MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 39. ÉVFOLYAM (1990)

1990 / 1-2. sz. - TANULMÁNYOK - NAGY ILDIKÓ: Társadalom és művészet : a historizmus szobrászai

A Fadruszról keringő anekdoták hatalmas fizikai ere­jéről és páratlan emberi jóindulatáról szólnak. (Ez utóbbit levelei is tanúsítják.) Ő az a kivételes személy a magyar szobrászatban, akiről soha, senki nem mondott rosszat. A vele egyidős Zala Györgyről (1858—1937) ez már távol­ról sem mondható el. A pályatársak visszaemlékezései gőgösnek, önteltnek, hiúnak, indulatosnak írják le, Zalá­nak, mint embernek is ,,rossz sajtója" van. Hogy ebben mennyi az igazság, és mennyi a sikeres művésszel szem­ben érzett irigység, azt írta már nehéz eldönteni. Egy azonban tény: mind Zala, mind Stróbl jelentkezésének első percétől kezdve támogatták Fadruszt, és dicsérettel nyilatkoztak róla. Pedig, ha valaki, hát éppen Fadrusz volt igazi vetélytárs számukra, és ők ezt nagyon jól tud­ták. Lehetséges, hogy Zala valóban arrogáns, lekicsinylő volt egy-egy művésztársával szemben, de az is valószínű, hogy ennek szakmailag megvolt az alapja. Zala, alighogy befejezte tanulmányait Münchenben, sorozatban kapta a legnagyobb megbízásokat. Ezeket csak úgy tudta teljesíteni, ha sok segéddel dolgozott, akik a szokásos műhelygyakorlat szerint­i vázlatai vagy raj­zai alapján megcsinálták magát a művet. Saját kezűleg inkább csak a főfigurákon dolgozott, a többi részleten csak az utolsó simításokat végezte, vagy még azt sem. Műtermében Beck Ö. Fülöptől Gácsi Istvánon át Huszár Imréig több generáció szobrászai segédkeztek, és ez a pályakezdéshez nem volt rossz. Bizonyos évekből fenn­maradtak Zalának a pontosan vezetett magánfőköny­vei. [30] Ezekből kitűnik, hogy pl. Gách István, aki 1903-ban az Andrássy-szobor egyik domborművét min­tázta meg Zala rajza alapján, (amely maga sem volt önálló mű, mert Anton Werner berlini festő képe nyomán készült), havonta 250—260 korona fizetést kapott. Ez abban a korban egy segédtanfelügyelő alapbérének felelt meg, tehát mindenképpen tisztességes összegnek számí­tott. Ugyanekkor Kiss György a millenniumi emlékmű Nagy Lajos király alakjáért ötezer koronát kapott Zalá­tól, az azonban nem derül ki, hogy mennyi idő alatt kereste meg ezt az összeget. Az viszont kitűnik belőle, hogy Kiss György, aki ekkor már nem pályakezdő, sőt idősebb mint Zala, a nagy épületdíszítő munkák elfogy­tával, ilyen „bedolgozásra" kényszerült, bár ő a saját nevén dolgozott. Számos nyoma van annak is, hogy Zala segítette a fiatalokat, különböző megbízásokhoz juttatta őket (így pl. Beck Ö. Fülöpöt), Pór Bertalan első kiállí­tott művét megvásárolta (1901) stb. A nála dolgozók kö­zül különösen kedvelte Köllőt, akit beajánlott Szegedre a Honvédemlék és a Szentháromság-szobor elkészítésére (1894—96). Köllő halála után a síremlék-bizottság élén áll. Mindezek ellenére Zaláról, mint kollegáról még a sze­líd lelkű Beck Ö. Fülöp is csak kevés jót tud írni. Milyennek látta őt Justh Zsigmond 1889-ben, vagyis akkor, amikor még pályakezdő volt, de már befejezte első nagy munkáját, a Huszár Adolf által félbehagyott Aradi Vértanúk Emlékművét, és már megbízták a budai Honvédszobor elkészítésével ? „Magas, karcsú, bár már kis­sé elhájasodott vagy harmincéves fiú, vereses szőke h­osz­szú bajusz és hegyes szakáll. Gyermekszemek és száj. Kissé gömbölyded orr és arc . . . Paraszt kezek és lá­bak . . . Beszélni nem tud és kissé sokat mosolyog. Sokan azt mondják ostoba, én nem hiszem, csak félénk és nem szokta meg a társaságot, s amellett igen sokat ad az emberek ítéletére. Ez bénítja meg . . . Zala határozott tehetség, eredeti, saját lábán áll, több jövője van, mint Stróblnak, de ez utóbbi kevésbé meglepő lévén, a mi publikumunk könnyebben veszi be."(31] Ma már úgy látjuk, hogy Zalát ugyanúgy bevette a közönség mint Stróblt, a hivatalos körök pedig jobban kedvelték. Fő műveinek a puszta felsorolása is tanulságos. Az Aradi Vértanúk Emlékműve (Huszár után befejezte 1885—89); a budai Honvédemlék (1889—93); Perenc József és Erzsé­bet királyné portréja (1897); Andrássy Gyula lovasszobra (1893—1906); Deák Ferenc-emlékmű (Szeged, 1913); a Millenniumi emlékmű (1894—1929); Marx Károly (1919); Horthy Miklós (1927 a Nemzeti Megújhodás Emlékműve címen); Erzsébet királyné (1920—1932); Tisza István emlékműve (1934). A munkákat részben pályázatok, részben közvetlen megbízás útján kapta, a Marx-szobor elkészítésére maga ajánlkozott. (32] A felsorolásból úgy tűnik, hogy a mindenkori politikai hatalom reprezentatív szobrásza volt, és ez nem rokonszenves. Az a leképezési módszer, illetve hagyományos allegorikus eszköztár, amelyet pályáján végig felhasznált, tökéletesen belesi­mult a legkülönfélébb ideológiákba, bármihez alkalmaz­ható volt. Ebből próbált ugyan kilépni olykor-olykor, például az életkép irányába, ezt azonban — éppen neki — nem engedték, így pl. nem fogadta el a zsűri a millenniumi IlltMiifie» "i­g» , „ 21, 22, 23. Stróbl Alajos az általa berendezett Epreskertben, igeó

Next