Magazin Sălăjean, octombrie 2007 (Anul 12, nr. 188-210)

2007-10-23 / nr. 204

Nr. 204 (2.607) Marți, 23 octombrie 2007 UDMR duce dorul "pământului pierdut" 12 pagini - 0,80 Ici Finanțări nerambursabile pentru fermierii sălăjeni Plafonul maxim al sprijinului financiar nerambursabil acordat pentru finanțarea unui proiect este de un milion de euro, iar proiectele care vor avea prioritate vor fi cele realizate de asociații cu personalitate juridică, cooperative și grupuri de producători. __________ pagina 3 e-mailT vilavlad@zalau.astral.ro www.vilavlad.ro Pentru rezervări (inclusiv mese festive) Onorează-ne cu prezentita siK în exclusivitate la Vila Aflaj cu vinurile Nachbil medaliate cu auri și arg ? În străinătate.^ Condiții și servicii de 4 stele la preturi, de'’2'stele! Tel/Fax: 619183 Fost bursier la Harvard și la Colegiul NATO Daniel Dăianu, expert în economie, luptă pentru promovarea României în Europa “Noi, românii, avem un atu fantastic: expertiza, care reprezintă resursa economică cea mai importantă a Secolului XXI. Avem specialiști extraordinari in varii domeni și, mai ales, în tehnologiile viitorului. A venit timpul să valorificăm acest atu în Uniunea Europeană. Prosperitatea noastră și câștigarea respectului celorlalți depind, în primul rând, de modul în care valorizăm ceea ce avem mai bun". Astfel explică Daniel Dăianu, decizia de a intra în cursa pentrule piejeiaaicd Runtâniei în Parlamentul European, la propunerea PNL. Liberalul Dăianu completează cea mai bună echipă reprezentativă a României în Europa, cu un expert de prima mână în economie, recunoscut ca atare în Occident încă din vremea in care abia îndrăzneam să visăm la democrație și piață liberă. De la Harvard Ia Colegiul NATO Simpla înșiruire a studiilor și a cercetărilor științifice pe care le-a întreprins Daniel ar umple, fără probleme, o pagină de ziar. în 1990 a primit o bursă de cercetare la prestigioasa universitate americană Harvard, fiind printre primii români invitați să se specializeze în Statele Unite ale Americii după căderea lui Ceaușescu. A fost premiat de Academia Română, în 1992, pentru teza de doctorat intitulată „Funcționarea economiei și echilibrul extern”, pentru care a primit oferta de a lucra pentru Fondul Monetar Internațional. în 1995 Daniel Dăianu era invitat de Colegiul NATO din Roma să scrie un eseu - „Vitalitate și viabilitate economică”, lucrare extrem de apreciată pe plan extern. A fost ministru de Finanțe al Guvernului României în cea mai grea perioadă pentru „punga" țării - anul 1998. A condus finanțele României cu pricepere, ghidat doar de propria expertiză, refuzând orice compromis cu politicianismul. Despre prestația sa, Președintele României, Emil Constantinescu spunea: „Fără calmul și profesionalismului domnului Daniel Dăianu, România ar fi avut de pierdut. Emil Constantinescu a mai afirmat că Daniel Daianu a adus un serviciu enorm României în perioada când a fost ministru la Finanțe, deoarece “România se afla atunci întrun crah financiar, iar el a ținut legătura cu Banca Germaniei, cu ajutorul căreia am depășit acest moment greu “ . După retragerea sa din funcția de ministru, „Wall Street Journal” și „Financial Times”, publicațiile financiare cele mai prestigioase din lume, l-au lăudat pe Daniel Dăianu. Un om curajos, discret, dar tenace Apariție discretă, caracterizată de eleganță și bun-simț, Dăianu este un om curajos: în 1978, a părăsit prin demisie după doar doi ani Direcția de Informații Externe, atunci când un asemenea act echivala cu sinuciderea socială. Ca urmare, timp de câțiva ani, sistemul ceaușist i-a refuzat angajarea pe un post specific celor cu studii superioare. Acest lucru nu l-a împiedicat însă ca, între 1980 și 1989, să-și manifeste curajul și să acționeze conform propriei conștiințe. Astfel, și-a folosit expertiza pentru a criticat ineficiența sistemului economic socialist în trei studii critice cu referire directă la România lui Ceaușescu, care au avut ecou în Occident. Șerban Orescu, una din vocile care, in comunism, întrețineau speranța românilor de la postul de radio „Europa Liberă”, obișnuia să citeze din studiile tânărului (pe atunci) economist român. „Dl. Dăianu este cunoscut pentru scrieri împotriva politicii economice ceaușiste”, spunea Soluan Orescu. Calitățile de specialist în economie ale lui Daniel Dăianu au determinat alegerea sa în perioada 2000-2004 ca președinte al Asociației Europene de Economie Comparată. Candidatul PNL la alegerile europarlamentare a fost invitat să conferențieze și să elaboreze analize economice pentru ONG-uri de prestigiu din România, inclusiv Societatea Academică Română. Publică de ani de zile analize în „Revista 22” și în „Dilema Veche”. In orice țară matură, un cancedar pentru Parlamentul European de felul lui Daniel Dâianu ar f socotit o alegere inteligentă și ar fi primit o sinspatie. (_) Cunosc parlamentari din țară mai vâritoase care nu au nici pe departe o asemenea Ia de Dani se spune, dar în 1976 și 1978, Daianu a fost ofițer DIE. O știam 1. O știam chiar de la el, căci omul aparține microscopicei minorități a celor care șiau recunoscut trecutul, nesiliți de nimeni, imediat după revoluție._> se ia notă de faptul că a abandonat această calitate destul de repede. Se uită (sau se ignoră) curajoasele sale analize economice, invocate în vremea dictaturii, in Europa litera de șerban Dresor. <. Andrei Pleșu, despre Daniel Dăianu