MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 48. ÉVFOLYAM (1999)

1999 / 1-4. sz. - VITA - SZŐKE ANNAMÁRIA: "Székely Bertalan írásos hagyatéka" című PhD értekezésének vitája

(pl. az »impresszionista« Székely). Szőke Annamária vi­tathatatlan érdeme, hogy felülemelkedik a kimerevedő képen. Mivel alaposan ismeri a nemzetközi akademiz­must, annak festői és oktatási gyakorlatát és elméletét, könnyűszerrel revideálja a recepciótörténeti ív töréspont­jait. El tudja különíteni Székely Bertalan olvasmányél­ményekből leszűrt elveit az eredeti megfigyelésektől és következtetésektől, és noha nem elfogult »hőse« iránt, és nem hallgatja el annak hibáit, merevségét és tévedéseit, végső soron egyfajta »korszerűsített akademizmus« fő képviselőjét látja benne, akárcsak Dobai János. Szőke Annamária összehasonlításainak legszellemesebb része, melyben kimutatja, hogy Fülep Lajos értékelése (való­színűleg másodlagos olvasmányélmények hatására) ugyanazokat az elveket veti elmarasztalásként Székely Bertalan szemére, amelyeket a festő a saját festészetéből és kutatásaiból leszűrt elméletként papírra vetett. Az egyes Székely Bertalan-témák vizsgálata során mindjárt az elsőnél, a mozgásábrázolásnál a disszertáns nem juthatott volna el megfelelő következtetéseiig az 1970-es évektől felerősödő fotótörténeti kutatások nélkül. Ezek fényében helyesen állapítja meg azt is, hogy Szé­kely Festészet és fényképelés című írása »1863-ban a 19. századi magyar művészettörténet egyik legfontosabb elméleti vitáját generálta« (8.). Fontosabb azonban e meg­állapításnál, hogy a konceptualizmus fotóhasználatának hatására az 1970-es évek fotótörténeti kutatásaiban is előtérbe került a képzőművészet és a fotó kapcsolatának kérdése, és ezen belül is Etienne-Jules Marey, valamint Eadweard Muybridge paradigmatikus munkásságának értékelése, szerepük a mozgókép létrejöttében, továbbá hatásuk a futurizmusra, a kubizmusra, illetve Marcel Duchamp életművére. Ebben a vonatkozásban Szőke Annamária egyértelmű érdeme, hogy felkutatta és rend­szerezte Székely idevágó kutatásait és kísérleteit (az álta­la konstruált zootrop-szalagokat és a mozgást, illetve az anatómiai összefüggéseket demonstráló táblákat), kiér­tékelte a vázlatkönyveket. A jelölt kimutatta, hogy Szé­kely alaposan ismerte a külföldi kortárs kísérleteket, hogy miben tér el véleménye azokétól. Feltárja és közzé­teszi Marey Székelyhez intézett leveleit, s csupán pilla­natnyi figyelmetlenségként (egy korábbi kéziratverzió kiprinteléseként) foghatjuk fel, hogy a 99. oldalon így ír: »Székelynek Mareyhoz írt levelei sajnos nem kerültek elő« (hiszen éppen a jelen opponensi vélemény szerény szerzője volt szíves ezek másolatát a beaune-i Marey­múzeum archívumából számára megszerezni). A disszertáció szerzője a feltárt források alapján he­lyesen állapítja meg, hogy »Marey levelei a bizonyságai annak, hogy Székely rövid ideig a 'haladás élvonalában' járt, azonban az újabb és újabb találmányok Székely módszerét meghaladták...« (100.). Gyakorlatilag a film, a mozgókép feltalálásáról van szó, melynek jelentőségét Székely nem ismerte fel, mert kissé szemellenzősen to­vábbra is csak az élőlények mozgásának lejegyzési mód­szerei érdekelték - minél precízebben, oktatási szempon­tokból... Szőke Annamária nem von le minden lehetséges kö­vetkeztetést Székely írásainak, valamint Palágyi Meny­hért Székely-könyvének, illetve más filozófiai írásainak, különösen a Tér és idő új elméletének összevetéséből, hol­ott az Epilógusban (és bizonyos fokig a kompozíció­elmélet ismertetésénél is) világosan érzékelteti, hogy ezekben az összefüggésekben ragadható meg Székely korszerű természettudományos elméleti álláspontja. Még a kubizmusra való hivatkozás és Székely »konstruktivis­tának« látszó fantasztikus vázlatai is e tér-idő szemlélet tükrében nyerhetik el értelmüket. A disszertánsnak va­lóban szerénynek, következtetéseiben visszafogottnak kell lennie, ám az opponens talán megkockáztathatja a hipotézist: a vajdahunyadi vár falképeihez készült vázla­tok némelyikében Székely szerencsésen egyesíti a moz­gásábrázolás új időszemléletét (lómozgások fázisrajzai­val) a hagyományos térszemlélettel (a centrálperspek­tívával, helyesebben a fázisrajzok­­perspektívába állítá­sával«). Teszi ezt pontosan azoknak a falképeknek a munkálatai során, amelyekkel kapcsolatban megvalósítja mind kompozíciós tanát, mind »plafon­-elméletét«, melyeket aztán a maga részéről Szőke Annamária a tőle megszokott alaposággal elemez. Nem térek ki immár a Függelék méltatására és kritiká­jára, mert - amint már említettem - ez a kötet önmagá­ban is tudományos teljesítményként lenne felfogható és megjegyzéseimet vele kapcsolatban inkább mint egy ki­adásra előkészítendő szemelvénygyűjtemény lektoraként kellene megtennem. A disszertációt mind formailag, mind tartalmilag elfogadom, és szerzőjét összteljesít­ményéért melegen ajánlom a Tisztelt Bizottság figyelmé­be. Javaslom számára a PhD fokozat odaítélését." Az opponensek után Sinkó Katalin, a jelölt témaveze­tője is hozzászólt a dolgozathoz. Székely értékelése, tudjuk, nemcsak az életmű feltárásának problémája, hanem az a legmélyebben érinti a 19-20. századi művészet alapkérdéseit is, így érezték elődeink is, Petrovics Elektől Fülep Lajoson át Zádor Annáig és Dobai Jánosig, akik mindannyian megkísérel­ték az életmű feltárását, illetve interpretációját. Egyik feladatot sem nevezhetjük könnyűnek. Egyrészt azért, mert maga az életmű, s különösen az írásos hagyaték roppantul szétszórt és hiányos. Másrészt - s mintha ez a feladat mutatkozna a nehezebbnek - nem voltak meg, és részben ma sincsenek meg teljes mértékben azok az el­méleti fogódzók, melyek segítségével feltárhatók lenné­nek az életmű valós kvalitásbeli és eszmei dimenziói. Szőke Annamária disszertációja ezért szentelt oly nagy teret a tudománytörténeti előzményeknek a dolgo­zat egészéhez képest. A probléma gyökere, hogy a Szé­kely-életmű interpretációját általában a historizmus érté­kelésével kötötték össze a kutatók. A historizmusról pe­dig többnyire nem e szemlélet képviselői vagy teoretiku­sai szóltak - kevesen voltak ilyenek különben -, hanem a modernizmus szószólói vagy apologétái, többnyire sommás, elítélő hangnemben. A modern törekvések apológiájához elengedhetetlen volt a historizmus megíté­lése, hiszen az előbbiek fő gesztusa épp antihistoriz­musuk volt. A modern művészeti fejlődés, az avantgarde elméleti úttörői és popularizálói a historizmus meghala­dásának, az újabb irányzatok megjelenésének és társa­dalmi elfogadtatásának processzusát nemritkán valami­féle mítoszi küzdelemnek ábrázolták. A modern művé­szetnek ez a heroikus karaktere nemcsak a magyar avantgarde-ról szóló írásokban jelenik meg, egyetemes jelenség ez. Az utóbbi évtizedek nemzetközi szakirodalma, s né­hány magyar szerző is igyekezett meghaladni a modern művészetnek ezt a mitologikus felfogását. A hagyo­mánytörések mellett feltárultak a kontinuitás problémái, a modern művészet maga pedig muzealizálódott. A mo­dern törekvések és az európai művészeti hagyomány egységét jól érzékeltette például Werner Hofmannak a lutheri befolyással foglalkozó katalógusa 1983-ban. A

Next