­ket írta: „Sok vitára adott okot, hogy Munkácsy miért nem szándékozott egy isteni személyt festeni. Artra hagyta. 3 Earl Shinn philadelphiai művész és író írói álneve. 4 Robert Lenox Kennedy vásárolta meg és adományozta a New Yorkban levő Lenox Library-nek. 5 Charles Sedelmeyer: M. von Munkácsy. Paris 1914. 21.; idézet Géza Perneczky: Munkácsy. Budapest (é. n.) 44. Az angol fordítás John Maasstól. 6 Az idézetet Németh László fordításában (Magyar Helikon, 1966) közöljük. Utalás Alekszander Andrejevics Ivanov festőre (1806 — 1858) és „Krisztus megjelenik az emberek előtt" című 1834-ben készült festményére, valamint David Friedrich Straussra, a „Jézus élete" című könyv írójára.­­ A regénybeli Mihajlov nevű művészben Tolsztoj Ivan Nyiko­lajevics Kramszkoj festőművészt (1837 — 1887) ábrázolta. Kramsz­koj 1872-ben festett egy képet „Krisztus a pusztában" címmel, valamint elkészítette Tolsztoj portréját 1873-ban.­­ Nyikolaj Nyikolajevics­re (1831 — 1894) az Anna Karenina regény említett epizódjának hatására szintén festett egy realisztikus festményt „Krisztus és Pilátus" címmel (1890). Ő is készített egy Tolsztoj-arcképet (1884).­­ Lásd Moses Jacob Ezekiel: Memoirs from the Baths of Diocletian (Emlékek Diocletianus thermáiból). Detroit 1975. 255. Prof. John Lukács megerősítette, hogy Párizsban a Munkácsy­körnek Antokolszkij is tagja volt. Lásd Justh Zsigmond naplója és levelei. Budapest, 1977. 10 Az európai és amerikai példák között megemlítjük: Jacques-Louis David: A szabin nők elrablása; Benjamin West: Krisztus beteget gyógyít; John Trumbull: A Függetlenségi Nyilatkozat; Emanuel Leutze: Washington átkelése a Deleware-on; Frederic Edwin Church: Az Andok szíve; Hans Makart: V. Károly bevonulása Antwerpenbe. 11 Lásd: F. Walther liges: M. von Munkácsy. Bielefeld und Leipzig 1899. 93. 12 Sedelmeyer and Company: Christ Before Pilate. Paris and New York 1886. 13 New York Times, 1886. nov. 16. 14 Uo„ 1886. nov. 18. 15 W. A. Swanberg: Pulitzer. New York 1967. T47. 16 Jerome, a brit államférfi Winston S. Churchill anyai nagy­apja volt. 17 Morton 1889 — 1893 között az Egyesült Államok alelnöke volt. 18 A Washingtonban levő Corcoran Gallery of Art alapítója. 19 New York Times, 1886. dec. 15. 20 McCosh portréja ma New Yorkban a University Club tulaj­dona. 21 A szép Mrs Pulitzer portréja elpusztult, amikor a Pulitzer­ház New Yorkban 1900-ban leégett. 22 Belmont Ausztria New York-i konzulja volt 1844 — 1850 ,,— Sohasem próbálkoztam meg azzal, hogy egy isteni személyt fessek — mondta Munkácsy — mivel ami isteni, azt ember nem tudja lefesteni ... én az ember alakjában megjelent Istent akartam megfesteni." 1884-ben a Berliner Tageblatt is ezt a problémát tag­lalta: „Munkácsy az isteni eredet glóriáját emberi idealiz­mussal helyettesítette." A modern tudós mégiscsak ennek a nézetnek jogos­ságát szólaltatja meg: „Széles körben inkább Jézus rea­lisztikus, mint idealisztikus ábrázolását igénylik az em­berek; tradicionális ábrázolás már nem kielégítő; létünk alapvető jellemzőjének nyilvánvaló ellentmondása. Bár a 20. század második felében élünk, de. . . az Istenség emberi ábrázolásának igénye megmaradt. "[40] Ily módon a Krisztus Pilátus előtt világias korunk szá­mára megfelelő ábrázolásnak bizonyult. Még mindig nagy hatással van mindazokra, akik hitvalló kereszté­nyek, de a csodákban nem hisznek. [41] John Maass között. Az osztrák kormány kegyetlen magyarellenes politikája miatt tiltakozott és lemondott tisztségéről. 23 Bierstadt igen sikeres tájképfestő volt. Munkácsyhoz hasonlóan ő is Düsseldorfban folytatta tanulmányait 1853—1856 között. 24 Huntington a National Academy of Design-nak volt elnöke. 25 Beecher két hónappal később meghalt. 26 Sedelmeyer nemcsak belépődíjat szedett, de három méretben készült metszeteket is árult a képről. 27 A festmény Európában „Golgota" címen szerepelt. 28 A Passió-trilógia harmadik festménye az „Ecce Homo" (1895) Munkácsy egészségi állapotának és festői erejének hanyatlását bizonyítja. A kép a debreceni Déri Múzeum tulajdona. 29 Húszéves korában Wanamaker alapított egy „vasárnapi iskolát", ahol 62 éven keresztül bibliaórákat tartott. 30 Wanamaker a republikánus párt befolyásos személyisége volt. William Howard Taft, az Egyesült Államok elnöke Washing­tonból Philadelphiába utazott, hogy Wanamaker új áruházát fel­avassa. 31 Téves az a közlés Perneczky és Székely könyvében, hogy a „Krisztus Pilátus előtt" az áruház kápolnájában van. Az áruháznak nincs kápolnája. 32 Még néhány jelentős verzió: Bizánci mozaik, 525 körül. Ravenna, San Apollinare Nuovo, Naumburgi mester szobra, 1260 körül. Naumburg, Dóm, nyugati lettner; Az id. Holbein oltárképe, 1501. Frankfurt, Städel Institut; Szent Severin-i Mester, festmény, 1510 körül. Köln, Wallraf-Riehartz Museum; Sámuel van Hoogstra­ten, rajz, 1660 körül. New York, Morgan Library (Véletlenül ez a kompozíció hasonlít Munkácsyéhoz.) 33 Megjegyzendő, hogy Doré Krisztusát glória övezi, míg Mun­kácsy Jézuson ez szembetűnően hiányzik. 34 Friedrich Haack: Die Kunst des XIX. Jahrhunderts. Esslingen 1909s. 262 — 263. Ez a tekintélyes Lu­bke-Semrau művé­szettörténet utolsó kötete. Az angol fordítás John Maasstól. 35 Perneczky i. m. 42 — 43. 36 Érdemes megemlíteni, hogy három magyar — Kertész Mihály, Marton Endre és Rózsa Miklós — jelentősen közreműködött a Biblia és a régi Rómához kapcsolódó témakörben rendezett látvá­nyos hollywoodi produkciókban, így a Ben Hur, a Kleopátra, Az egyiptomi, a Noé bárkája és a Quo vadis című filmekben. 37 A 19. századi festészet általános újraértékelésével Munkácsy művei iránt Amerikában is felújult az érdeklődés. Az 1970-es évek végén Munkácsy egyik legbanálisabb szalonképe „A két család" New Yorkban egy aukción 30 000 dollárnál magasabb áron kelt el. 38 Newcastle Echo, 1884. 39 Fremdenblatt, 1881. Bécs. 40 Hugh J. Schonfield: The Passover Plot: New Light on the History of Jesus (A zsidó húsvéti összeesküvés: Jézus élete új meg­világításban). New York 1965. 10. és 12 — 13. 41 A képet 1988. február 24-én New Yorkban a Sotheby's aukción igen alacsony áron, 60 000 dollárért eladták. Ugyanakkor került árverésre a Golgota és Temple Munkácsy­ képmása. JEGYZETEK 1 Az európai életrajzok nagyon röviden és pontatlanul említik Munkácsy amerikai útját. 2 Wilstadh özvegye a gyűjteményt a Philadelphiai Museum of 44

Next